شنبه 7 مهر 1403

30 هکتار گلخانه‌های مشهد به سیستم کشت هیدروپونیک مجهز است

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
30 هکتار گلخانه‌های مشهد به سیستم کشت هیدروپونیک مجهز است

مشهد - ایرنا - مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مشهد گفت: هم اکنون 30 هکتار از سطح زیر کشت گلخانه‌های شهرستان مجهز به سیستم کشت هیدروپونیک هستند.

امید طهماسبی‌زاده روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: سطح زیر کشت گلخانه‌های استان طی سال گذشته در مجموع 125 هکتار بوده است.

وی ادامه داد: هیدروپونیک یا آب کشت یکی از روشهای نوین است که می‌توان هر محصول کشاورزی را بدون توجه به اقلیم و نوع خاک در آن تولید کرد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مشهد گفت: از مجموع 30 هکتار مساحت گلخانه‌های مجهز به سیستم کشت هیدروپونیک، 15 هکتار زیر کشت سبزی و صیفی، 13 هکتار زیر کشت گلهای شاخه بریده و دو هکتار زیر کشت سایر محصولات است.

طهماسبی زاده افزود: بیشترین میزان تولید گلهای شاخه بریده به ترتیب مربوط به گل رز، آلسترومریا، گلایل و شب بو است.

وی ادامه داد: عدم نیاز به خاک و در نتیجه عدم نیاز به شخم و آبیاری، حذف استفاده از آفت کشها و سموم که هزینه تمام شده تولید را افزایش می‌دهد و خاک را آلوده می‌کند، حذف علف هرز، کاهش مصرف آب به خصوص در مناطقی که با کم آبی مواجه هستند و افزایش ارزش غذایی محصولات هیدروپونیک نسبت به روش سنتی از جمله فواید این مدل کشت است.

رییس جهاد کشاورزی مشهد گفت: با توجه به نیاز سرمایه‌گذاری اولیه بالا و ضرورت حضور افراد متخصص جهت ارائه فرمول مناسب مصرف کود و همچنین وارداتی بودن و در نتیجه وابستگی کودهای مورد استفاده در سیستم هیدروپونیک به ارز، در سالهای اخیر با توجه به نوسان و افزایش نرخ ارز شاهد افزایش هزینه‌های تولید و کم شدن انگیزه برای تولید به روش هیدروپونیک هستیم.

طهماسبی زاده افزود: با توجه به مزایای این سیستم به ویژه راندمان بالای آبیاری در آن، امید است با حمایت ویژه شامل اختصاص تسهیلات بانکی، اختصاص ارز دولتی جهت واردات کودهای مورد نیاز و حمایت برای سرمایه‌گذاری تولید داخلی، نظارت بر تهیه و پخش کودهای مورد مصرف و جلوگیری از ورود و توزیع کودهای تقلبی به بازار و همچنین آموزش نیروی متخصص در این زمینه شاهد توسعه هدفمند این نوع سیستم و در نتیجه افزایش تولید و کاهش هزینه‌های تولید و اقتصادی کردن بیشتر تولید محصولات گلخانه‌ای باشیم.

هم اکنون 92 هزار هکتار از اراضی کشاورزی و باغی در شهرستان مشهد تحت حفاظت و حیطه مسوولیتی جهاد کشاورزی این شهرستان قرار دارد.

*س_برچسب‌ها_س*