پنج‌شنبه 12 مهر 1403

15 خرداد سرآغاز تشکیل جمهوری اسلامی ایران است

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
15 خرداد سرآغاز تشکیل جمهوری اسلامی ایران است

ارومیه - ایرنا - مبارز دوران انقلاب اسلامی در آذربایجان غربی گفت: قیام 15 خرداد 1342 مقدمه ای برای حکومت اسلامی و سرآغاز تشکیل جمهوری اسلامی ایران بود.

حجت‌الاسلام سیدمحمد فخری روز پنج‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: قتل عام مردم ایران در روز 15 خرداد توسط عمال رژیم ستمشاهی نقاب از چهره این رژیم برداشت و ملت ایران را با چهره حقیقی آنان آشنا کرد.

وی اضافه کرد: همین شناخت باعث شد تا ملت ایران عزم خود را برای مبارزه با رژیم طاغوت جزم کرده و به میدان بیایند.

وی بیان کرد: در این روز هیمنه طاغوت و حامیانش در هم شکست و انقلابی را که امام راحل آغاز کرده بود، پس از 15 سال به مقصد رساند.

وی ادامه داد: اگر قیام 15 خرداد 1342 نبود، انقلاب اسلامی هرگز به مقصد نمی رسید ولی قیام 15 خرداد خواب طاغوت و اربابانش را بدون تعبیر گذاشت و منشا تشکیل حکومتی الهی شد.

حجت الاسلام فخری تاکید کرد: سخن گفتن از قیام 15 خرداد نباید تنها به یک روز در سال خلاصه شود بلکه باید به این حقیقت باور کنیم، قیامی که سر منشا نظام مقدس جمهوری اسلامی است باید به شکل های مختلف بیان و بازخوانی شود.

به گزارش ایرنا، در سحرگاه 15 خرداد 42 عوامل رژیم شاه به منزل امام راحل در قم حمله کرده و ایشان را دستگیر و به زندانی درتهران بردند.

به دنبال این اقدام رژیم ستمشاهی، ملت ایران ابتدا در قم و سپس در شهرهای مختلف علیه طاغوت به پا خاستند و نیروهای طاغوت نیز دست به قتل عام مردم بی گناه زده و افراد بی شماری را زخمی کرده و به شهادت رساندند.

امسال پنجاه و هفتمین سالگرد قیام 15 خرداد است.

*س_برچسب‌ها_س*