سه‌شنبه 17 مهر 1403

45میلیارد تومان برای توسعه سامانه‌های نوین آبیاری در زنجان اختصاص یافت

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
45میلیارد تومان برای توسعه سامانه‌های نوین آبیاری در زنجان اختصاص یافت

زنجان - ایرنا - رییس سازمان جهاد کشاورزی زنجان گفت: 45میلیارد تومان اعتبار در سال جاری برای توسعه سامانه‌های نوین آبیاری در زمین‌های کشاورزی این استان اختصاص یافت.

جواد تاراسی روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه برای تجهیز هر یک هکتار زمین کشاورزی به سامانه های نوین آبیاری، 17 میلیون تومان تسهیلات بلاعوض به کشاورزان پرداخت می شود، افزود: امسال طرح تجهیز چهار هزار هکتار از راضی کشاورزی استان به سامانه های نوین آبیاری در دست اجرا است که با بهره برداری از آن ها، وسعت زمین‌های کشاورزی مجهز به این سامانه ها، به حدود 60 هزار هکتار خواهد رسید.

وی ادامه داد: تجهیز 25 هزار هکتار از زمین های کشاورزی استان به سامانه های نوین آبیاری از مصوبات سفر ریاست جمهوری در سال 93 به زنجان بود که امسال با تکمیل طرح های در دست اجرا، به صورت صد درصد محقق می‌شود.

تاراسی با بیان اینکه تجهیز نزدیک به نیمی از اراضی کشاورزی استان به سامانه های نوین آبیاری در مدت فعالیت دولت تدبیر و امید بوده است، گفت: از حدود 180 هزار هکتار زمین های آبی استان اعم از زراعی و باغی، 120 هزار هکتار مستعد تجهیز سامانه های نوین آبیاری هستند.

رییس سازمان جهاد کشاورزی زنجان گفت: بر اساس ارزیابی های انجام شده در نتیجه توسعه سامانه های آبیاری نوین در زمین های کشاورزی استان، تا کنون در مصرف بیش از 220 میلیون مترمکعب آب صرفه جویی شده است که این میزان، سه برابر حجم سد تهم زنجان است.

به گزارش ایرنا، استان زنجان حدود 800 هزار هکتار زمین کشاورزی اعم از دیم و آبی دارد.

تاراسی با بیان اینکه بخش قابل توجهی از زمین های باقیمانده جهت تجهیز سامانه های نوین آبیاری، اراضی مشاع است، اظهار داشت: لازم است کشاورزان در این زمینه همیاری و مشارکت بیشتری داشته باشند چرا که آبیاری تحت فشار از جهت آسان شدن آبیاری و صرفه جویی در آب به نفع کشاورزان است.

*س_برچسب‌ها_س*