یک‌شنبه 8 مهر 1403

یک درصد دانش بنیان‌های کشور در قزوین مستقر هستند

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
یک درصد دانش بنیان‌های کشور در قزوین مستقر هستند

قزوین - ایرنا - رییس پارک علم و فناوری استان قزوین گفت: 74 شرکت دانش بنیان معادل یک درصد دانش بنیان‌های کل کشور در قزوین مستقر هستند که محل ثبت آنها در این استان بوده است.

مصطفی مافی روز سه شنبه در ستاد اقتصاد مقاومتی استان قزوین، افزود: پارک علم و فناوری قزوین در سال 1391 در پارک 30 هکتاری در شمال قزوین شکل گرفته است و طی این سال‌ها 180 محصول فناورانه را به جامعه عرضه کرده است.

وی با بیان اینکه چهار مرکز رشد در استان در دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره)، دانشگاه آزاد اسلامی، دانشگاه علوم پزشکی و پارک علم و فناوری مستقر هستند، افزود: پیش بینی می‌کنیم تعداد شرکت‌های دانش بنیان استان حدود 150 شرکت باشد چون بسیاری از این واحدها به دلیلی نزدیکی استان به تهران و البرز در این استان‌ها ثبت شده اند.

این مسوول با بیان اینکه 24 شرکت دانش بنیان در پارک علم و فناوری قزوین مستقر است، افزود: این شرکت‌ها طی 10 سال اخیر در صنایع مختلف ریلی، تونل سازی، قطعه سازی، هسته‌ای، گردشگری و تجهیزات آزمایشگاهی در پارک استان راه اندازی شده اند و برای رفع نیازهای مختلف استان و کشور تلاش می‌کنند.

وی با اشاره به چالش‌های استان قزوین، گفت: فقدان صنایع تبدیلی در کشاورزی، مدیریت غیر صحیح منابع آبی، فرسودگی بخشی از صنایع استان، فقدان تناسب آموزش‌های دانشگاهی با نیاز صنایع استان و... از جمله این چالش‌ها هستند که باید برای رفع آنها تلاش کنیم.

مافی با اشاره به اقدامات صورت گرفته برای رفع این چالش‌ها، افزود: آماده سازی اولین مرکز نوآوری تخصصی در محل پارک، ایجاد شبکه نوآوری استان با 20 درصد پیشرفت فیزیکی و دریافت مجوز مرکز نوآوری چشمه نور ایران از جمله این اقدامات بوده است.

وی گفت: تا به امروز 110 واحد فناور در 2 ساختمان پارک به مساحت 6 هزار و 400 متر مربع فضای مفید مستقر هستند و سرانه هر کدام 50 متر مربع است ولی از ابتدای سال 99 درخواست‌های زیادی برای استقرار واحدهای فناور در پارک داریم و ظرفیت پارک تکمیل شده است.

مافی افزود: اگر بتوانیم زیرساخت پارک را برای واگذاری به واحدها با حدود سه میلیارد تومان اعتبار آماده کنیم برای حدود 300 نفر اشتغال مستقیم ایجاد شده و 100 میلیارد گردش مالی به بار خواهد آمد.

این مسوول گفت: پیگیری ایجاد شهرک علم و فناوری استان برای ایجاد فضای تولید نیمه انبوه محصولات شرکت‌ها و ایجاد صندوق پژوهش و نوآوری استان چون قزوین جزو سه استان کشور است که این صندوق را ندارد از دیگر اقدامات ما برای رفع چالش‌های قزوین بوده است.

رییس پارک علم و فناوری استان، اضافه کرد: راه اندازی کانون‌های خلاقیت در تمامی شهرستان‌های استان با استفاده از ظرفیت دانشگاه‌های محلی از دیگر اقدامات پارک بوده که به منظور تبدیل استان به مرکز ایجاد نوآوری‌ها و راهکاری برای رهایی از تحریم‌ها صورت گرفته است.

مافی با اشاره به سه طرح کلان فناور در پارک علم و فناوری قزوین، گفت: شرکت تونل ساز، شرکت بانک ژن گیاهی و نهال‌های عاری از ویروس و شرکت بساپارس صنعت در صنعت خودروسازی سه شرکت کلان فناور هستند که اعتبارات بسیار زیادی را برای استان جذب کرده‌اند.

وی افزود: پارک علم و فناوری قزوین در حوزه تولید محلول‌های ضدعفونی علیه کرونا نیز در سطح کشور اول شد و هم اینک پنج محصول فناورانه را در این حوزه تولید می‌کند.

*س_برچسب‌ها_س*