جمعه 20 مهر 1403

یک ماهواره آمریکایی خبرداد؛ کشف منابع عظیم حرارتی در ایران

وب‌گاه اقتصاد نیوز مشاهده در مرجع
یک ماهواره آمریکایی خبرداد؛ کشف منابع عظیم حرارتی در ایران

اقتصادنیوز: نیم قرن با اقتصاد ایران روایتی است از تحولات، شخصیت‌ها و شاخص‌های اقتصاد ایران و موضوعاتی که به نوعی با اقتصاد ایران ارتباط پیدا می‌کنند. شرایط فعلی اقتصادی ارتباط مستقیمی با گذشته آن دارد.

ما در این بخش تلاش داریم اخبار و گزارش‌های اقتصادی را به گونه‌ای به تصویر بکشیم تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.«اقتصادنیوز» از آبان 1399 هر روز اقدام به انتشار اخبار و گزارش‌های اقتصادی همان روز سال‌های 1350، 1360، 1370، 1380 و 1390 کرد.

پارسال نیز هر روز در بخش «نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار همان روز در سال‌های اول هر دهه در نیم قرن گذشته را منتشر کردیم. در ابتدای قرن پانزدهم با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1352، 1362، 1372، 1382 و 1392 تقدیم مخاطبان می‌شود.

26 آذر 1352؛ منابع عظیم حرارتی در ایران کشف شد

نتایج بررسی‌های زمین‌شناسی و منابع زیرزمینی ایران با کمک تصاویری که یک ماهواره آمریکایی مخابره کرده است در یک سمپوزیوم به وسیله یک مقام ایرانی فاش شد. به موجب این اطلاعات یک شکاف زیرزمینی به طول 2500 کیلومتر و چهار دریاچه ناشناخته و منابع نیروی حرارتی زیرزمینی در ایران قرار دارد.

ایران ازجمله کشورهایی است که اکتشاف منابع زیرزمینی به‌خصوص منابع آب را به یاری ماهواره‌های اکتشافی در برنامه دارد و از همین رو، یاری سازمان علوم فضایی و هوانوردی «ناسا» ایالات‌متحده را در این زمینه طلب کرده است.

نتایج اکتشافات منابع زیرزمینی که قسمت‌هایی از آن فاش شده میتوانند اثر مطلوبی در توسعه اقتصادی ایران به جا گذارند و این مطلبی است که خسرو ابتهاج، رئیس قسمت تجسمی و جمع‌آوری اطلاعات سازمان برنمه در این هفته در یک سمپوزیوم که به همت «ناسا» در ایالات‌متحده برگزار شد، بیان کرد.

ابتهاج در این سمپوزیوم گفت: تصاویری که ماهوار «ارتس - آ» مخابره کرده از وجود چهار دریاچه زیرزمینی در ایران حکایت می کند. او موقعیت‌های این دریاچه‌ها را فاش نکرد، اما گفت که این دریاچه‌ها در اکثر فصل‌ها موجودیت خود را حفظ می‌کنند و ایران می تواند از آب این دریاچه‌ها برای آبیاری زمین‌های خشک استفاده کند.

26 آذر 1382؛ 17 خط ترن هوایی در تهران راه‌اندازی می شود

رئیس شورای اسلامی شهر تهران گفت: شهردار تهران پیگیر ترن هوایی برای پایتخت است.

مهدی چمران افزود: شهرداری تهران با مطالعات عمیق و فشرده و امکان‌سنجی درخصوص راه‌حل‌هایی برای ترافیک پایتخت به بحث قطارهای هوایی رسیده است.

شهردار تهران دیروز در شورای شهر جزئیات طرح ترن هوایی تهران را برای اعضای شورا تشریح کرد.

وی افزود: منابع مالی، نحوه و زمان ساخت، نوع تکنولوژی، مسیرها و همه مسائل مرتبط با ترن هوایی به‌صورت پروژه اولیه توسط شهرداری تهران مشخص شده است.

26 آذر 1392؛ توقف مذاکرات تجاری اتحادیه اروپا با اوکراین

هزاران نفر از اوکراینی‌ها در اعتراض به تصمیم ویکتور یانوکوویچ، رئیس‌جمهوری این کشور مبنی‌بر مخالفت با تجارت آزاد اوکراین و اتحادیه اروپا و ترجیح او به رابطه تجاری با روسیه به خیابان‌ها آمدند.

استفان فول، کمیسونر اتحادیه اروپا در امور توسعه در بیانیه‌ای مکتوب نوشت که تلاش‌ها برای دستیابی به یک توافق با اوکراین به حالت تعلیق درآمده است.

بحث‌هایی که توسط اوکراین برای بازبینی توافق احتمالی مطرح شده است «به هیچ وجه در واقعیت ریشه ندارد.»

قرار است امروز یانوکوویچ سفری به روسیه داشته باشد تا در مورد توافق تجاری با این کشور به مذاکره بنشیند؛ اقدامی که همه راه‌ها به سوی روابط نزدیک‌تر با اتحادیه اروپا را به بن‌بست خواهد کشاند.

«ویتالی کلیشنکو» یکی از مهم‌ترین رهبران اپوزیسیون اوکراین به خبرنگار یورونیوز گفت: گروه ما می‌خواهد که مردم اوکراین هم بخشی از خانواده اروپا باشند. در این تظاهرات همچنین جان مک کین، نماینده جمهوری‌خواه سنای آمریکا حضور داشت.

وی خطاب به حاضران گفت: «کشور و جهان از اعتراض صلح‌آمیز شما الهام خواهد گرفت. اوکراین، اروپا را بهتر می‌کند و اروپا نیز اوکراین بهتری می‌سازد.»

یکی از تظاهرکنندگان نیز گفت: مذاکرات هیچ نتیجه‌ای نداشت. رئیس‌جمهوری اراده‌ای برای راضی کردن معترضان و مخالفان ندارد چون او وابسته به ولادیمیر پوتین است.

با توجه به دیدار قریب‌الوقوع روسای‌جمهوری اوکراین و روسیه، گروه‌های مخالف دولت اوکراین تصمیم گرفته‌اند که تظاهرات بزرگ دیگری را در میدان استقلال کی‌یف ترتیب دهند تا به الحاق اوکراین به اتحادیه اروپا، بلاروس و قزاقستان اعتراض کنند.

اوضاع اوکراین در نشست 19 و 20 دسامبر سال 2013 میلادی (28 و 29 آذر) اتحادیه اروپا مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد.

یکی از دیپلمات‌های اوکراین در آستانه این نشست با حضور وزیران امور خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا گفت: اوضاع و تحولات اخیر در اوکراین در دستورکار رسمی نشست اتحادیه اروپا نیست.

سرگئی آربوزف، معاون نخست‌وزیر اوکراین گفت: کی یف مذاکرات برای امضای توافقنامه همکاری با اتحادیه اروپا را رد نکرده است.

این در شرایطی است که نیکولا آزارو، نخست‌وزیر اوکراین اعلام کرد که نسبت به قیمت ارزان‌تر ارسال گاز از روسیه به اوکراین امیدوار است و این اقدام در نشست میان یانوکوویچ با ولادیمیر پوتین، همتای روسی خود مطرح می‌شود.

همچنین بخوانید