سه‌شنبه 17 مهر 1403

آمادگی ایران برای همکاری در پروژههای کشاورزی و آب کردستان عراق

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
آمادگی ایران برای همکاری در پروژههای کشاورزی و آب کردستان عراق

ایرنا - بغداد - سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در «سلیمانیه» در دیدار با وزیر کشاورزی و منابع آب اقلیم کردستان عراق، درباره همکاری کشاورزی و آبی و آمادگی تهران برای انتقال تجربیات خود در این زمینه، بحث و تبادل نظر کرد.

به گزارش ایرنا، «مهدی شوشتری» سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در سلیمانیه با خانم «بیگرد طالبانی» وزیر کشاورزی و منابع آب اقلیم کردستان عراق در محل دفتر وی در این شهر دیدار کرد.

در این دیدار که روز شنبه انجام شد، در خصوص زمینه‌های همکاری در حوزه‌های کشاورزی و آب و آمادگی جمهوری اسلامی ایران و شرکت‌های ایرانی برای همکاری و انتقال تجربیات خود و حضور در پروژه‌های کشاورزی و آب اقلیم کردستان عراق به ویژه پروژه‌های سدسازی و موضوع ساماندهی صادرات محصولات کشاورزی ایران به این اقلیم بر اساس جدول زمانبندی سالیانه، بحث و تبادل نظر شد.

سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در سلیمانیه عراق پیش از این در مصاحبه‌ای تاکید کرده بود که هدف ایران و عراق رسیدن تبادلات تجاری بین دو کشور به سقف 20 میلیارد دلار در سال است.

وی درباره روابط اقتصادی ایران و اقلیم کردستان عراق در دوره شیوع «ویروس کرونا» نیز گفته بود: با تدبیر و توافق مقامات دو طرف، تبادلات تجاری در دوره کرونا با رعایت تمام پروتکلهای بهداشتی در مرزها ادامه یافته است.

شوشتری همچنین، روابط با دو استان سلیمانیه و حلبچه را با توجه به بیش از 600 کیلومتر مرز مشترک و فعال بودن دو مرز رسمی «پرویزخان و باشماق» و 4 بازارچه مرزی و مناسبات ریشه‌دار تاریخی و اشتراکات فرهنگی و اجتماعی، با اهمیت توصیف کرده بود.

*س_برچسب‌ها_س*