سه‌شنبه 10 مهر 1403

گمانه‌زنی‌ها از آمدن نیامدن رئیسی / ناظمی: اجماع روی قالیباف سخت است

خبرگزاری دانشجو مشاهده در مرجع
گمانه‌زنی‌ها از آمدن نیامدن رئیسی / ناظمی: اجماع روی قالیباف سخت است

گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو_ «هشتمین جمهور» عنوان بسته خبری - تحلیلی است که همزمان با سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران و انتخاب هشتمین رئیس جمهور، به بازخوانی اخبار رسمی و غیر رسمی پیرامون انتخابات و نامزد‌های ریاست جمهوری می‌پردازد. آخرین و تازه‌ترین اخبار انتخابات را در دهمین شماره از «هشتمین جمهور» بخوانید. رئیسی؛ گمانه زنی‌ها از آمدن و نیامدنش محمدجواد محمدی‌نوری از اعضای...

گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو_ «هشتمین جمهور» عنوان بسته خبری - تحلیلی است که همزمان با سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران و انتخاب هشتمین رئیس جمهور، به بازخوانی اخبار رسمی و غیر رسمی پیرامون انتخابات و نامزد‌های ریاست جمهوری می‌پردازد.

آخرین و تازه‌ترین اخبار انتخابات را در دهمین شماره از «هشتمین جمهور» بخوانید.

*س_رئیسی؛ گمانه زنی‌ها از آمدن و نیامدنش_س*

محمدجواد محمدی‌نوری از اعضای هیئت اجرایی شورای وحدت 16 اردیبهشت از قطعی شدن حضور رئیسی خبر داد و گفت: «بر اساس آخرین ارزیابی‌ها و قرائن موجود، گویا حضور آیت‌الله رئیسی در انتخابات ریاست جمهوری 1400 قطعی است و این حضور می‌تواند باعث شکل‌گیری وحدت میان اضلاع اصولگرایی در کشور شود.»

پرویز سروری، دبیر شورای ائتلاف نیرو‌های انقلاب 17 اردیبهشت این خبر را تکذیب و بیان کرد: «در روز‌های اخیر درخواست‌های فراوانی حاوی دعوت از آیت‌الله رئیسی برای شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری به شورای ائتلاف واصل شده است، با این حال هنوز خبری که بر قطعی شدن حضور ایشان دلالت کند، در دست نیست و آنچه در این باب در فضای مجازی منتشر شده صرفا جنبه گمانه‌زنی دارد.»

غلامرضا مصباحی مقدم، عضو جامعه روحانیت مبارز در رابطه با حضور رئیس قوه قضاییه در انتخابات گفت: «با تعداد قابل توجهی از کاندیدا‌ها صحبتی صورت گرفته و اکثرا اعلام داشتند در صورتی کاندیدا خواهند شد که رئیسی بنای حضور در انتخابات را نداشته باشد. رئیسی منتظر اذن رهبری است و اگر از ناحیه رهبری مخالفتی نباشد مانعی برای حضور در انتخابات 1400 ندارد.»

مصباحی مقدم تصریح کرد: «بعید است اجماع در حد آقای رئیسی بر روی گزینه‌های دیگر پدید آید و کار سختی است، اما هستند کسانی که با آن‌ها رایزنی شده و از اجماع نسبی برخوردار هستند. تصور می‌کنم اصل رقابت دراین دوره از انتخابات شرایط سختی را به وجود می‌آورد.»

محمدرضا باهنر نیز با اشاره به کاندیداتوری رئیسی گفت: «نمایندگان مجلس از 3 تا 6 ماه قبل باید از خیلی از مسؤلیت‌ها انصراف دهند تا بتوانند نامزد انتخابات مجلس شوند، ولی در انتخابات ریاست جمهوری چنین محدودیتی وجود ندارد و حتی رؤسای دیگر قوا هم بدون استعفا می‌توانند کاندید شوند، اما آقای رئیسی برای قوه قضاییه مستقیما منصوب رهبر انقلاب است و قاعدتا اگر ایشان بخواهد برای کاندیداتوری اقدام کند مقام معظم رهبری باید از این کار راضی باشند، البته متعدد به ما خبر رسیده است که هرکسی که به رهبری مراجعه می‌کند و در مورد انتخابات سؤال می‌کند ایشان می‌فرمایند که من ایجابا و سلبا هیچ اظهار نظری نمی‌کنم.»

*س_ناظمی: اجماع بر روی قالیباف سخت است_س*

محمد ناظمی اردکانی، وزیر دولت نهم در رابطه با اجماع روی قالیباف گفت: «تا آنجا که اطلاع دارم سخنگوی رئیس مجلس اعلام کردند که اقای قالیباف کاندید نمی‌شوند و وارد عرصه انتخابات نمی‌شوند و تا حدودی این اجماع را سخت و دشوار می‌بینم، البته در فضای سیاسی و عالم سیاست هر موضوعی امکان پذیر است یعنی ممکن است تا دیروز یک مسئله‌ای بوده، ولی امروز موضوع تغییر پیدا کند، این اجماع را تا حدودی سخت می‌بینم نه تنها برای آقای قالیباف بلکه برای سایر کاندیدا‌ها که قبلا کاندید بودند و در عرصه رقابتی حضور پیدا کردند.»

وی خاطرنشان کرد: «بنده در جامعه اسلامی مدیران حضور دارم و در عین حال نظر شخصی بنده این است که با آقای رئیسی رقابت انتخاباتی نداشته باشم.»

*س_کدخدایی: کسانی که قبلا صلاحیت‌شان تائید نشده، در انتخابات ثبت‌نام نکنند_س*

عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان در برنامه بدون تعارف اظهار کرد: «ما خودمان هم نمی‌دانیم که چه کسانی در نهایت احراز صلاحیت می‌شوند. هیچکدام از اعضای شورای نگهبان مطلع نیستند که نتیجه نهایی چه خواهد شد.» وی در پاسخ به این سوال که آن‌هایی که قبلا صلاحیتشان احراز نشده می‌توانند برای انتخابات ثبت‌نام کنند؟ گفت: «ما قانونا این افراد را نمی‌توانیم از ثبت‌نام منع کنیم، ولی خب هزینه‌ای برای وزارت کشور و دوستان اجرایی خواهد بود. از طرف دیگر ما باید دوباره بررسی کنیم و نتیجه همان می‌شود.»

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به این سوال که آیا انتخابات می‌تواند در چند روز برگزار شود گفت: «این مساله نیاز به اصلاح قانون دارد و از جهت اجرایی نیز پیش‌بینی‌های سنگینی نیاز دارد که قطعا در این زمان کم امکانپذیر نیست.»

*س_بهادری: تعیین شرایط داوطلبان از اختیارات قانونی شورای نگهبان است_س*

محمد بهادری جهرمی، عضو هیئت علمی گروه حقوق دانشگاه تربیت مدرس در گفتگو با تسنیم با اشاره به مصوبه اخیر شورای نگهبان اظهار داشت: «بر اساس جزء 5 بند 10 سیاست‌های کلی انتخابات شورای نگهبان موظف به تصویب و اعلام معیار‌ها و شاخصه‌های رجل سیاسی مذهبی و مدیر و مدبر بودن داوطلبان شرکت در انتخابات ریاست جمهوری شده است.»

بهادری در پاسخ به این سوال که اگر شورای نگهبان چنین صلاحیت قانونی را داشته، اساسا چه نیازی وجود داشته که مجلس برای اصلاح موادی از قانون انتخابات ریاست جمهوری، طرحی را در دستور کار خود قرار دهد؟ تصریح کرد: «اول اینکه وظیفه قانونی شورای نگهبان بر طبق قانون اساسی، تشخیص صلاحیت داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری بر عهده شورای نگهبان است و این شورا صلاحیت این را دارد که تفسیر خود را از رجل سیاسی، مدیر و مدبر و بودن و شروطی دیگری که برای یک کاندیدای ریاست جمهوری وجود دارد، اعلام کند.

وی خاطرنشان کرد: «نکته دوم اینکه اتفاقا انتقاداتی که سال‌ها به شورای نگهبان می‌شد این بود که گفته می‌شد عباراتی که اصل 115 قانون اساسی درباره ویژگی‌های داوطلبان ریاست جمهوری ذکر شده، کلی و تفسیرپذیر است و همین مسئله موجب شده تا شورای نگهبان کاملا به شکل سلیقه‌ای صلاحیت افراد را مورد بررسی قرار دهد و معیار عینی برای قضاوت و نقد تصمیمات شورای نگهبان وجود ندارد؛ بنابراین مصوبه اخیر شورای نگهبان در راستای جزئی کردن و عینی کردن مصداق‌ها از دیدگاه شورای نگهبان است.»

*س_آخرین اخبار از انتخابات الکترونیکی_س*

جمال عرف، معاون سیاسی وزیر کشور و رییس ستاد انتخابات کشور گفت: «امروز زیرساخت‌های الکترونیک خوب و قابل توجهی در کشور برای برگزاری انتخابات تمام الکترونیک برقرار شده است. امید داریم با روند رو به جلوی موجود بتوانیم در آینده‌ای نزدیک، همه انتخابات کشور را به صورت تمام الکترونیک برگزار کنیم.»

وی خاطرنشان کرد: «بیش از 33 هزار صندوق الکترونیک در کشور استفاده می‌شود که تا الان بیش از 25 هزار صندوق به روزرسانی شده و امید داریم تا هفته آتی تمام دستگاه‌ها تجهیز و آماده روز انتخابات شوند.»

*س_لیست پرتعداد اصلاح‌طلبان و اصولگرایانی که اجازه ثبت‌نام ندارند_س*

خبرگزاری ایلنا در گزارشی لیستی از سیاستمدرانی که بر اساس آخرین مصوبه شورای نگهبان صلاحیت‌شان احراز نمی‌شود، آورد. در این لیست اسامی سیدمحمد غرضی، اسدالله بادامچیان و محمدجواد آذری جهرمی فاقد حداکثر و حداقل سن مدنظر شورای نگهبان برای داوطلبی در انتخابات هستند.

سعید محمد، محسن هاشمی رفسنجانی، محمد صدر، زهرا شجاعی و صادق خرازی از جمله داوطلبان احتمالی انتخابات پیش‌رو هستند که سوابق مدنظر شورای نگهبان را در کارنامه ندارند و امکان ثبت‌نام نخواهند داشت.

مصطفی تاجزاده، محمود صادقی و شهیندخت مولاوردی نیز احتمالا با وجود سابقه محکومیت قضایی امکان ثبت نام نخواهند داشت.

*س_استراتژی ثابت_س*

ایرج ندیمی گفت: «انتخابات ریاست جمهوری 1400 شاید از نظر تنوع افراد دارای تکثر باشد، اما از نظر گفتمان و استراتژی همانند سال‌های گذشته محدود به دو جریان اصلی اصلاح طلب و اصولگرا است. همانند ادوار گذشته این دو جریان به همراه گروه‌ها و جریان‌های وابسته به خود مثل جریان اعتدالی یا انقلابی وارد عرصه رقابت می‌شوند. تمام آن‌ها جریان‌هایی هستند که در راستای اهداف سیاسی چهل چند ساله انقلاب اسلامی ایران فعالیت می‌کنند.»