سه‌شنبه 17 مهر 1403

90 درصد اشیا و اقلام تاریخی خراسان شمالی مستندنگاری شد

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
90 درصد اشیا و اقلام تاریخی خراسان شمالی مستندنگاری شد

بجنورد - ایرنا - 90 درصد از 6 هزار و 500 قلم اشیای فرهنگی، تاریخی و موزه‌ای خراسان شمالی ساماندهی، مستندنگاری و در سامانه جامع اموال منقول فرهنگی و تاریخی کشور به ثبت رسیده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان شمالی، سه شنبه با بیان این مطلب به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: از ابتدای امسال اطلاعات و مستندات 500 قلم از اشیای تاریخی موجود در موزه های استان در سامانه جامع اموال منقول فرهنگی و تاریخی ثبت شده است که با احتساب موارد ثبت شده پیشین، شمار اقلام و اشیای تاریخی ثبت شده استان در سامانه جامع اموال منقول فرهنگی تاریخی کشور (جام) از 6 هزار و 400 قلم گذر کرده است.

حبیب یزدان پناه با بیان اینکه طرح ساماندهی و مستندنگاری اشیای تاریخی از سال 93 آغاز شده است، افزود: امروزه فن آوری های دیجیتال تاثیر چشمگیری بر پژوهش های مرتبط با آثار تاریخی، ساماندهی، مستندنگاری و ثبت اطلاعات اموال تاریخی فرهنگی دارد که مستندسازی و ثبت اشیای تاریخی نیز یکی از این موارد است.

وی خاطرنشان کرد: یکی از مزایای مستندنگاری و ثبت آثار در سامانه جام، ایجاد بانک اطلاعاتی از تمامی اموال فرهنگی تاریخی، هویت بخشی، اختصاص کد رهگیری و مکانیزه شدن تمامی نقل و انتقالات این اشیا است.

وی افزود: با برنامه ریزی های انجام شده تا 2 سال آینده تمامی اشیای در اختیار این اداره کل و اشیای جدیدی که به موزه ها تحویل داده می شود، در سامانه مذکور ثبت خواهد شد.

تاکنون 642 اثر تاریخی خراسان شمالی در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده که از این تعداد 509 اثر تاریخی، 44 اثر طبیعی، 75 اثر ناملموس و 20 اثر منقول تاریخی است.

استان خراسان شمالی با داشتن هزار و 200 اثر و بنای تاریخی شناسایی شده در شمال شرق کشور قرار دارد.

*س_برچسب‌ها_س*