چهارشنبه 18 مهر 1403

445 بیمار بهبودیافته از کرونا در فارس پلاسما اهدا کردند

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
445 بیمار بهبودیافته از کرونا در فارس پلاسما اهدا کردند

شیراز - ایرنا - مدیرکل انتقال خون فارس اعلام کرد: بهبودیافتگان کرونا در استان فارس از اردیبهشت‌ماه 99 تاکنون 445 واحد پلاسما به سازمان انتقال خون اهدا کرده‌اند.

بنا بر مطلب دریافتی ایرنا از روابط عمومی سازمان انتقال خون فارس، مسعود ترابی دوشنبه با اعلام این خبر ابراز داشت: بیش از 80درصد پلاسمای اهدایی بهبودیافتگان کرونا در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی استان توزیع شده است.

وی با بیان اینکه پلاسمای خون بهبودیافتگان کرونا به منزله شیوه‌ای درمانی در دنیا مورد استفاده قرار می‌گیرد، اظهار کرد: تمام بهبودیافتگان 18 تا 65 ساله، به جز بانوانی که سابقه بارداری یا سقط جنین دارند، می‌توانند 28 روز پس از بهبودی برای اهدا پلاسمای خون خود اقدام کنند.

ترابی با اشاره به اینکه یکی از دستاوردهای مهم استان فارس در حوزه خون، بهره‌مندی از تکنولوژی گرفتن پلاسما از بیماران بهبود یافته از کروناست، گفت: پایگاه انتقال خون نمازی شیراز به عنوان تنها مرکز جمع آوری پلاسمای بهبود یافتگان کرونا در استان فارس همه روزه از ساعت 8 تا 14 پذیرای اهدا کنندگان است.

به گزارش ایرنا، بخش اعظم خون را پلاسما تشکیل می‌دهد که تقریبا 55 درصد از حجم خون را اشغال کرده است و وقتی از خون جدا شود، به صورت مایعی زردرنگ است. پلاسما همراه با آب، نمک و آنزیم‌های پلاسمایی انسان نیز حاوی اجزای مهمی از جمله ایمونوگلوبولین‌ها (آنتی‌بادی‌ها)، عوامل لخته شدن خون و پروتئین‌های آلبومین و فیبرینوژن است. پلاسما برای درمان‌هایی به کار می‌رود که به‌طور بالقوه می‌تواند جان افراد در معرض سوختگی، شوک، تروما و دیگر موارد اضطراری پزشکی را نجات دهد؛ همچنین پروتئین‌ها و آنتی‌بادی‌های موجود در آن نیز برای درمان وضعیت‌های مزمن پزشکی مانند اختلالات خودایمنی و هموفیلی استفاده می‌شود. هر واحد پلاسما حدود 200 تا 250 میلی لیتر است.

شمار قربانیان کرونا در فارس از ابتدای شیوع تاکنون دو هزار و 468 نفر بوده است؛ همچنین در استان فارس از ابتدای شیوع کروناویروس تا کنون، 492 هزار و 357 نمونه آزمایشگاهی از افراد بیمار و علامت دار تهیه شده است که از این تعداد، 145 هزار و 640 مورد مثبت شناسایی شده است؛ همچنین آمار بهبودیافتگان بیمارستانی و ایزوله خانگی استان را 132 هزار و 529 نفر است. هم اکنون هزار و 983 بیمار مشکوک و علامت دار در بیمارستان‌های استان بستری هستند، همچنین از این تعداد، 348 بیمار مبتلا به کووید 19 نیز به دلیل وخامت وضعیت جسمی در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌های سطح استان بستری هستند.

تا 9 آذر 1399 و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، 12 هزار و 950 بیمار جدید مبتلا به کووید 19 در کشور شناسایی شدند و مجموع بیماران کووید 19 در کشور به 948 هزار و 749 نفر رسیده است، متأسفانه در طول 24 ساعت گذشته، 389 بیمار کووید 19 جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به 47 هزار و 874 نفر رسید.

*س_برچسب‌ها_س*