جمعه 13 مهر 1403

آخرین وضعیت مهار آتش سوزی در منطقه خاییز تشریح شد

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
آخرین وضعیت مهار آتش سوزی در منطقه خاییز تشریح شد

یاسوج - ایرنا - مدیرکل محیط زیست کهگیلویه وبویراحمد آخرین وضعیت مهار اتش سوزی در منطقه حفاظت شده خاییز را تشریح کرد.

سید اسداله هاشمی سه شنبه شب در گفت و گو با ایرنا اظهارداشت: آتش سوزی جنگلها و مراتع منطقه حفاظت شده خائیز با همکاری نیروهای مردمی، بسیج و نهادهای امدادی ساعت 13 امروز سه شنبه بطور کامل مهار شد.

وی وسعت این آتش سوزی را بیش از یکصد هکتار اعلام کرد و گفت: 40 هکتار از منطقه دچار آتش سوزی بصوت جدی دچار خسارت شده است.

هاشمی تصریح کرد: با پایش منطقه از سوی کارشناسان گزارش کاملی از وضعیت زیست محیطی منطقه و میزان خسارت وارده ارائه خواهد شد.

وی با اشاره به انتشار تصاویری در فضای مجازی از محیط زیست منطقه گفت: دراین آتش سوزی به هیچ کدام از کل و بزهای این منطقه بعنوان گونه شاخص جانوری آسیبی وارد نشد. مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه وبویراحمد اضافه کرد: هم اکنون هفت گروه 6 نفره متشکل از کارشناسان و محیط بانان, در کنار نیروهای مردمی برای پایش و کنترل منطقه در کوه خائیز حضور دارند.

هاشمی تصریح کرد: بیش از400 نفر از نیروهای مردمی، بسیج، منابع طبیعی و محیط زیست روزانه برای مهار آتش سوزی این منطقه فعالیت کردند.

مدیرکل محیط زیست بیان کرد: 2 مظنون آتش‌سوزی در منطقه حفاظت شده خاییز در شهرستان بهبهان شناسایی و دستگیر شدند.

هاشمی گفت: 6 فروند بالگرد هوانیروز ارتش جمهوری اسلامی، نیروی هوا فضای سپاه پاسداران، هلال احمر و شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران در زمینه جابجایی امدادگران به محل اتش سوزی در ارتفاعات سخت گذر خائیز فعالیت کردند.

وی با قدردانی از همه نیروهای مردمی در تلاش شبانه روزی برای اطفای حریق تصریح کرد: گروه های مختلف تا اطمینان کامل از شرایط مهار اتش سوزی در منطقه حضور خواهند داشت. هاشمی اضافه کرد: برای اطفای حریق در منطقه حفاظت شده طی هفته جاری 30 دستگاه فلکسی پک و30 عدد آتشکوب به شهرستان کهگیلویه ارسال شد.

وی تصریح کرد: طی هفته آینده نیز 2 دستگاه دمنده برای مقابله با حوادث بحرانی در کهگیلویه به تجهیزات محیط زیست این شهرستان اضافه خواهد شد. هاشمی گفت: یک خیر محیط زیستی 2 دستگاه دمنده به محیط زیست کهگیلویه اهدا کرده است.

شعله‌های آتش ساعت 19 پنجشنبه هفته گذشته به دامنه‌های منطقه حفاظت شده خائیز رسید و در نهایت ظهر امروز سه شنبه بطور کامل مهار شد.

منطقه حفاظت شده خائیز با مساحتی بیش از 33 هزار هکتار در سال 1377 به عنوان منطقه حفاظت شده ثبت شد.

این منطقه در فاصله 15 کیلومتری بهبهان است و در حوزه جغرافیایی استان های خوزستان و کهگیلویه و بویر احمد قرار دارد.

هم اینک هفت منطقه حفاظت شده با وسعت 93 هزار و 660 هکتار، دنای شرقی با وسعت 28 هزار و 202 هکتار، خاییز سرخ با مساحت 33 هزار و 235 هکتار، خامی با وسعت 25 هزار و 671 هکتار، دیل با 10 هزار و 381 هکتار، سولک با 2 هزار 4287 هکتار و سیوک با 12 هزار 858 هکتار در این استان زیبای طبیعی وجود دارد.

*س_برچسب‌ها_س*