پنج‌شنبه 20 اردیبهشت 1403

آموزشیاران نهضت سوادآموزی؛ از اینجا رانده و از آنجا مانده

خبرگزاری دانا مشاهده در مرجع
آموزشیاران نهضت سوادآموزی؛ از اینجا رانده و از آنجا مانده

آموزشیاران نهضت سوادآموزی می‌گویند سال‌هاست در سخت‌ترین شرایط و دور افتاده‌ترین مناطق استان آموزش سوادآموزی به افراد بی‌سواد را با دل و جان تقبل کرده‌ایم اما هنوز مشکل استخدام ما حل نشده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از تبریز بیدار، اول تا هفتم دی ماه هر سال با عنوان هفته سوادآموزی نام‌گذاری شده است. آموزشیاران نهضت سوادآموزی با لبیک به فرمان امام خمینی (ره) پای کار آمدند و سهم مهمی در ریشه کنی بی سوادی ایفا کردند اما آموزش‌دهندگانی که از سال 92 به بعد در عرصه سوادآموزی به افراد بزرگسال بی‌سواد فعالیت داشته‌اند، از وضعیت استخدامی و بلاتکلیفی کار خود گلایه دارند.

آنان خواستار جذب در وزارت آموزش و پرورش هستند و می‌گویند سال‌هاست در سخت‌ترین شرایط و دور افتاده‌ترین مناطق استان آموزش سوادآموزی به افراد بی‌سواد را با دل و جان تقبل کرده‌ایم اما بعد از گذشت سال‌های متعدد هنوز مشکل استخدام ما حل نشده است.

برخی از آموزش‌دهندگان نهضت سواد آموزی آذربایجان شرقی در تماس با تحریریه تبریزبیدار خواستار انعکاس مشکلات و دغدغه‌های خود شده‌اند.

یکی از این آموزش دهندگان می گوید: آموزش دهندگانی که بعد از سال 92 وارد سیستم شده اند، مشکل استخدام دارند و بلاتکلیف مانده اند. وی می گوید: آمار باسوادی استان و اکثر شهرستان های استان بالای 95 درصد شده و دیگر متقاضی سوادآموزی نیست و کلاسی برای ما تشکیل نمی دهند.

یکی دیگر از این آموزشیاران به تبریزبیدار می گوید: 8 سالی هست در نهضت کار کرده ایم و اکنون سن استخدام دولتی ما گذشته است. به قول معروف از اینجا رانده و از آنجا مانده ایم.

وی در خصوص دیگر مشکات خود و همکارانش می گوید: حق بیمه تامین اجتماعی برای ما هر ماه 8 تا 10 روز واریز می شود و حق الزحمه سال تحصیلی قبل نیز تسویه نشده است.

این آموزشیار نهضت سوادآموزی می افزاید: سازمان نهضت یار و یاور ما نیست و هزاران قصه پر غصه داریم.

وی از بی مهری نمایندگان مجلس نیز گلایه کرده و می گوید: دو تن از نمایندگان مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی از آغاز مجلس یازدهم وعده دادند اما عملی نشد. نه وقت ملاقات می دهند و نه تلفن ما را جواب می دهند! شما صدای مضلومیت و محرومیت ما را به گوش آنها برسانید.

یکی دیگر از آموزشیاران نیز به تبریزبیدار می گوید: ما همگی نیروی جهادی هستیم و بی مزد و بی منت کار کرده ایم تا بیسوادی ریشه کن شود.

وی به حقوق تضعیف شده آموزشیاران اشاره کرده و اظهار می کند: حقوق و بیمه ما بر اساس تعداد سواد آموزان و تعداد کلاس ها محاسبه می شود و نهایت ماهی 1/5میلیون تومان دستمزد و حق بیمه ماهی 10روز پرداخت می شود.

این آموزشیار نهضت سوادآموزی در مورد موانع تبدیل وضعیت می گوید: دولت برنامه ای برای جذب آموزشیاران بعد از سال 92 ندارد و لایحه به مجلس نمی دهد. دولت می گوید در آزمون آزاد استخدامی آموزش و پرورش شرکت کنید اما اکثر آموزشیاران عمر خود را در نهضت گذرانده و شرط سنی برای حضور در آزمون را ندارند و رشته مورد نیاز آزمون آزاد با رشته آموزش دهندگان سنخیت ندارد.

او تاکید می کند: همه آموزش دهندگان در ایام کرونا با هزار مشقت در فضای باز تدریس کرده اند. اکثر بیسوادان هم سن بالا بودند و تلفن همراه هوشمند نداشتند و یا در روستا ها اینترنت پرسرعت نبود و در فضای مجازی تدریس به صورت موردی انجام می گرفت.

وی با اشاره به کور شدن انگیزه آموزشیاران می گوید: در سه سال گذشته مجلس دهم و یازدهم فقط شعار دادند. الان هم برای ما کلاس بیسوادی نمانده و از طرف دیگر هم با وجود سابقه 9 سال و کمبود نیرو در آموزش و پرورش، ما را استخدام نمی کنند.

روح الله متفکرآزاد نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با تبریزبیدار ضمن تاکید بر پیگیری موضوع می گوید: مشکل بوجود آمده برای افراد خرید خدمات را از وزارت آموزش و پرورش پیگیری کردم؛ آنها قول حل شدن سریع را دادند. انتهای پیام /