سه‌شنبه 8 آبان 1403

12 قطب پرتو دهی در کشور ایجاد می شود

خبرگزاری دانا مشاهده در مرجع
12 قطب پرتو دهی در کشور ایجاد می شود

اسلامی گفت: براساس مطالعات جامع در کشور 12 قطب پرتو دهی شناسایی شده که در 12 شهر ایجاد می شود تا بتواند چتر حمایتی برای پشتیبانی از صنایع کشاورزی و غذایی باشد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از سفیرافلاک، محمد اسلامی عصر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه استان لرستان که در فرمانداری الیگودرز برگزار شد، اظهار داشت: اراده دولت و نگاه مبنای جمهوری اسلامی این است که بتواند کشور را در مسیر، با پیوست عدالت حرکت دهد، این نکته حائز اهمیت است که هر برنامه توسعه ای، پیوست عدالت داشته باشد.

وی افزود: وقتی پیشرفت و نگاه توسعه گرایانه پیاده شود ملزم به این است که پیوست عدالت داشته است و مهمترین پیش نیاز این است که برنامه محور حرکت کرد که برنامه محوری جایگزین تقاضا محوری می شود و این نیاز مبرم همیشگی کشور است.

معاون رئیس جمهور تصریح کرد: در همین راستا یک پیش نیاز دیگر، نگاه آمایشی است، آمایش به این معنا که ظرفیت و سرزمین و جمعیت، پتانسیل ها و فرصت ها و تهدیدها همه مطالعه و جمع بندی شده و ریل توسعه را نشان می دهد، در واقع وقتی روی ریل توسعه حرکت می شود برخورداری ها به صورت اولویت انجام می شود و این نگاهی است که هرچه به آن نزدیک شویم آرامش و رضایتمندی در جامعه جایگزین نارضایتی می شود.

اسلامی عنوان کرد: امروز در یک مقطعی هستیم که نیاز داریم تحولات اساسی در رفتار توامان جامعه رخ دهد و در راستای این حرکت هم نقش ایفا کنیم.

وی با اشاره به ظرفیت های لرستان بیان کرد: لرستان سرزمینی با ذخایر ارزشمند و فاخر است که به دلیل دارا بودن استعداد و ظرفیت، راه حل های خود را دارد و یکبار برای همیشه بگوییم برنامه محور حرکت کنیم و اولویتها را در دستور کار قرار دهیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی خاطرنشان کرد: در خصوص انرژی اتمی با همین نگاه تحولی که برگرفته از همان مبنایی است که در بیانیه گام دوم در سند تحول دولت می بینید، این را در سازمان به یک سند جامع راهبردی تبدیل کردیم که 20 سال آینده را نگاه کنیم و بدانیم وظیفه و برنامه چیست لذا در فرآیند توسعه در حوزه هسته ای، برق اتمی و احداث نیروگاه های برق مهم است و یکی از نیازهای آن آب است، اگر جایی آب باشد و محیط امن بزرگ باشد این برنامه اجرا می شود که عمده تمرکز بر روی سواحل جنوبی است و اولین نیروگاه ما در بوشهر بود و مابقی در سایر نقاط در دستور کار قرار خواهد گرفت.

اسلامی گفت: در بخش پرتو دهی، براساس مطالعات جامع در کشور 12 قطب پرتو دهی شناسایی شده که در 12 شهر ایجاد می شود تا بتواند چتر حمایتی برای پشتیبانی از صنایع کشاورزی و غذایی باشد و برای اینکه بتوانیم پیش نیازهای این مهم را فراهم کنیم و در جهت استقرار و تنظیمات برنامه ای که بتواند کاملا فعال مورد بهره برداری قرار گیرد، هماهنگی هایی صورت گرفته و در این زمینه مذاکرات مقدماتی با استاندار لرستان انجام شد و سپس سند همکاری و توسعه ای برای استقرار انجام می شود.

وی با اشاره به بازدیدهایی که امروز صورت گرفته است، بیان کرد: محور ازنا - شازند یک مسیر شریانی است و همچنین موضوع راه آهن بسیار مهم است و یکی از اولویت هاست و باید سعی کرد به اولویت محوری استان بپردازیم و راه آهن دورود خرم آباد یک تحول اساسی در حمل و نقل است.

معاون رئیس جمهور افزود: ظرفیت خط ریلی موجود که عمر 60 ساله دارد ظرفیت محدود و یک خطه است ولی این سبب می شود این ظرفیت افزایش و بهره وری بالا و کمکی برای استان باشد که می تواند بر اقتصاد ملی اثرگذار باشد که لازم است نمایندگان کمک کنند این مهم رخ دهد و چند شهر دیگر هم از این امر برخوردار می شود.

اسلامی با اشاره به ظرفیت های استان گفت: موضوع گردشگری، صنایع دامی و طیور و آبزی پروی ظرفیت های استان می باشند از همین رو صنایع تبدیلی و زنجیره ارزش افزوده بالایی دارد و فرآوری محصولات در اشتغال و اقتصاد موثر است که سرمایه گذار هنگفت راه حل نیست و راه حل های ساده ای که سرمایه گذاری باشد و بعد در مقایس خود بزرگ شود.

وی اظهار داشت: ابتدا لازم است که صنایع تبدیلی در مقیاس کوچک آغاز شود و نباید طرح های بزرگ مطرح گردد که به آرزو تبدیل شود بلکه در مقیاس کوچک آغاز و سپس آن را توسعه داد.

اسلامی با اشاره به موضوع فناوری هسته ای، گفت: در بحث هسته ای نکته ای که مهم می باشد، این است که بحث هسته ای را گسترش دهیم که در پلاسما تراپی و در همین یک سال دولت اخیر نتیجه تحقیقات را به شرکت دانش بنیان سازماندهی و تبدیل کردیم و آماده بهره برداری شد که دو روز پیش یکی از جراحان و پزشکان فوق تخصصی حوزه سرطان این سامانه را مورد استفاده قرار داد و این راه را باز کرد که از نتیجه تحقیقات تا خدمت، در دستور کار ما قرار دارد.

رئیس سازمان انرژی اتمی بیان کرد: موضوع دیگر پلاسما تراپی، برای زخم بیماران دیابتی است که در کشور نداشتیم و اقداماتی صورت گرفته و رایزینی کردیم در این زمینه کلینیکی ایجاد شود و خدمتی دیگر در این حوزه است.

اسلامی خاطر نشان کرد: موضوع بعدی رادیو داروهایی است که سالانه یک میلیون بیمار را خدمات می دهد و خدمت بزرگی است که افزایش ظرفیت هم دارد و مقید به برنامه محوری هستیم چرا که هم فکر، عدالت و نتیجه وجود دارد و این را باید در خود و در سیستم مدیریت مد نظر داشته باشیم.

وی اظهار داشت: امیدواریم گامی که برای استان در نظر گرفتیم مقیاس مقدماتی مهیا و یک برنامه سه ساله است و محیط شناسایی و مطالعه شود تا کارهای پژوهشی هم داشته باشیم.

انتهای پیام /