شنبه 31 شهریور 1403

34ملک دولتی آماده عرضه درتالار مولدسازی دارایی‌ها

خبرگزاری اکو نیوز مشاهده در مرجع

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران، سید احسان خاندوزی، سخنگوی اقتصادی دولت با شرکت در نمایشگاه روایت خدمت که در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار شده بود. گفت: دولت سیزدهم با تغییر رویکرد اداره کشور، در ارتباط با پیگیری مسائل مردم و در حل مسائل این تغییر انجام شد. ارتباط بی واسطه وزرا با رئیس جمهور و همچنین ارتباط رو در رو با مردم از جمله این موارد است. اگر میبینیم که ارتباطات بین المللی با نگرش متفاوتی انجام گرفته و اثرات آن در معیشت مردم دیده خواهد شد نشان از بلد بودن زبان دیپلماسی در دنیاست. خاندوزی تاکید کرد: بنای دولت سیزدهم این نیست که به موانع گذشته توجه کند، اما متاسفانه با رویه غلطی که در گذشته اجرا شده بود دولت مجبور به مقایسه آمار شد. در دولت قبل بدهی دولت از 68 هزار میلیارد تومان به 468 هزار تومان افزایش پیدا کرده بود. حجم نقدینگی از 640 همت به 4.067 همت افزایش پیدا کرد و نرخ رشد نقدینگی بیش از 50 درصد رشد کرده بود. سخنگوی اقتصادی دولت گفت: بنای دولت سیزدهم گله و شکایت نبوده و قرار نیست دائم مسائل را به گردن دیگران بیاندازد، اما اگر بعد از دو سال این را بیان می‌کنیم. رویه غلطی است که برخی از مسئولان دولت قبل هم اکنون در پیش گرفته اند. خاندوزی گفت: میانگین رشد اقتصادی کشور در تمام دولت قبل عددی نزدیک به یک درصد را تجربه کرده بود. کاهش مستمر تولید و قدرت خرید مردم منجر می‌شود به ناتوانی حرکت موتور محرکه اقتصاد که انرژی زیادی را از دولتمردان دولت سیزدهم گرفت. این دولت تلاش کرد تا با افزایش سهم استان‌های ضعیف از بودجه و سیاست‌های بودجه، تخصیص منابع درآمد هر استان به خود استان تا بتواند تولید را افزایش دهد. سخنگوی اقتصادی دولت می گوید: مرکز آمار اعلام کرده است که ضریب جینی از 0.39 به 0.38 کاهش پیدا کرده است. در دو سال اخیر غیر از اینکه دولت بستر‌های جدیدی را در حوزه سامانه اقتصادی از جمله خدمات هوشمند، مدیریت زمین، سامانه مودیان، پنجره واحد خود دستگاه‌های اجرایی و همچنین پنجره واحد دانشگاه ها، را ایجاد کرده به تکمیل برخی از بستر‌های فسادزا گذشته مثل سامانه جامع تجارت، درگاه ملی مجوزها، سامانه املاک و اسکان نیز پرداخته است، این اقدامات در کنار شفافیت مالی بستری را برای مبارزه با فساد است.

خاندوزی بیان کرد: به استناد بانک مرکزی، تورم نقطه‌ای به حدود 26 درصد کاهش پیدا کرد که بخشی از این کاهش هم ناظر به تغییر دولت و بخشی دیگر به جهت تغییر سیاست‌های حوزه اقتصادی بود. در شروع 1401 دو اتفاق افتاد. شرایط بازار‌های جهانی به ویژه در حوزه خوراک منجر به رشد تورم و گرانی در کل دنیا شد. تورم نقطه به نقطه نان، غلات و گوشت در کشور‌هایی که حتی تورم منفی داشتند به 19 درصد افزایش پیدا کرد. در کشور همسایه ما ترکیه برای همین اقلام به بالای 100 درصد رسید. عامل داخلی موثر بر تورم، سیاست تغییر نگرش درباره ارز 4200 بود که باید این اتفاق صورت می‌گرفت. اما ابتدای این کار یک میدان مین برای دولت ایجاد شده بود که ابتدا در تخصیص ارز با ریسک مواجه بودیم.

سخنگوی اقتصادی دولت گفت: بعد از اجرای این قانون، تورم اقلام خوراکی به 7 درصد کاهش پیدا کرد. در پاییز 1401 ما با یک جنگ ارزی مواجه شدیم که موجب شد که آثار اصلاح روش تخصیص ارز، بر سفره مردم دیده نشود. شاهد بودید در پایان سال تمام مسئولان خزانه داری آمریکا تمام قوای خود را برای برهم زدن بازار ارز کشور استفاده کردند. مجموع این اتفاقات تورم را در نیمه دوم دچار چالش کرد.

ایران طی سال 2022 بیشترین رشد تولید خودرو را بین 20 تولید کننده خودرو داشت

خاندوزی ابراز کرد: احیای واحد‌های تولیدی و تزریق بودجه عمرانی به بخش تولید منجر شده که در حوزه صنعت، در تولید فولاد به رتبه هفتم در دنیا تبدیل شدیم. در 4 ماهه امسال هم 8.2 درصد رشد تولید را شاهد بودیم این در حالیست که 5 کشور اول با کاهش میزان تولید فولاد مواجه هستند. یا در تولید خودرو بعد از سه سال، به بیش از یک میلیون دستگاه در سال رسیدیم. ایران طی سال 2022 بیشترین رشد تولید خودرو را بین 20 تولید کننده خودرو داشته است.

10 میلیون تن گندم از کشاورزان خریداری شد

سخنگوی اقتصادی دولت عنوان کرد: در حوزه احیای واحد‌های تولیدی هم 1747 بنگاه اقتصادی حمایت شدند، 1757 بازسازی و 1193 واحد هم از تعطیلی آن‌ها جلوگیری شد. حدود هزار واحد معدنی هم احیا شدند، در حوزه کشاورزی گندم به عنوان سمبل محصولات، در سال پایانی دولت دوازدهم به جای 7 میلیون تن واردات گندم، 7 میلیون تن از کشاورزان خریداری گندم داشتیم و امسال هم 10 میلیون تن گندم خریداری شده است.

خاندوزی بیان داشت: تولید نفت به بیش از 3 میلیون بشکه در روز رسید. در حالی که دولت قبل 80 میلیون بشکه نفت در روی آب‌ها داشت و شاهدیم که وزیر نفت سابق گفته بود اگر شخصی توانست 200 هزار بشکه نفت صادر کند او را بگذارید وزیر نفت! تلاش‌های دولت میزان فروش نفت را به بالاترین میزان صادرات نفت را رقم زد. 87 میلیون بشکه میعانات گاز انبار شده بود و از سوی وزرا سابق درخواست کشتی غول پیکر برای فروش آن می‌شد؛ که هم اکنون به صفر رسیده است.

دو برابر شدن وام ودیعه مسکن در انتظار تایید شورای نگهبان

خاندوزی گفت: در مسئله ودیعه افزایش دو برابری وام ودیعه مسکن به تصویب مجلس رسیده است. در انتظار تایید شورای نگهبان است و چون تصویب نشده نمی توانیم زمان اعلام کنیم. برای دریافت مرتبه دوم این تسهیلات اولویت برای کسانی است که اولین بار است دریافت می کنند.

34 ملک دولتی آماده عرضه در تالار مولدسازی دارایی‌ها سخنگوی اقتصادی دولت تاکید کرد: تا امروز 3 هزار و 90 ملک شناسایی شده و 576 ملک در هیئت عالی مولدسازی دارایی‌ها به تصویب رسیده است. فرآیند‌های دقیق حقوقی دارد و ملک باید تمام مستنداتش کامل باشد. 34 ملک و مستغلات آماده عرضه در تالار مولدسازی دارایی‌ها کالاست که به ارزش 2 هزار و 300 میلیارد تومان برآورد شده است. حذف حمل مربوط به حمل کالاهای یکسره از گمرکات کشور از اول مهر اجرا خواهد شد و مشمول تمام کالاهاست.

خاندوزی بیان کرد: یکی از اهداف ما از انتشار صورت‌های مالی، این است که کنشگری‌ها توسط اهل رسانه و مردم بیشتر شده و رویه‌های غلط برخی از مدیران توسط خود مردم اصلاح شود. خوشحالیم که نورافکن بزرگی توسط خود دولت تابانده شد. تاکنون صورت مالی 396 شرکت دولتی، 9 بانک و بیمه، 30 شرکت زیر مجموعه مناطق آزاد، 377 شرکت زیر مجموعه بانک ها، 53 شرکت زیر مجموعه سازمان تامین اجتمامی 52 شرکت زیر مجموعه صندوق بازنشستگی، 149 شرکت مربوط به موسسات و نهاد عمومی و 20 شرکت تحت نظارت حاکمیت، منتشر شده است. تلاش میکنیم تا قبل از پایان امسال تعداد صورت‌های مالی منشتر شده 1124 شرکت را به 2 هزار شرکت افزایش دهیم.