یک‌شنبه 18 شهریور 1403

گزارش شورای حکام

وب‌گاه الف مشاهده در مرجع
گزارش شورای حکام

دکتر علی دارابی قائم مقام وزیر میراث فرهنگی در یادداشتی نوشت؛ شمین نشست شورای حکام میراث ناملموس تهران تحت نظارت یونسکو به میزبانی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از 19 تا 21 تیرماه در هتل بین المللی لاله تهران برگزار شد.

یونسکو در جهان هشت مرکز از جمله تهران را برای پاسداشت، صیانت و حفاظت از میراث ناملموس تشکیل داده است. شورای حکام مرکز تهران در برگیرنده 24 کشور آسیای مرکزی و غربی است.

در این نشست نمایندگان کشورهای پاکستان، ترکیه، عراق، قزاقستان، تاجیکستان، قرقیزستان، فلسطین، ارمنستان، سوریه، لبنان و ایران حضور داشتند. این یازده کشور جمعیتی بالغ بر 541 میلیون نفر از کل دنیا را شامل می شوند و بیش از 218 پرونده ثبت جهانی اعم از ملموس و ناملموس را در بر می گیرند. *** ایران در ثبت میراث ملموس و طبیعی، جزو 10 کشور نخست جهان ودر ثبت عناصر فرهنگی میراث ناملموس رتبه پنجم جهان را دارد.

در این نشست گزارش اقدامات مرکز میراث ناملموس تهران در سال گذشته و برنامه دو سال پیش رو ارایه و به تصویب اعضاء رسید. یونسکو به پاس قدردانی از خدمات ارزنده ایران میزبانی اجلاس 8 مرکز میراث ناملموس مقوله 2 در سال 2025 را به ایران محول کرده است که موفقیت بزرگی در عرصه دیپلماسی فرهنگی است.

در این نشست به عنوان قائم مقام وزیر و معاون میراث فرهنگی و رئیس شورای حکام، ضمن خیر مقدم و اشاره به همزمانی برگزاری اجلاس با ایام سوگواری سالار شهیدان حضرت امام حسین (ع)، مقابله با فساد و تبعیض حاکم، حاکمیت حق و اصلاح امور جامعه و ایستادگی در برابر حاکمان و قدرتمندان نالایق زمانه مورد تأکید قرار داد.

در این نشست بیان کردم که میراث فرهنگی ناملموس روح همیشه زنده فرهنگ ملت هاست که از ارکان پیشرفت پایدار در جوامع امروزی است. چرا که مفاهیم میراث ناملموس حدود جغرافیایی نمی شناسد و کشورهای عضو در سه حوزه توانمند سازی، آموزش و انتقال تجربه و تدوین پرونده های ثبت مشترک جهانی می توانند همکاری فعالانه تری داشته باشند. یادآور شدم، ایران با 12 پرونده مشترک با سایر کشورها در مقام دوم دنیا قرار دارد که این امر بیانگر تعامل، حسن ارتباط و تلاش بایسته برای اجرایی سازی کنوانسون 3003 است. *** در پایان به نقش و کارکرد مرکز میراث ناملموس تهران در ارتباط بیشتر اعضا با یکدیگر، همکاری در حوزه انتشارات و انتقال تجارب، تأکید و یادآور شدم میراث ناملموس ریشه و اصل است و باید از دوران کودکی، نوجوانی و از کودکستانها، دبستان ها تا دانشگاه ها در حوزه آموزش بطور فراگیر اقدام کرد.