چهارشنبه 18 مهر 1403

80 درصد نسخ خطی موزه خراسان شمالی اهدای مردم است

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
80 درصد نسخ خطی موزه خراسان شمالی اهدای مردم است

بجنورد - ایرنا - معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان شمالی گفت: 80 درصد از نسخ و اسناد مکتوب تاریخی موجود در موزه نسخ خطی آیینه خانه عمارت مفخم بجنورد اهدای مردم استان است که در این موزه نگهداری می‌شود.

علی مستوفیان روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه در سال جاری امکانات مخزن نگهداری موزه اسناد و نسخ خطی عمارت مفخم استان ارتقا پیدا می کند، گفت: تا 3 ماه آینده این موزه باز گشایی خواهد شد.

موزه اسناد و نسخ خطی تاریخی آیینه خانه عمارت مفخم بجنورد بر اثر زلزله سال 96 آسیب دید و تاکنون بازگشایی نشده است.

وی با بیان اینکه بهترین محل نگهداری اسناد و نسخ خطی که در دست مردم است موزه ها است از مردم تقاضا کرد تا برای جلوگیری از تخریب این آثار، آن ها را به موزه ها اهدا کنند.

وی افزود: در موزه اسناد و نسخ خطی آیینه خانه مفخم خراسان شمالی علاوه بر اسناد خطی که شامل فرمان ها، صلح نامه ها، مبایعه نامه ها، اسناد دیوانی، مکاتبات و نامه های شخصی است، عکس های تاریخی نیز نگهداری می شود که قدمت برخی از آن ها به دوران صفویه می رسد.

مستوفیان اظهار داشت: علاوه بر این آثار، بخشی دیگر از میراث مکتوب و اشیای تاریخی استان همچنان در موزه بزرگ خراسان رضوی و حتی در مرکز نگهداری اسناد ملی نگهداری می شود.

وی با بیان این که در سنوات گذشته بخش کمی از آثار مکتوب و اشیای تاریخی خراسان شمالی که در موزه بزرگ خراسان رضوی بود به استان باز گردانده شده است گفت: ممکن است در آینده نیز برخی دیگر از این اسناد و اشیا برگردانده شود.

وی با اشاره به ماده 98 برنامه ششم توسعه و ماده 13 حمایت از بافت های تاریخی دستگاه های دولتی که ثبت میراث ملی شده است گفت: برخی از بناهای تاریخی ما در دست اداراتی مانند اوقاف و بانک ملی است که باید برای آن ها بودجه ای اختصاص دهند.

وی با اشاره به خانه تاریخی بانک ملی بجنورد اظهار داشت: چند سال است با مدیریت این بانک در استان برای تبدیل بانک به موزه پول و اسکنانس مکاتبه و مذاکره می کنیم اما تاکنون نتیجه بخش نبوده است در حالی که پیش بینی اعتبار برای این بنا از طرف بانک ملی تکلیف قانونی است.

خانه تاریخی بانک ملی یکی از خانه‌های دوره پهلوی اول در بجنورد است.

قدمت این بنا به اواخر دوره قاجاریه و اوایل پهلوی می‌رسد که منزل شخصی یکی از وکلای سابق بجنورد بود که پس از انقلاب در اختیار بانک ملی قرار گرفت.

معماری این بنا با تلفیق معماری سنتی و اروپایی ساخته شده است. پنجره‌ها و برخی ورودی های بنا با قوس کمانی پوشش یافته و بر بالای آنها قاب‌های کاشی کاری شده‌ای ایجاد شده است. پلان بنا، سقف شیروانی معروف به کلاه فرنگی، سرستون ها کورنتی و بسیاری ویژگیهای دیگر این بنا از معماری اروپایی در سده‌های 19-18 میلادی اقتباس شده است.

این بنا در قسمت داخلی دارای پیش بخاری بوده و آیینه کاری، گچبری گل و گیاه و نیز منبت کاری بر روی درها و پنجره‌ها از دیگر تزیینات آن است. در ستون‌ها موتیف‌های تلفیقی تجریدی کار شده و در قسمت بالای ستون‌ها از آجرهای تراش خورده زیبا در دو ردیف استفاده شده است. از دیگر زیبایی‌های این اثر تزیین شدن آن با یک قاب از کاشی‌های هفت رنگ است.

همزمان با تاسیس اداره امور شعب استان خراسان شمالی در سال 1383 عمارت خانه بانک ملی، به عنوان بخشی از ساختمان اداری این اداره امور مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

خانه بانک ملی بجنورد در سال 1385، به شماره 14150 در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

موزه باستان شناسی و مردم شناسی، اسناد و نسخ خطی در مجموعه فرهنگی تاریخی عمارت مفخم، موزه قلعه جلال الدین گرمه و دو موزه تاریخ و حمام در شهرستان های فاروج و جاجرم موزه های فعال خرااسن شمالی است که در مجموع 9 هزار و 550 متر مربع فضای فیزیکی دارد. بیش از دو هزار قلم شی فرهنگی و سند تاریخی در حال حاضر در موزه های خراسان شمالی نگهداری می شود.

*س_برچسب‌ها_س*