شنبه 21 مهر 1403

180 طرح پژوهشی در مرکز تحقیقات کشاورزی استان اردبیل در حال اجراست

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
180 طرح پژوهشی در مرکز تحقیقات کشاورزی استان اردبیل در حال اجراست

اردبیل - ایرنا - رییس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل اعلام کرد: هم اکنون 180 طرح پژوهشی و تخصصی در بخش‌های مختلف کشاورزی در مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل در حال اجراست.

حسین کربلایی روز شنبه در مصاحبه با خبرنگار ایرنا با بیان این که 60 مورد از این طرح‌های پژوهشی مربوط به گندم و جو است، گفت: 15 طرح کشت گندم آبی و 6 پروژه کشت گندم دیم در مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل در مرحله نهایی قرار دارد.

وی استان اردبیل را به علت شرایط علمی و تخصصی پژوهش در حوزه کشاورزی جزو سه استان برتر کشور عنوان و بیان کرد: از 52 رقم گندم رونمایی شده در ایران، 22 رقم مربوط به استان اردبیل است.

رییس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل اضافه کرد: امسال رقم گندم حیران معرفی شده و برنامه‌های تکمیلی معرفی ارقام جدید نیز در حال اجراست.

وی اظهار داشت: امسال بیش از 300 هزار هکتار گندم و جو در استان اردبیل کشت شده و به علت گستردگی کشت این محصول در سطح استان، مرکز تحقیقات کشاورزی استان به دنبال ارقام جدید مقاوم به بیماری‌ها و تنش‌های دمایی و خشکسالی است.

کربلایی با بیان این که ارقام خوبی در مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل کشت شده که در صورت تایید علمی و تثبیت نتایج تحقیقات، بذور این ارقام جدید در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد.

وی افزود: امسال به علت کنترل شرایط بیماری‌ها از جمله فوزاریوم و زنگ گندم کنترل و نیز حاکم بودن شرایط اقلیمی، بهترین سال برای مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل برای انتخاب و معرفی ارقام گندم و جو است.

رییسمرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل همچنین گفت: امسال 3.2 هکتار از اراضی این مرکز تخصصی به صورت آزمایشی و 80 هکتار نیز برای تکثیر بذور به زیر کشت گندم و جو رفته است.

استان اردبیل کمتر از یک درصد مساحت ایران را دارد ولی با تولید سالانه 4.5 میلیون تن انواع محصول کشاورزی، چهار درصد تولیدات کشاورزی کشور را به خود اختصاص داده است.

750 هزار هکتار از اراضی استان اردبیل کشت می‌شود که 270 هزار هکتار آن اراضی آبی و 480 هزار هکتار نیز جزو اراضی دیم است.

امسال گندم در 305 هزار هکتار از اراضی دیم و آبی استان اردبیل کشت شده است و پیش بینی می‌شود که 580 تا 600 هزار تن گندم در این استان تولید شود.

محصول گندم با حدود 305 هزار هکتار، بیشترین سهم اراضی کشت محصول کشاورزی در استان اردبیل را دارد.

استان اردبیل در تولید بسیاری از ارقام از جمله رتبه اول تولید عدس، رتبه اول تولید کلزا، رتبه دوم تولید سیب زمینی، رتبه سوم تولید عسل، رتبه پنجم تولید چغندر قند، رتبه هفتم تولید حبوبات و رتبه هفتم تولید گندم و جو را دارد.

1905

*س_برچسب‌ها_س*