پنج‌شنبه 12 مهر 1403

یک هزار و 250 لیتر آب سدکمال صالح اراک در ثانیه تصفیه می‌شود

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
یک هزار و 250 لیتر آب سدکمال صالح اراک در ثانیه تصفیه می‌شود

اراک - ایرنا - مدیره بهره‌برداری تصفیه‌خانه خط انتقال سدکمال صالح اراک گفت: یک‌هزار و 250 لیتر از آب سدکمال صالح در ثانیه با هدف تامین آب آشامیدنی مطلوب در اراک تصفیه می‌شود.

«محسن بهادری» روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: کیفیت آب تولیدی این تصفیه‌خانه در حد استاندارهای جهانی و کشور است.

وی اظهار داشت: کدورت، سختی و هدایت الکترونیکی آب سد کمال صالح به ترتیب نیم، 180 ppm و 380 ac است.

مدیره بهره‌برداری تصفیه خانه خط انتقال سدکمال صالح اراک گفت: تصفیه‌خانه سد کمال صالح محتوی مخزن 30 هزار متر مکعبی است و بزرگ‌ترین تصفیه‌خانه استان مرکزی است.

بهادری افزود: ظرفیت انتقال آب خط لوله به تصفیه خانه 170 لیتر بر ثانیه است که در مواقع افزایش فشار آب، دستگاه فشار سنج برای کنترل آن تعبیه شده است.

وی اظهار داشت: تصفیه آب ذخیره شده پشت سدکمال صالح بر اساس استانداردهای ملی تنظیم شده که در دو مرحله کلرزنی انجام می‌شود که یک بار کلرزنی مقدماتی و نهایی و در مراحل دیگر از صافی‌شنی و ماسه گذرانده می‌شود.

مدیره بهره‌برداری تصفیه خانه خط انتقال سدکمال صالح اراک گفت: این سد با ظرفیت 110 میلیون مترمکعب، از نوع خاکی سنگریزه ای و با هسته رسی، برای تأمین آب آشامیدنی شهرهای اراک، شازند و صنایع وابسته، با قابلیت تنظیم آب 65 میلیون مترمکعب، بر روی رودخانه تیره دوآب ساخته شده است.

بهادری افزود: ارتفاع سد از بستر رودخانه 85 متر، طول تاج 762 متر و عرض سد 12 متر است که میانگین جریان ورودی سالانه سد معادل 100 میلیون مترمکعب است.

92 درصد از حجم آب مصرفی استان مرکزی در بخش کشاورزی، سه و نیم درصد در بخش صنعت و بقیه در بخش آشامیدنی مصرف می‌شود.

*س_برچسب‌ها_س*