شنبه 29 اردیبهشت 1403

700 نسخه کتاب دست‌نویس فارسی در موزه مولانا قونیه وجود دارد

خبرگزاری خبرنگاران جوان مشاهده در مرجع
700 نسخه کتاب دست‌نویس فارسی در موزه مولانا قونیه وجود دارد

مسئول موزه مولانا در قونیه از وجود 700 نسخه دست‌نویس کتاب فارسی در موزه مولانا ترکیه خبر داد.

ناجی باکیرجی؛ مسئول موزه مولانا قونیه در گفتگو با ستاد خبری سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، درباره اهمیت کتاب در دیپلماسی فرهنگی، بیان کرد: مطمئنا کتاب در باور‌ها و عقاید و طرز فکر انسان نقش مهمی دارد. کتاب مهمترین راه برای ترویج فرهنگ است.

وی افزود: 707 سال بعد از وفات مولانا، کتاب «مثنوی معنوی» توسط موزه مولانا به چاپ رسیده است و 10 نسخه از این چاپ در سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به مخاطبان عرضه شد. در موزه مولانای قونیه 700 نسخه دست‌نوشته به زبان فارسی موجود است و این موزه در مورد مولانا کتاب نوشته که به فارسی هم ترجمه خواهد شد.

ناجی باکیرجی ادامه داد: در سال آینده قرار است کتاب‌های «دیوان شمس» مولانا، «فیه‌مافیه» و «مجالس سبعه» را به نمایشگاه کتاب تهران بیاوریم. همچنین به دلیل استقبال مردم از کتاب‌های سعدی و حافظ این کتاب‌ها هم به نمایشگاه آورده خواهد شد.

مسئول موزه مولانا در قونیه در پایان با اشاره به عرضه کتاب‌هایی درباره فرهنگ ترکیه در نمایشگاه کتاب تهران گفت: از سوی وزارت فرهنگ و گردشگری ترکیه، نزدیک به 300 الی 400 کتاب به ایران آورده شد که بیشتر در مورد هنر و فرهنگ ترکیه و همچنین دوران سلجوقی است.

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری ادبیات