پنج‌شنبه 13 اردیبهشت 1403

3 رقیب انتخاباتی پوتین چه کسانی هستند؟ + عکس

وب‌گاه دنیای اقتصاد مشاهده در مرجع
3 رقیب انتخاباتی پوتین چه کسانی هستند؟ + عکس

پوتین برنامه انتخاباتی مشخصی را ارائه نکرده است اما دیمیتری پسکوف سخنگوی کرملین گفته است که ابتکارات و ایده هیی که رئیس جمهور در پیام سالانه خود برای مجمع فدرال روسیه در29 فوریه اعلام کرد، از «بسیاری جهات» منعکس کننده برنامه انتخابات پوتین است.

روسیه از امروز (جمعه) صحنه هشتمین انتخابات ریاست جمهوری از زمان ایجاد این پست در سال 1991 میلادی است.

در این انتخابات، سه نامزد برای تصدی ریاست جمهوری این کشور با ولادیمیر پوتین به رقابت خواهند پرداخت.

خبر مرتبط پوتین دستور ویژه صادر کرد + جزئیات

«ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه روز پنج‌شنبه به دولت این کشور دستور داد تا به مسائل مرتبط با احداث یک نیروگاه هسته‌ای در فضا رسیدگی کنند.

ولادیمیر پوتین (نامزد مستقل)

ولادیمیر پوتین هفتم اکتبر 1952 میلادی در شهر لنینگراد متولد و در سال 1975 از دانشکده حقوق دانشگاه دولتی لنینگراد فارغ التحصیل شد. او قبل از اینکه به عضویت کمیته امنیت دولت در لنینیگراد و مسکو وابسته به مدرسه عالی «KGB» درآید، دوره های لازم را گذراند و در سال 1985 میلادی از موسسه KGB فارغ التحصیل شد و در سال 1997 از پایان نامه دکتری خود در موسسه معدنی سن پترزبورگ دفاع کرد که موضوع آن برنامه ریزی استراتژیک برای بازتولید منابع معدنی در منطقه بود.

در سی و یکم دسامبر 1999 میلادی، «بوریس یلتسین» رئیس جمهور وقت روسیه استعفای خود را اعلام کرد و زمام قدرت را به ولادیمیر پوتین به عنوان رئیس جمهوری موقت سپرد. پوتین در نخستین دوره ریاست جمهوری خود در انتخابات 25 مارس 2000 میلادی نیز به پیروزی رسید.

پوتین در چهار دوره متوالی انتخابات ریاست جمهوری روسیه به پیروزی رسید که به ترتیب در سال 2000 میلادی با 51.95 درصد آرا، 2004 میلادی با 71.31 درصد، 2012 با 63.6 درصد آرا و 2018 میلادی با 76.69 درصد آرا بود. اصلاحات قانون اساسی روسیه که در سال 2020 تصویب شد، به پوتین این امکان را داد که بار دیگر برای انتخابات ریاست جمهوری نامزد شود.

خبر مرتبط پاشنه آشیل پوتین / تلاش برای خنثی کردن بمب ساعتی

پوتین، هرگز به مدرنیزاسیون اعتقاد نداشت، بنابراین وقتی احساس کرد که این چنین فرایندی کارساز نیست، آگاهانه به نفع باستان گرایی، مدرنیزاسیون را قربانی کرد.

برنامه انتخاباتی پوتین

پوتین برنامه انتخاباتی مشخصی را ارائه نکرده است اما دیمیتری پسکوف سخنگوی کرملین گفته است که ابتکارات و ایده هیی که رئیس جمهور در پیام سالانه خود برای مجمع فدرال روسیه در29 فوریه اعلام کرد، از «بسیاری جهات» منعکس کننده برنامه انتخابات پوتین است.

پوتین در سخنرانی خود، راه اندازی پروژه های جدید ملی و ابزارهایی برای حمایت از اقتصاد و آموزش و حوزه های اجتماعی و ترغیب جذب پول شهروندان روسی برای سرمایه گذاری در اقتصاد واقعی را پیشنهاد کرد. او همچنین تاکید کرد که نخبگان آینده کشور و شرکت کنندگان در عملیات نظامی ویژه اوکراین، جوانان هستند.

پوتین در عرصه سیاسی نیز بر لزوم دستیابی به اهداف عملیات نظامی، مبارزه برای نظم جهانی جدید و عادلانه و توسعه روابط با شرکای سنتی و کشورهای جنوب جهانی تاکید می کند.

لئونید اسلوتسکی (نامزد حزب لیبرال دموکرات روسیه)

لئونید اسلوتسکی در چهار ژانویه 1968 میلادی در مسکو به دنیا آمده و در سال 1990 میلادی از موسسه ابزار مسکو و در سال 1996 میلادی از موسسه اقتصاد و آمار مسکو فارغ التحصیل شد و دکترای اقتصاد دارد.

او در دوران دانشجویی وارد عرصه سیاسی شد و از سال 1992 تا 1993 میلادی مشاور شهردار مسکو بود. در سال 1994 میلادی نیز ریاست دبیرخانه دومای روسیه را برعهده داشت.

برنامه انتخاباتی

تمرکز مبارزات انتخابات اسلوتسکی بر سیاست بین المللی فعال و حمایت از مناطق جدید روسیه و همچنین حمایت از حقوق شرکت های روسی و تجارت روسیه و حمایت از شهروندان روسی در شرایط عملیات نظامی ویژه است. مبارزات انتخاباتی او همچنین شامل مسائل مسکن، خدمات اجتماعی، آموزش و پرورش، پزشکی و حمایت از خانواده است.

در خصوص عملیات روسیه در اوکراین، اسلوتسکی بر لزوم تشدید حملات به منظور تعیین نقطه آخر و پایان دادن به این درگیری با پیروزی نیروهای روسیه تاکید می کند.

نیکولای خارتونوف (نامزد حزب کمونیست روسیه)

وی در سال 1984 میلادی در استان نووسیبیر روسیه متولد شد. در سال 1972 میلادی از موسسه کشاورزی نووسیبیرسک و آکادمی اقتصاد ملی روسیه فارغ التحصیل شد و دکترای اقتصاد دارد.

خاریتوف در تاسیس حزب کشاورزی روسیه در سال 1993 میلادی مشارکت داشته و نایب رئیس آن بوده است. در همین سال برای اولین بار به عضویت مجلس دومای روسیه درآمد و در سال 1999 میلادی پس از انحلال حزب کشاورزی برای نخستین بار به نمایندگی از لیست حزب کمونیست روسیه وارد دوما شد.

او در سال 2004 میلادی برای نخستین بار نامزد ریاست جمهوری روسیه شد و با کسب 13.69 درصد آرا پس از پوتین قرار گرفت.

خاریتوف در سال 2008 میلادی به عضویت کمیته مرکزی حزب کمونیست روسیه درآمد و در سال 2021 نیز به ریاست کمیسیون پارلمانی توسعه مناطق شرق دور و قطب شمال روسیه درآمد.

برنامه انتخاباتی

برنامه خاریتوف که با رویکردهای حزب کمونیست تفاوتی ندارد، بر ضرورت تغییر چپ در اقتصاد تاکید دارد. او به تغییراتی در سیاست های اجتماعی و اقتصادی و توسعه صنعت و کشاورزی و «صنعتی سازی جدید» دعوت می کند؛ موضوعی که حزب کمونیست روسیه آن را مستلزم ملی شدن منابع طبیعی کشور می داند.

از جمله پیشنهادات اصلی این نامزد انتخابات روسیه، تصویب سیستم مالیاتی تصاعدی و حذف مالیات بر شهروندان کم درآمد است. خاریتوف چین را الگویی برای اقتدا به آن در اقتصاد می داند.

وی در مورد عملیات نظامی ویژه روسیه در اوکراین نیز معتقد است: «هر کس که گمان می کند می تواند روسیه را تحت سلطه خود درآورد، اشتباه می کند.»

ولادیسلاو داوانکوف (نامزد حزب مردم جدید)

ولادیسلاو داونکوف (39 ساله) اولین نامزد ریاست جمهوری در تاریخ حزب «مردم جدید» است. در سپتامبر گذشته داوناکوف نماینده حزبش در انتخابات ریاست شهرداری مسکو بود و چهارم شد.

داونکوف در سال 1984 میلادی در اسمولنسک به دنیا آمد. او از دانشکده تاریخ دانشگاه دولتی مسکو فارغ التحصیل شده است. در سال 22008 نیز دکترای علوم اجتماعی از دانشگاه دولتی علوم اجتماعی روسیه اخذ کرد و در سال 2014 میلادی نیز از مدرسه مدیریت اسکولکوف مسکو فارغ التحصیل شد. سال 2023 نیز از مدرسه عالی مدیریت دولتی مدرک دکترا گرفته است.

وی در سن چهارده سالگی نخستین پروژه سرمایه گذاری تجاری خود را آغاز و یک باشگاه کامپیوتر افتتاح کرد. در بیست سال گذشته پنج پروژه تجاری بزرگ در زمینه های مالی، تولید، فناوری اطلاعات و خوانوردی راه اندزای کرده است و در سال 2013 میلادی ناییب رئیس شرکت تولید و بازاریابی لوازم آرایشی و البسه و کفش فابرلیک شد.

داونکوف مسیر سیاسی خود را در سال 2020 میلادی با عضویت در حزب «مردم جدید» آغاز کرد. در سال 2021 نیز به عضویت دوما درآمد و نایب رئیس این مجلس شد.

برنامه انتخاباتی

دانونکوف گفته است که بر گسترش آزادی های مدنی و تجاری و مبارزه با «نمودهای جدید ممنوعیت ها و محدودیت ها» از جمله سقط جنین و وضعیت «کارگران خارجی» تمرکز خواهد کرد.

وی خواهان اصلاحاتی شامل بازگشت به انتخابات مستقیم برای انتخاب شهرداران و اعطای حق احضار نمایندگان وشهردارها و استانداران و و مسئولان برای حداقل یک بار در سال به شهروندان روسی است. همچنین معتقد است که باید از طریق انتخابات آنها را انتخاب کرد.

در مورد عملیات نظامی روسیه در اوکراین نیز برنامه داونکوف روی مخالف با تشدید درگیری ها و دعوت به صلح و مذاکره اما با شرط و شروط روسیه و بدون عقب نشینی تمرکز دارد. وی در عین حال معتقد است که کشورهای غربی هنوز آماده مذاکره نیستند زیرا درگیری در اوکراین برای بسیاری از آنها «یک پرژوه تجاری» است.

--> اخبار مرتبط

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.

3 رقیب انتخاباتی پوتین چه کسانی هستند؟ + عکس 2
3 رقیب انتخاباتی پوتین چه کسانی هستند؟ + عکس 3
3 رقیب انتخاباتی پوتین چه کسانی هستند؟ + عکس 4
3 رقیب انتخاباتی پوتین چه کسانی هستند؟ + عکس 5
3 رقیب انتخاباتی پوتین چه کسانی هستند؟ + عکس 6
3 رقیب انتخاباتی پوتین چه کسانی هستند؟ + عکس 7