پنج‌شنبه 19 مهر 1403

آمادگی استانداری مازندران در ایجاد اتاق فکر با جهاد دانشگاهی

خبرگزاری ایسنا مشاهده در مرجع
آمادگی استانداری مازندران در ایجاد اتاق فکر با جهاد دانشگاهی

مدیر کل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری مازندران در دیدار با رئیس و معاونان جهاد دانشگاهی استان گفت: آمادگی داریم یک اتاق فکر، علمی، پژوهشی و اجرایی برای توسعه همه‌جانبه روستا با جهاد دانشگاهی ایجاد کنیم.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی جهاد دانشگاهی مازندران، ظهر امروز 12 آذرماه، محمد رضا شافعیان رئیس جهاد دانشگاهی مازندران با محمد رضا غلامی، سرپرست اداره کل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری مازندران دیدار و گفت و گو کرد.

محمدرضا غلامی _مدیر کل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری مازندران_ در این دیدار اظهار کرد: در ذهن من از ایام خردسالی از واژه «جهاد» که در طول سال‌های انقلاب حضور پررنگ و کم‌توقع و غیرانتفاعی برای مجموعه خودشان دارند، نگاه مثبتی وجود دارد.

وی افزود: امروز جهاد دانشگاهی وارد فعالیت علمی و دانشگاهی شده و این فرصت استثنایی است که با برنامه کمک‌کار مدیران در توسعه همه جانبه باشند. غلامی با بیان اینکه بحث آموزش و مهارت افزایی حلقه مفقوده توسعه استان است، تصریح کرد: متاسفانه کم اطلاعی برخی از دهیاران که نماینده دولت در روستا است و نیز وجود برخی از شوراهای روستایی که از وظایف خود غافل هستند منجر می‌شود که اجرای طرح‌های توسعه‌ای و توزیع عادلانه امکانات با مشکل مواجه شود و برگزاری دوره آموزشی برای دهیاران و شوراها ضروری است.

وی با بیان اینکه ما در حوزه آموزش و ترویج و تبیین مشاغل خانگی روستا در استان عقب ماندیم، افزود: خوشبختانه روستائیان خوب کار خودشان را انجام دادند اما ما نتوانستیم همپای روستائیان در توسعه روستا موفق باشیم لذا اکنون تلاش می کنیم با حضور در روستاها تصمیمات لازم را در همان روستا اتخاذ کنیم.

مدیر کل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری مازندران با بیان اینکه آمادگی داریم یک اتاق فکر، علمی، پژوهشی و اجرایی برای توسعه همه‌جانبه روستا داشته باشیم، گفت: اگر قرار است به توسعه همه‌جانبه روستا برسیم نباید توسعه را فقط به آسفالت و مسائل عمرانی گره بزنیم و مسائل فرهنگی و ایمانی را رها کنیم.

وی با بیان اینکه باید رسانه‌ها در تبیین جایگاه شورا و دهیار عزم جدی داشته باشند، افزود: مردم باید شورایی انتخاب کنند که بتواند وکیل خوبی برای آنها باشد و به خوبی از حقوق آنها دفاع کند.

غلامی پیشنهاد کرد: استانداری آمادگی دارد تا هفته آینده دو طرح از جهاد دانشگاهی را دریافت و برای اجرای آن رایزنی کند.

در ادامه محمد رضا شافعیان رئیس جهاد دانشگاهی مازندران، اظهار کرد: جهاد دانشگاهی یک مجموعه پژوهشی، فرهنگی، آموزشی است و زیر نظر شورای انقلاب فرهنگی فعالیت دارد.

وی با بیان اینکه تعابیر مقام معظم رهبری درباره جهاد دانشگاهی موجب امیدبخشی، ایجاد انگیزه و نشاط در این مجموعه است، افزود: در حوزه پژوهشی در استان تولید جلبک اسپیرولینا، در حوزه فرهنگی انتشارات جهاد دانشگاهی و خبرگزاری ایسنا و ایکنا و سازمان دانشجویان و مرکز افکارسنجی و در حوزه آموزش نیز پنج مراکز کوتاه مدت و یک مرکز علمی کاربردی بلند مدت جهاد دانشگاهی مازندران مورد توجه است. م شافعیان با اشاره به فعالیت جهاد دانشگاهی در حوزه اشتغال، تصریح کرد: با تفاهمنامه میان جهاد دانشگاهی و وزارت کار، شناسایی، آموزش و بازاریابی محصولات مشاغل خانگی به جهاد دانشگاهی واگذار شد و اکنون نیز در استان با همت صدا و سیمای شبکه تبرستان در هفته سه روز در برنامه «صواحی» برخی از این مشاغل خانگی همچون؛ جاجیم، گلیم و... معرفی و تبلیغ می‌شوند.

وی با بیان اینکه، بهزیستی و کمیته امداد در حوزه اشتغال با جهاد دانشگاهی نیز همکاری دارد، افزود: وظیفه ذاتی جهاد دانشگاهی این است که دستگاه‌هایی که کمک می‌طلبند در راستای توسعه استان به آنها کمک کند.

رئیس جهاد دانشگاهی با بیان اینکه جهاد دانشگاهی با تمام قوا برای یک اتفاق مثبت در حوزه مشاغل خانگی وارد عرصه شده است، گفت: خبرگزاری‌های ایسنا و ایکنا برای هر دستگاهی که یک قدم مثبت در حوزه مشاغل خانگی بردارد تمام قد به نام همان سازمان یا دستگاه اقدامات آنان را انعکاس خواهد داد.

وی افزود: بسیاری از مشاغل به خاطر اینکه فرد نمی‌داند چگونه به فروش برساند و آموزش لازم را ندیده که محصول را بازار پسند تولید کند نابود شدند.

شافعیان تاکید کرد: اگر روستاهای ما رشد و بقا و دوام یابند شهرهای ما در امنیت کامل خواهند بود و برای نگه داشتن افراد در روستا لازم است از لحاظ کیفی و بصری روستا را بروز کنیم.

در ادامه محسن طالبی نماینده رئیس در سازمان تجاری سازی، فناوری و اشتغال جهاد دانشگاهی، گفت: در حوزه اشتغال ماموریتی را وزارت کار به جهاد دانشگاهی محول کرد تا در حوزه توسعه مشاغل خانگی به ویژه فروش محصولات کمک کند.

وی بابیان اینکه تا کنون 1400 نفر را در سامانه مشاغل خانگی جهاد دانشگاهی نام نویسی کردند، افزود: جهاد دانشگاهی 2300 سهمیه دارد که روزانه این سهمیه در حال تکمیل شدن است.

طالبی گفت: ارائه آموزش‌های رایگان عمومی و خصوصی و نیز پیگیری برای فروش محصولات خانگی از خدمات جهاد دانشگاهی در حوزه مشاغل خانگی است. در ادامه سیده زینب تقوی معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی مازندران، بیان کرد: انتشارات جهاد دانشگاهی فقط به چاپ کتب دانشگاهی همت گمارده و برای چاپ کتاب اساتید مجرب و برجسته مطالب کتاب را قبل از چاپ مطالب کتاب را ارزیابی خواهند کرد. وی افزود: افکار سنجی جهاد دانشگاهی تا کنون نزدیک‌ترین نتایج را نسبت به واقعیات داشته و در این حوزه می توانیم خدمات خوبی در راستای آسیب‌شناسی و بهره‌گیری از نظرات مردم در راستای کمک به تصمیم و مدیریت صحیح استان داشته باشیم.

همچنین در این دیدار مرتضی ساداتی، گفت: در سال 87 و 90 برای دهیاران در شهرهای مختلف بر اساس قراردادی با استانداری از بهشهر تا آمل بیش از 4000 ساعت آموزش برگزار کردیم. نماینده رئیس در حوزه آموزش، افزود: برگزاری آزمون استخدامی برای 10 دستگاه به تعداد 9000 نفر، برگزاری آزمون استخدامی آتش نشانی همزمان با سراسر کشور، نهضت سوادآموزی، صنعت شیر پگاه و تامین اجتماعی در کارنامه جهاد دانشگاهی نشان از اعتماد همه دستگاه‌ها به این نهاد است.

وی گفت: با توجه به مجوزی که از وزارت علوم داریم می‌توانیم مجوز آموزش کارکنان دولت و به تبع آن دوره آموزش دهیاران و شوراها را با توجه به نیاز دهیاران برگزار کنیم.

انتهای پیام