یک‌شنبه 8 مهر 1403

آسیب‌های کرونا به حوزه گردشگری سیستان و بلوچستان و حمایت‌های دولت

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
آسیب‌های کرونا به حوزه گردشگری سیستان و بلوچستان و حمایت‌های دولت

زاهدان - ایرنا - مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سیستان و بلوچستان گفت: کرونا در زمینه گردشگری آسیب‌هایی را به بخش های خصوصی و دولتی استان وارد کرده که این اداره در تلاش است هرچه سریعتر تسهیلات ارزان قیمت، تسهیلات عادی و کمک بلاعوض در اختیار آسیب‌دیدگان قرار داده و به صورت تمام قد از آنها حمایت کند.

علیرضا جلالزایی روز یکشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: امروزه صنعت گردشگری به عنوان یکی از 2 صنعت نخست جهان جای خود را پیدا کرده و در استان سیستان و بلوچستان به دلیل جاذبه‌های طبیعی، محیطی، فرهنگی تاریخی و چهار فصل بودن آن به سمتی حرکت می کنیم که به عنوان سرزمین ناشناخته‌ها به جهان معرفی شود.

وی گفت: توسعه پایدار گردشگری همواره مورد توجه قرار داشته زیرا این توسعه با زیرساخت‌های گردشگری به وجود می آید و این زیرساخت‌ها را سرمایه گذار فراهم می کند و ما نیز برای سرمایه گذار فرش قرمز پهن کرده و آنقدر تسهیلات خاص در قبال سرمایه‌ای که با خود می آورد در اختیارش قرار می دهیم که مشفقی برای سایر سرمایه گذاری‌ها باشد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سیستان و بلوچستان با اشاره به راه اندازی کمپین گردشگری «سیستان را ببینیم و بلوچستان را بشنویم» تصریح کرد: از آنجایی که این کمپین مورد تایید مقام عالی ریاست جمهوری قرار گرفت و به وزیر نیز ابلاغ شد که این امر باید ادامه یابد. همین مسیر را ادامه می دهیم و امروز در هشت استان کشور از جمله اصفهان، یزد، آذربایجان و غیره دفتر تبلیغات آژانس های گردشگری برای تبلیغ از سیستان و بلوچستان فعال شده و در این زمینه اتفاقات خوبی به وقوع پیوسته است.

وی ادامه داد: متاسفانه از زمان شیوع ویروس کرونا به حوزه گردشگری خصوصی و دولتی استان آسیب هایی وارد شده که امیدواریم هرچه سریعتر بتوانیم اعتباراتی در قالب وام‌های ارزان قیمت، تسهیلات عادی، کمک بلاعوض و غیره در اختیار کسانی که در این مدت دچار مشکل شدند، قرار دهیم تا گوشه‌ای از ضررهای احتمالی در این بخش جبران شود.

جلالزایی افزود: کرونا در یک بازه زمانی حدود 80 تا 90 درصد اماکن گردشگری استان را تعطیل و تعداد زیادی را دچار مشکل کرد که با تمام توان در کنار این عزیزان هستیم و از آنان حمایت می کنیم و به عنوان متولی این مسیر را ادامه می دهیم و امیدواریم این مهم از سوی سازمان های دست اندرکار و بانک های عامل که می‌توانند وام هایی را از طریق وزارتخانه پرداخت کنند مورد توجه ویژه قرار گیرد.

شیوع کرونا سد راه افتتاح نخستین موزه خصوصی سیستان و بلوچستان

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سیستان و بلوچستان اظهار داشت: امروزه در دنیا موزه داری به سمت موزه داری خصوصی و اکوموزه ها حرکت می کند و در سیستان و بلوچستان با وجود جاذبه‌های طبیعی و محیطی و شرایط خاص به عنوان یک استان پهناور نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران مشوق های بسیار خوبی در زمینه موزه داری خصوصی وجود دارد.

وی گفت: معتقدم در این استان توانایی های خوبی برای عملیاتی کردن این طرح و هدف وجود دارد و تلاش روز افزون برای رونق صنعت گردشگری و به طبع آن صنعت موزه‌داری ادامه خواهد داشت.

وی افزود: مجوزهای لازم برای افتتاح و راه اندازی اولین موزه خصوصی سیستان و بلوچستان در سراوان به طور رسمی به مجموعه دار «عبدالله سپاهی» داده شده اما متاسفانه شیوع ویروس کرونا از افتتاح آن جلوگیری کرده است.

جلالزایی ادامه داد: برای ساماندهی این موزه اعتباری بالغ بر 300 میلیون ریال از سوی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به صورت بلاعوض به صاحب این موزه پرداخت شده است.

وی بیان کرد: مشوق هایی برای ایجاد موزه های خصوصی در استان در نظر گرفته شده و اعلام می کنیم هرکس در این مسیر قدم بردارد از سوی این اداره کل حمایت خواهد شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد: موزه‌داری خصوصی به تازگی در این استان تجربه شده و در این زمینه می توانیم با همکاری و هم‌افزایی و دقت نظر همه مسوولان مدت زمان انجام این کار را کوتاه کنیم.

منطقه حوض‌دار توان گردشگری سیستان را افزایش می‌دهد

وی ادامه داد: منطقه حوض‌دار یکی از مناطق تفریحی تاریخی و گردشگری بسیار خوب و غنی است که بخشی از آن در اطراف شهرسوخته و در سایت جهانی شهرسوخته قرار گرفته و به بهشت باستان شناسان معروف است.

جلالزایی گفت: تمدنی که بیش از پنج هزار سال قدمت دارد و آسبادهای موجود در این منطقه مزید بر علت است که توانسته شرایط گردشگری منطقه را دچار تغییر و تحول کند.

وی اظهار داشت: اعتبارات بسیار خوبی در این منطقه اختصاص یافته و جاده دسترسی به طول 6.5 کیلومتر اجرا شده و و درصددیم این مکان را بدون ضربه زدن به محیط، سنگ فرش کنیم زیرا معتقدیم میراث ماندگار از گذشته باید با همان هویت و اصالت خود حفظ شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سیستان و بلوچستان افزود: حوض‌دار منطقه‌ای است که می تواند توان گردشگری سیستان را افزون کند و با توجه به شرایط زیست محیطی، وجود تالاب بین المللی هامون، چاه نیمه‌ها و اینکه سیستان روزگاری انبار غله ایران بوده، همه اینها به عنوان جاذبه های گردشگری محسوب می شود که می تواند با هم افزایی تمامی دست‌اندرکاران توسعه گردشگری در منطقه حوض‌دار منتج به نتیجه شود.

وی ادامه داد: صنعت گردشگری امروز نیازمند هم افزایی است که می تواند در بخش میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی وجود داشته باشد و ما نیز در تلاشیم توان خود را در این سه حوزه لحظه به لحظه افزایش دهیم و به این امید حرکت کنیم که روزی انشالله داشته های ما خودش را به شکل دیگری نشان دهد.

آسبادهای سیستان در انتظار ثبت جهانی

جلالزایی گفت: آسیاب‌های بادی مشهور به آسبادهای سیستان و بلوچستان به عنوان چهارمین اثر جهانی این استان منتظر ارزیابی است و پرونده آن در شورای ثبت جهانی مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت که امیدواریم در سال 99 بتوانیم یک انگاره جدید ذهنی و فیزیکی را از بحث فیزیک آسبادهای سیستان و بلوچستان به معرض دید عموم قرار دهیم.

وی افزود: خاستگاه اولیه آسیاب های بادی در واقع استان سیستان و بلوچستان با محوریت سیستان است که مقرر شده با حضور استان‌های خراسان رضوی و جنوبی به صورت مشترک ثبت شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سیستان و بلوچستان بیان کرد: اگر این مهم به عنوان چهارمین اثر جهانی استان ثبت و ضبط شود، می تواند انقلابی را در حوزه ثبت آثار باستانی و تاریخی سیستان و بلوچستان رقم بزند.

وی ادامه داد: تاکنون سه اثر از سیستان و بلوچستان شامل بیابان لوت، شهرسوخته و سفال کلپورگان ثبت جهانی شده است.

ثبت ملی ساختمان قدیمی ژاندارمری نصرت آباد

جلالزایی گفت: همچنین 19 خرداد سالجاری ساختمان قدیمی ژاندارمری نصرت آباد مربوط به دوره پهلوی با شماره 120 در فهرست آثار واجد ارزش تاریخی و فرهنگی کشور به ثبت رسید.

وی افزود: 204 اثر منقول، 61 اثر ناملموس (معنوی)، یکهزار و 657 اثر غیرمنقول و 11 اثر طبیعی سیستان و بلوچستان تاکنون به ثبت ملی رسیده است.

*س_برچسب‌ها_س*
آسیب‌های کرونا به حوزه گردشگری سیستان و بلوچستان و حمایت‌های دولت 2
آسیب‌های کرونا به حوزه گردشگری سیستان و بلوچستان و حمایت‌های دولت 3