سه‌شنبه 17 مهر 1403

آمارجدید زاکانی از خسارت های اعتراضات اخیر به شهر / 100 میلیارد تومان کم تر ازآبان ماه!

وب‌گاه اقتصاد نیوز مشاهده در مرجع
آمارجدید زاکانی از خسارت های اعتراضات اخیر به شهر / 100 میلیارد تومان کم تر ازآبان ماه!

اقتصادنیوز: شهردار تهران خسارت حوادث اخیر به تاسیسات شهری را 25 آبان ماه 500 میلیارد تومان عنوان کرده بود و امروز برآورد شهرداری از خسارت ها به 400 میلیون رسیده است.

به گزارش اقتصادنیوز، رقم خسارت به تجهیزات شهرداری درحوادث اخیر شفاف نیست. یک روز عدد 19 میلیارد تومان عنوان می شود، روز دیگر 30 میلیارد تومان، دو هفته بعد با جهش چند برابری به 500 میلیارد تومان می رسد و امروز نیز شهردار تهران در آخرین اظهار نظر خود این رقم را 400 میلیارد تومان اعلام کرده است.

علیرضا زاکانی شهردار تهران در حاشیه آیین بهره‌برداری از پروژه‌های مناسب‌سازی معابر و فضاهای عمومی شهر تهران در جمع خبرنگاران گفته است:«اغتشاشات اخیر 400 میلیارد تومان خسارت به تاسیسات شهری به دنبال داشت، مساله مهم تر از این خسارات، آسیبی است که به پاکبانان، رانندگان، آتش نشانان و... وارد شده است؛ درواقع آنچه برای ما آزاردهنده است تعرض به انتظامات مترو، آتش‌نشانان و پاکبانان است.»

این درحالی است که او اواخر آبان درحاشیه جلسه هیات دولت در گفت و گو با خبرنگاران گفته بود:«در اغتشاشات اخیر 500 میلیارد تومان به اموال شهری آسیب وارد شده است.»

او در پاسخ به پرسشی درباره قیمت دقیق سطل زباله که رقمی بین 5 تا 20 میلیون تومان برای آن اعلام شده بود، هم گفته بود:«سطل های زباله نه 5 میلیون تومان قیمت دارد، نه 20 میلیون؛ نجات در راستگویی است، سطل های زباله 7 میلیون قیمت دارند و دقیقش همین رقم است.»

او پیش ازاین به خبرگزاری دانشجو درخصوص میزان خسارت های وارد شده به شهرداری گفته بود که 43 دستگاه اتوبوس در تهران آسیب و همچنین به 54 ایستگاه آسیب وارد شد.

قبل از اعلام رقم 500 میلیارد تومانی، سخنگوی شهردار تهران در 11 آبان میزان خسارت به شهرداری را 30 میلیارد تومان اعلام کرده بود. پیش از این مطهر محمدخانی، سخنگوی شهرداری تهران در گفت و گویی در مورد خسارت‌های وارده به شهرداری تهران در اتفاقات اخیر تهران، گفته بود: در جریان ناآرامی‌های اخیر تهران به شهرداری تهران خسارت‌های زیادی وارد شده، به گونه‌ای که بیش از 30 میلیارد تومان خسارت وارد شده است و این عدد غیر از هزینه‌های ثانویه‌ای است که در جریان ناآرامی‌ها به شهرداری وارد شده است. چرا که بسیاری از سازه‌های تبلیغاتی آسیب دیده و بسیاری از شرکت‌های خصوصی طرف قرارداد با شهرداری از این ناآرامی‌ها خسارت‌هایی دیدند و حتی قرارداد برخی از آنها متوقف شده است که تعیین این خسارت‌ها زمانبر است.

اوبا بیان اینکه ما در ایستگاه‌های بی آر تی خسارت‌های زیادی دیدیم و حدود 50 اتوبوس نیز آسیب دیده است، افزود: البته عکسی منتشر شد که همه اتوبوس ها نسوخته و ما هم نگفتیم همه سوختند؛ بلکه تعدادی از این اتوبوس‌ها به آتش کشیده شده و سوخته شدند و به برخی نیز آسیب وارد شده است. متأسفانه در جریان اغتشاشات اخیر 25 دستگاه خودروی سبک و سنگین و یک دستگاه تویوتا با تجهیزات کامل و متعلق به سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران دچار حریق و تخریب شد که خسارت ناشی از تخریب این تجهیزات بالغ بر 6 میلیارد تومان برآورد می‌شود؛ البته این تنها بخشی از 19 میلیارد و 600 میلیون تومان خسارتی است که طی روز‌های 28 شهریورماه تا 5 مهرماه به تجهیزات شهر تهران وارد شده است.

وی افزود: در کنار آسیب به اموال شهر، 21 نفر از کارکنان خدوم شهرداری تهران شامل نیرو‌های شرکت واحد اتوبوسرانی، نیرو‌های خدمات شهری و سازمان آتش‌نشانی نیز در پی آشوب‌های افرادی معدود، دچار صدمه و آسیب‌دیدگی شدند که یک نفر از کارکنان اتوبوسرانی در بیمارستان بستری شد و همچنین 17 نفر درمان سرپایی شدند و 3 تن از کارکنان سازمان آتش‌نشانی نیز مصدوم شدند. ایجاد صدمه به کارکنان خدوم شهرداری و خسارت به تجهیزات شهر به هر شکل محکوم است و علاوه بر تضییع سرمایه شهروندان، تهدیدی برای سلامت و امنیت جانی کارکنان مجموعه بزرگ شهرداری تهران محسوب می‌شود.

همچنین بخوانید