چهارشنبه 18 مهر 1403

یزد پایلوت زنگ کتابخوانی در مدارس می‌شود

خبرگزاری دانا مشاهده در مرجع
یزد پایلوت زنگ کتابخوانی در مدارس می‌شود

رمضانی دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور گفت: طرحی با محوریت حوزه آموزش‌وپرورش و مدارس مدنظر نهاد کتابخانه‌ها است و یزد یکی از استان‌هایی است که این طرح به‌صورت پایلوت در آن اجرا می‌شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از یزدرسا، مهدی رمضانی شب گذشته در جریان سفر یک‌روزه خود به استان یزد در نشست خبری با اصحاب رسانه استان یزد با بیان اینکه استان یزد یکی از فرهنگی‌ترین استان‌هاست که مردم و مسئولان آن اهتمام به فرهنگ دارند، گفت: با توجه به گستردگی شبکه کتابخانه عمومی در کشور که شامل بیش از دو هزار و 700 کتابخانه نهادی و قریب به هزار کتابخانه به‌صورت مشارکتی و خصوصی است برای پیشبرد امور در این حوزه نیاز به ارتباط پایدار و پیش برنده در سطح استان‌ها داریم.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور ادامه داد: یکی از اولویت‌های ما به لحاظ عملیاتی و اجرایی تکمیل دو بال در حوزه کتابخانه‌های عمومی است که یکی از این دو بال کتابخانه‌های مرکزی به‌عنوان مرکز پیش برنده حوزه فرهنگ در استان و دیگری توسعه کتابخانه‌های سیار به‌منظور ایجاد عدالت و توسعه خدمات فرهنگی است که استاندار یزد قول مساعد در حوزه توسعه کتابخانه سیار را دادند.

وی افزود: در حوزه کتابخانه‌های سیار هر دستگاه خودرویی که توسط استان تأمین شود تجهیز منابع و نیروی انسانی آن توسط نهاد کتابخانه‌ها انجام می‌گیرد و موجب توسعه خدمات فرهنگی در استان خواهد شد.

رمضانی با اشاره به تأکید مقام معظم رهبری در خصوص وجود زنگ و ساعت کتابخوانی در مدارس، عنوان کرد: موضوع و طرحی با محوریت حوزه آموزش‌وپرورش و مدارس مدنظر نهاد کتابخانه‌ها است و استاندار یزد اعلام آمادگی کرد که یزد یکی از استان‌هایی باشد که این طرح به‌صورت پایلوت در آن اجرا شود و ارتباط مدارس با کتابخانه‌ها عمومی به‌منظور خدمات‌رسانی فرهنگی تقویت شود.

وی افزود: کشور ما به لحاظ شبکه کتابخانه عمومی در وضع قابل قبولی در منطقه است و دارای شبکه برتر کتابخانه عمومی هستیم و در این زمینه در جهان اسلام نیز بعد از اندونزی قرار داریم و همچنین در آسیا نیز جز پنج کشور اول و در تعریف خدمات جدید در کتابخانه‌های عمومی نیز پیشرو هستیم.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با اشاره به اهمیت توجه به مسئله کودک و نوجوان در کتابخانه‌های عمومی گفت: هم‌اکنون به سمت توسعه کتابخانه‌های مخصوص کودک و نوجوان در حال حرکت هستیم و علاوه بر بیش از 2700 بخش کودک در کتابخانه‌های عمومی، 13 کتابخانه تخصصی کودک نیز در کشور به‌عنوان هدهد سفید فعال است که این میزان در حال افزایش است.

رمضانی با بیان اینکه مسئله عمومی‌سازی مطالعه و تبدیل‌شدن کتاب به‌عنوان دغدغه عمومی با ظرفیت کتابخانه‌های عمومی محقق می‌شود، ادامه داد: نقش رسانه‌ها در حوزه کتاب و کتابخوانی بسیار اهمیت دارد و بدون آنها موفق نخواهیم بود وهم از نظر پیگیری وعده‌ها و هم در زمینه فرهنگ‌سازی در زمینه مطالعه نقش پررنگی دارند.

وی اعضای کتابخانه عمومی را سرمایه اصلی کتابخانه‌ها دانست و افزود: کتابخانه‌ها یک دستگاه عمومی خدمت محور هستند و معتقدیم چشم‌انداز آینده نهاد کتابخانه توجه به عضو و عضو محوری یکی از مسائل جدی است که در برنامه‌ها لحاظ شده است.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در بخش دیگری از سخنان خود یادآور شد: بر اساس سند چشم‌انداز وضعیت استان یزد از نظر تعداد کتابخانه‌ها به تحقق چشم‌انداز نزدیک است و 80 درصد آن محقق شده است؛ از نظر فضا و متراژ نیز حدود 50 درصد سند چشم‌انداز در یزد محقق شده اما از نظر عضویت تنها تقریباً بیش از 20 درصد تحقق پیدا کرده است.

انتهای پیام /