جمعه 13 مهر 1403

2 روز بارندگی در لرستان بدون خسارت

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
2 روز بارندگی در لرستان بدون خسارت

خرم‌آباد - ایرنا - 48 ساعت بارندگی شدید ابتدای هفته جاری هرچند مشکلاتی از جمله آبگرفتگی معابر و اختلال در تردد شهری و جاده‌ای را در لرستان ایجاد کرد اما در مجموع خسارتی نداشت و موجب خوشحالی کشاورزان استان شد.

به گزارش ایرنا اواخر هفته گذشته اداره‌کل هواشناسی لرستان اعلام کرد سامانه بارشی قوی و سردی از جمعه وارد استان می‌شود و تا روز یکشنبه موجب ابرناکی، وزش باد شدید لحظه‌ای، کاهش دما و بارش باران همراه با رعد و برق در تمام استان خواهد بود.

متوسط میزان بارندگی این سامانه بارشی در لرستان بین 50 تا 75 میلی‌متر پیش بینی و گفته شد با توجه به همراهی هوای سرد با این سامانه، در نواحی سردسیر، ارتفاعات و مناطق کوهستانی استان شاهد ریزش برف خواهیم بود.

هواشناسی لرستان همچنین اعلام کرد این سامانه باعث آبگرفتگی معابر، ایجاد روان‌آب‌های سطحی، سیلابی شدن مسیل‌ها، بالا آمدن سطح آب رودخانه‌ها، اختلال در تردد و لغزندگی جاده‌ها و مه آلودشدن هوا می‌شود.

بر همین اساس استاندار لرستان در خصوص احتمال وقوع سیل هشدار دارد و همه دستگاه‌های امدادی و پشتیبانی را به حالت آماده‌باش درآورد.

لرستان خاطرات چندان خوبی از سیل فروردین 98 نداشت و این بار نیز مسؤولان با اعلام هشدار هواشناسی تمهیدات جلوگیری از وقوع بحران و یا خسارت را در حد توان بکار گرفتند.

سید موسی خادمی استاندار لرستان جمعه در جلسه پیشگیری از بحران گفته بود باتوجه به توپوگرافی و شرایط کوهستانی استان، احتمال تبدیل بارش‌های بیش از حد به سیل وجود دارد بنابراین دستگاه‌های اجرایی مرتبط آمادگی لازم را داشته باشند.

استاندار لرستان در این جلسه خاطرنشان کرد: از مردم درخواست می‌شود با توجه به شرایط پیش رو، از اماکن پر خطر مانند رودخانه‌ها و مسیل‌ها فاصله بگیرند و از اتراق در حریم رودخانه یا کوهپیمایی پرهیز کنند و ادوات و ماشین آلات کشاورزی از مسیر رودخانه‌های استان جمع آوری شود.

پلدختر در جنوب لرستان و محل خروج آب‌های سطحی این استان به سمت خوزستان است که با توجه به تجربه تلخ سیل 98 در این شهرستان، اقدامات پیشگیرانه و هشداردهی در این منطقه با فوریت و گستردگی بیشتری انجام گرفت.

شاید در مواقعی بارش باران در پلدختر سیل آسا نباشد اما به دلیل خروج آب‌های سطحی لرستان از رودخانه کشکان در جوار شهرهای پلدختر و معمولان، این مناطق همواره در معرض بروز سیل هستند.

فرماندار پلدختر نیز نسبت به وقوع سیل در این شهرستان هشدار داد و گفت: با توجه به تکمیل نشدن دیواره حفاظتی در برخی مناطق مسکونی حاشیه رودخانه کشکان، قسمت‌هایی از جمله بخش غربی شهر معمولان و روستای چم گز در خطر طغیان رودخانه هستند که باید اقدامات لازم برای جلوگیری از نفوذ احتمالی آب به منازل مسکونی صورت گیرد.

رضائیان با تاکید بر تخلیه منازل مسکونی حاشیه کشکان در صورت طغیان رودخانه افزود: مدیران و متولیان امر باید طی 2 روز آینده در حالت آماده باش و به طور میدانی در کنار مردم باشند.

وی با تاکید بر انجام اقدامات فوری برای جلوگیری از آبگرفتگی پل‌های کم ارتفاع اظهار داشت: تمهیدات لازم برای تأمین ذخیره انرژی از جمله سوخت مورد نیاز نانوایی‌ها، مراکز درمانی، خدماتی و سوخت رسانی به مناطق روستایی توسط شرکت پخش و فرآورده‌های نفتی انجام شود.

وی افزود: هلال احمر باید مقدمات راه اندازی مراکز اسکان اضطراری را فراهم کند و راه‌های منتهی به رودخانه، پل‌های مواصلاتی و مناطق پرخطر هنگام طغیان کشکان بسته شود.

فرماندار پلدختر تاکید کرد: پیمانکاران، روستاییان، کشاورزان و عشایر باید تجهیزات، ادوات، موتور آلات و احشام خود را در مسیر و یا از نزدیکی رودخانه جمع آوری و به مکان امنی منتقل کنند.

استقرار 40 تیم راهداری در جاده‌های لرستان

40 تیم امداد جاده‌ای نیز باتوجه به ناپایداری جوی استان در راهدارخانه‌ها، محورهای مواصلاتی و گردنه‌های برفگیر مستقر شدند و در حالت آماده‌باش قرار گرفتند.

به گفته عباس شرفی مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای لرستان با توجه به اطلاعیه‌های هواشناسی مبنی بر احتمال وقوع سیل و پیرو جلسه ستاد مدیریت بحران، راهداری لرستان با تمام ظرفیت به حالت آماده باش درآمد و 326 نیروی راهدار آن در قالب 40 تیم با 167 دستگاه ماشین‌آلات سبک و سنگین در محورها مستقر شد.

وی با اشاره به انجام گشت‌های پشتیبان در محورهای مواصلاتی لرستان گفت: با توجه به اینکه بیشترین بارش‌ها در جاده خرم آباد - پلدختر و سپیددشت پیش بینی شده بود، تدابیر لازم اندیشیده و بیشترین امکانات و نیرو در این محورها متمرکز شد.

به گفته شرفی طی 2 روز گذشته برخی محورهای کوهستانی و گردنه‌های لرستان تاحدودی به سختی تردد مواجه شدند اما ترافیک در همه جاده‌های استان برقرار بود.

بارش 63 میلی‌متری باران در «رومشکان»

هواشناسی لرستان میزان بارش‌های 48 ساعت گذشته منتهی به ظهر دیروز یکشنبه در این استان را اعلام کرد که بر این اساس، بیشترین بارش‌ها در رومشکان با 63.3 میلی‌متر ثبت شده است.

در بروجرد 14.5 میلی‌متر، الیگودرز سه، کوهدشت 48.2، پلدختر 48.4، دورود 13.8، الشتر 16.7، نورآباد 21.8 و در ازنا 6 میلی‌متر باران باریده است.

میانگین بارش‌های 48 ساعت گذشته منتهی به ظهر یکشنبه در خرم آباد 24.6 و میانگین لرستان 23 میلی متر اعلام شد در حالیکه بسیاری مناطق کم باران شاهد ریزش برف بوده اند.

دلفان و الیگودرز با ریزش برف پاییزی سفیدپوش شدند و اختلال در ترددهای جاده‌ای این مناطق نیز گزارش شد.

آبگرفتگی معابر و اختلال در ترددهای درون شهری خرم‌آباد

اما بارش‌های مستمر پاییزی در خرم‌آباد موجب آبگرفتگی معابر این شهر و اختلال در تردد خودروها شد، یک داستان تکراری و نه چندان خوشایند که شهروندان را از توجه به زیبایی و طراوت باران مغفول و به زهکشی و تخلیه آب مشغول می‌کند.

شدت بارش‌ها و نبود سیستم‌های زهکشی و کانال‌های زیرزمینی استاندارد برای جمع آوری و دفع آب‌های زیرزمینی هر ساله هنگام بارندگی مشکلات عدیده ای برای مردم خرم آباد به وجود می‌آورد.

دیروز یکشنبه بارندگی‌های مستمر موجب افزایش چشمگیر آب‌های سطحی در شهر شدو خیابان و میدان‌های اصلی از جمله علوی، 30 متری شهید پژوهنده، انقلاب، خیابان امام و مطهری را درگیر کرد، کانال‌های عبور آب در اطراف خیابان نیز به دلیل حجم بالای بارندگی و البته زباله، مسدود شدند و آب به سطح معابر بازمی گشت.

منطقه گلدشت در جنوب خرم آباد نیز وضعیت تردد مناسبی نداشت و بسیاری از خیابان‌ها و معبرهای آن سیلابی و یا مملو از گل و لای بودند در حالیکه سه راهی گلدشت نیز حجم بسیاری از بارش‌ها را همچنان در خود جای می‌داد و زیرگذر تازه افتتاح شده بهارستان هم به دلیل آبگرفتگی بالا دستمایه طنز شهروندان شد.

خرم رود که از شهر خرم آباد عبور می‌کند تاحدودی افزایش دبی داشت اما به مرحله طغیان نرسید و برخلاف 2 سال گذشته، خطر طغیان و سرریز شدن آن به منازل و اماکن تجاری حاشیه احساس نشد.

آبگرفتگی از شمال تا جنوب خرم آباد در مناطق مختلف موجب بروز مشکلاتی برای تردد شد و خودروهای تاکسی نیز به دلیل این شرایط حضور بسیار کمتری در سطح شهر داشتند.

عبور از گردنه‌های الیگودرز با زنجیر چرخ

اما بارش برف سنگین موجب لغزندگی و کندی تردد در محورهای روستایی و گردنه‌های الیگودرز شد تا جایی که تردد در این مسیرها تنها با زنجیر چرخ امکانپذیر بود.

به گفته "عباس عباسی" رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای الیگودرز گردنه گله بادوش پس از ریزش برف سنگین بازگشایی شد و 25 دستگاه انواع ماشین آلات راهداری الیگودرز در قالب 9 تیم برفروبی سازماندهی شدند و در گردنه‌ها مستقر بودند.

گله بادوش، فرسش و گردنه نمک از برفگیرترین محورهای الیگودرز هستند که در زمان برف و کولاک در این مسیرها، مسافرین و افراد محلی باید از تردد غیرضروری پرهیز در صورت نیاز خودرو را به امکانات گرمایشی و زمستانی مجهز کنند.

برف پاییزی دلفان را سفیدپوش کرد

همچنین ریزش نخستین برف پاییزی یکشنبه نهم آذر، شهرستان دلفان در شمال لرستان را سفیدپوش کرد و موجب کندی تردد وسایل نقلیه در محورهای مواصلاتی این شهرستان شد.

به گفته حشمت بهمنی فرماندار دلفان باوجود تداوم ریزش برف اما محورهای اصلی نورآباد - خرم آباد و نهاوند - کرمانشاه با تلاش راهداران باز است.

عباس فیضی مدیر جمعیت هلال احمر دلفان نیز گفت: با تلاش امدادگران این جمعیت 60 خودرو گرفتار در برف گردنه‌های «گاماسیاب» و «گشور» رهاسازی شده است.

آبگرفتگی برخی منازل روستای پاعلم پلدختر

اما در حالیکه بیشتر نگرانی‌ها متوجه پلدختر و خروج روانابهای استان از این شهرستان بود اتفاق خاصی گزارش نشد و تنها چند منزل مسکونی روستای پاعلم بخش مرکزی به دلیل شدت بارندگی‌ها دچار آبگرفتگی شدند.

به گفته بابک امرایی بخشدار مرکزی هیچ راه روستایی بسته نشد و نیروهای بخشداری، هلال احمر و دهیاری با استفاده از تجهیزات موتور پمپ و لجن کش آبگرفتگی این منازل را رفع کردند.

در مجموع بارش‌های هفتم و هشتم آذرماه در لرستان هرچند به دلیل ضعف زیرساختی نارضایتی‌هایی در حوزه شهری به همراه داشت اما خسارتی بر جای نگذاشت و موجب خوشحالی کشاورزان نیز شد.

هواشناسی لرستان اعلام کرده است موج جدید سامانه بارشی چهارشنبه هفته جاری وارد نیمه غربی کشور خواهد شد که با فعالیت آن در لرستان، ناپایداری‌هایی به شکل بارش باران، گاهی رعد و برق و در مناطق سردسیر شمال و شرق، ارتفاعات و گردنه‌ها رگبار برف پیش بینی می‌شود.

*س_برچسب‌ها_س*