شنبه 14 مهر 1403

8 اپیزود از سمفونی تفتا

وب‌گاه اقتصاد نیوز مشاهده در مرجع
8 اپیزود از سمفونی تفتا

اولین رویداد سالانه هلدینگ فناوری و نوآوری بانک تجارت (تفتا) با نام «سمفونی تفتا» با حضور مهمانانی از بانک مرکزی، مجلس شورای اسلامی، هلدینگ های فناوری اطلاعات بانک ها، بانک تجارت و فعالان اکوسیستم استارتاپی و.... 24 تیر در تالار رودکی برگزار شد.

سازها خیلی وقت است کوک شده اند. نت ها هماهنگ گرد هم آمده اند تا نخستین سمفونی تفتا را بنوازند، این جا در تالار رودکی.

"دو ر می فا سل لا سی"... حالا بیشتر از هر زمان دیگری با تکنولوژی در هم آمیخته شده اند، شاید در نگاه اول ارتباط میان این دو ابهام برانگیز باشد... همانقدر غریب که آشنا هستند، همان قدر دور که نزدیک هستند. همانقدر نو و بدیع که قدمت دارند. این سمفونی با همه سمفونی ها فرق دارد انگار... چراغ ها خاموش می شوند... چشم ها منتظر تا ببینند اولین اپیزود از این سمفونی پر رمز وراز چیست...

تا اینکه ویالون سل به صدا در می_آید، تاریخ را چون فیلم های سیاه و سفید دو صد ساله جلوی چشمانت می آورد... آرام آرام با خودت کنار میایی، اولین نت ها نواخته می شوند تا ارتباط میان ساز و صنعت بانکی را بیابی. این آغاز نمایش است. پرده اول.

صدای بم یا باس ویالون سل همواره با سازهای دیگر همراهی دارد همانطور که " زفتا " نخستین اپیزود از این سمفونی با زیر ساخت های سخت افزاری که دارد، همراه مجموعه فعالیت های مجموعه بانک تجارت است. در عالم موسیقی بدون سخت افزارهایی مثل ساز یا دفتر نت، ملودی شکل نمیگیرد، در عصر دیجیتال هم ارائه خدمات بانکی بدون وجود زیرساخت سخت افزاری امکان ندارد آنچه که " زفتا انجام می دهد همین است، فراهم کردن این امکان.

نوبت به نواختن پیانو می رسد.... اپیزود دوم. با گسترده ترین دامنه صوتی که می تواند سازهای دیگر را همگام با خود کند درست مثل "شرکت تاتا "."تاتا "در عصر دیجبتال و صنعت بانکداری نقش خطوط حامل در موسیقی را بازی می کند. خطوطی که اگر نبودند هیچ نتی برای نواختن کنارهم سوار نمی شد. خطوطی که نقش زیر ساخت را برعهده دارند. درست مثل "تا تا "که زیر ساخت های نرم افزاری را برای ارائه خدمات متنوع در خانواده بانک تجارت ایجاد می کند.

اینبار نوبتی هم که باشد نوبت ساز ویالون است برای معرفی سومین شرکت تفتا. سازی که نمادی است از آنچه با فرهنگ های مختلف سازگار است و می نوازد. درست مثل شرکت "سیمرغ تجارت" که با ارائه راهکارهای نوین خدمات مالی و بانکی، خود را با نیازهای مردم سازگار می کند. سیمرغ تجارت باید نت نویسی کند. کلید سل که پلی است برای نواختن... سیمرغ تجارت هم بین خدمات خودش و خواست های مردم پل می زند. راستی! علامت کمان روی دو نت را که حتما دیده اید؟ مثلا دو نت سیاه که بر روی یک خط از خطوط حامل قرار دارد، توسط یک کمان به یکدیگر وصل می شوند. این کمان را خط اتحاد می نامند. کمان روی دو نت باعث پیوستگی در نواختن آن دونت میشود مانند همان پلی که سیمرغ تجارت زده است.

اپیزود چهارم سمفونی تفتا خیلی رویایی است. چنگ که نواخته می شود، انگار روحت را می نوازد و تو را با خود می برد به روزگار " نکیسا".

نوای سحر آمیزی که تداعی کننده آرامش و حضور در مجلس بزرگان است، مثل" تجارت شایان" که با بزرگان صنعت و تجارت سر و کار دارد و سعی می کند تا یک محیط اقتصادی و آرام را برای آنها ایجاد کند. " تجارت شایان " همان "فا" ست که نوای بم و سنگین تری دارد و باعث می شود چند نت در پیوند و هم نوایی باهم نواخته شوند، چرا که تامین مالی زنجیره تامین برای کسب و کارهای بزرگ برعهده این شرکت است و این هم نوایی در ذره ذره کاری که تجارت شایان ایجاد می کند دیده می شود.

اکنون نوبت به کلارینت است و نفس هایی که از سینه نوازنده به ساز دمیده می شوند تا اپیزود پنجم را اینبار برای " چابک تجارت " شکل دهد. شرکتی که صدای مستقیم مشتریان بانک تجارت است. نت نویسی خیلی وقت است آغاز شده و برای ادامه این مسیر و آرایش نت ها به نشانه هایی در ادبیات موسیقی احتیاج است. نشانه ای که بگوید یک نت با چه شدتی نواخته شود. علامتی مانند "فورته "که روی هر نت قرار بگیرد بیانگر این است که آن نت باید بلند تر و محکم تر و قوی تر نواخته شود، مانند چابک تجارت که باید صدای مشتریان بانک تجارت را بشنود، روی آن ها تاکید کند و ماموریت اصلی و اساسی اش پشتیبانی از مشتریان بانک تجارت است.

گلوکن اشپیل، سازغریبی است. شبیه به بلز دوران کودکی مان، اما مسلما با ابهت بیشترو بسیار عظیم و عجیب. معنایش صدای زنگ است. از دل امری نادیدنی صدای پنهان به آشکار تبدیل می شود." داتا " هم با امر نادیدنی مثل داده سروکار دارد، اطلاعات را استخراج و تجزیه تحلیل می کند به چشم انداز میرسد و مجموعه این اطلاعات را برای تصمیم گیری درست در اختیار خانواده بانک تجارت می گذارد.

و اما مردمی ترین سازها، در کوچه و بازار بدون نیاز به بلندگو و تبلیغ. در میان مردم حضور میاید و آوایش چون از دل می اید بردل هم می نشیند. آکاردئون اپیزود هفتم و نقش شرکت "کارت اعتباری ایران کیش" را در تفتا به نمایش می گذارد. سازی که مردم به استقبالش میروند. درست مانند محصولات ایران کیش که راحت تر کردن امر پرداخت را باساده ترین روش ها در اختیارمردم قرار می دهد.

ایران کیش برای موزیسین مثل زمانی است که بدون اینکه نت هایی نوشته شده باشند با سر دادن انگشت ها نت ها را به سرعت می نوازد و این شرکت هم می خواهد امر پرداخت را راحت و سریع کند... سریع تر، امن تر و جامع تر.

و اکنون وقت آخرین اپیزود و آخرین شرکت است. پرده پایانی نمایش. اینبار نوبت به گیتار الکتریک می رسد سازی متفاوت با باقی سازها. درست مثل تکنو تجارت که عملکرد و ماموریتش تفاوت ذاتی با سایر شرکت ها دارد، در حوزه فین تک فعالیت کرده و سرمایه گذاری خطر پذیر انجام میدهد. اگر بخواهیم عملکرد تکنو تجارت و ماموریتش را مشابه با زبان موسیقی بدانیم، مانند علامت "فرماتا" ست که وقتی روی نت قرار می گیرد به نوازنده این اجازه را می دهد تا کشش زمانی نواختن نت به خود فرد واگذار شود و با خلاقیت خودش بنوازد. مثل ماموریت تکنوتجارت که توسعه کسب و کارهای خلاق و توسعه نو آوری است.

در شب سمفونی تفتا سازهایی که به تنهایی نواخته شدند دوباره گردهم آمدند تا ترکیبی بدیع تر را خلق کنند، ترکیبی هوشمندانه از خلق ارزش، از صحنه ای زیباتر که در کنار فعالیت های این شرکت ها در کنار هم و تحت عنوان تفتا به وجود می ایند.

و نکته ای که محمد فرجود مدیر عامل هدلدینگ تفتا هم به آن اشاره کرد این بود که یکی از مهمترین کارهای هلدینگ ها هم افزایی است. صدای تک تک ساز ها شنیدنی بودند اما وقتی این صداها کنارهم قرار بگیرند، صدای مشترکی می شوند که صوتی زیباتر خلق می کنند.

و حالا سازها کنار هم می نوازند و چه هارمونی بدیع و نویی. موسیقی زبان مشترک خیلی هاست. درست مانند شب سمفونی تفتا که زبان هشت شرکت فناورانه تفتا شده بود.

همچنین بخوانید