یک‌شنبه 27 خرداد 1403

آنها که آمدند؛ آنها که نیامدند!/ سفر غیرمنتظره اردوغان به مشهد

وب‌گاه اقتصاد نیوز مشاهده در مرجع
آنها که آمدند؛ آنها که نیامدند!/ سفر غیرمنتظره اردوغان به مشهد

اقتصادنیوز: تهران امروز پذیرای مهمانان ویژه بود؛ مهمانانی که برای ادای احترام به شهید ابراهیم رئیسی و همراهان، به ایران آمدند. اگرچه بنابر اعلام صدا و سیما، 60 نفر از سران و فرستادگان ویژه کشورها امروز به تهران آمدند اما در میان این فهرست، نام بسیاری از مقامات از جمله کشورهای دوست ایران مشاهده نشد. اقتصادنیوز در این گزارش به بررسی نحوه واکنش رسمی کشورهای جهان به این سانحه تلخ و مهم...

به گزارش اقتصادنیوز، از یکشنبه 30 اردیبهشت ماه؛ حوالی عصر، خبر سانحه بالگرد حامل رئیس جمهوری و همراهانش موجی از اخبار و واکنش ها را نه تنها در ایران بلکه در جهان به راه انداخت. تنها ساعاتی بعد، اخباری که گمانه زنی درباره صحت آن هر ساعت به یقین نزدیک می‌شد، تایید شد و رئیس جمهوری 63 ساله ایران در این سانحه جان باخت؛ ابراهیم رئیسی که این بار با وزیر خارجه اش همسفر بود و این حادثه به شهادت حسین امیرعبداللهیان نیز منجر شد.

از صبح دوشنبه که خبر شهادت ابراهیم رئیسی و همراهانش در در مسیر بازگشت از مراسم افتتاح سد قیز قلعه‌سی به سمت شهر تبریز تایید شد، به سیاق مرسوم، واکنش ها به این حادثه هولناک که در اثر آن رئیس جمهور و یک وزیر دولت جان خود را از دست دادند، آغاز شد.

علاوه بر آنچه در ایران و در پی این رخداد گذشت، می توان واکنش ها به شهادت ابراهیم رئیسی و حسین امیرعبداللهیان را در پنج سطح دسته بندی و تشریح کرد.

اول؛ موج پیام های تسلیت

مقامات رسمی کشورها در نخستین مواجهه با این موضوع، این فاجعه را به صورت رسمی و تلفنی به دولت و مردم ایران تسلیت گفتند. به گزارش اقتصادنیوز، این پیام ها آنچنان که در جدول زیر می خوانید، هم از منظر کشورهای ارسال کننده پیام و هم از منظر سطح مقامات، متنوع بوده است. از اروپا تا آمریکا، مقامات مختلف به ابراز تاسف از این سانحه پرداختند.

دوم؛ اعلام عزای عمومی در 8 کشور جهان

از سوی دیگر، 8 کشور به ارسال پیام تسلیت اکتفا نکردند و برای ادای احترام به مردم ایران و همچنین شهادت ابراهیم رئیسی و همراهانش عزای عمومی اعلام کردند. به این ترتیب، در مجموع 13 روز از سوی 8 کشور دنیا ازجمله برخی همسایگان ازجمله پاکستان، ترکیه، عراق و... عزای عمومی اعلام شد.

سوم؛ حضور در وزارتخانه‌های ایران در سراسر جهان

به گزارش اقتصانیوز، همچنین بسیاری از مقامات کشورهای دنیا، با حضور در سفارت ایران، مراتب تاثر خود از این سانحه را اعلام کردند.

چهارم؛ واکنش‌های نمادین

البته این ها تنها واکنش ها به شهادت ابراهیم رئیسی و همراهانش نبود. برخی کشورها و نهادهای بین المللی، با اقداماتی نمادین نسبت به این موضوع ابراز تاسف کردند. ازجمله اعلام دقایقی سکوت برای همدردی با ایران و نیمه افراشتن پرچم و....

پنجم؛ سفر به تهران 

اما آنچه بیش از 4 واکنش فوق، مورد انتظار بود حضور سران و فرستاده های ویژه کشورهای جهان به مراسمی است که برای ادای احترام به پیکر جان باختگان این سانحه ازجمله ابراهیم رئیسی به تهران سفر کردند. به گزارش اقتصادنیوز، آنچنان که در جدول زیر به اغلب مهمانان ویژه روز دوم خرداد تهران اشاره شد، بسیاری از کشورها برای مشارکت در این مراسم، راه تهران در پیش گرفتند. صدا و سیما تعداد سران و فرستادگان ویژه کشورها را بیش از 60 نفر با هیئت های همراه عنوان کرد.

آنها که نیامدند!

با این همه، عدم حضور برخی چهره های سیاسی نزدیک به ایران در میان مهمانان خارجی گه خود را به تهران رساندند، سوالاتی را به وجود آورده است؛ افرادی همچون بشار اسد رئیس جمهوری سوریه، ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه، رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه، نیکولاس مادورو رئیس جمهوری ونزوئلا، الهام علی‌اف رئیس جمهوری آذربایجان و...

اگرچه سوریه، روسیه، ترکیه، جمهوری آذربایجان و ونزوئلا نمایندگان ویژه خود در سطح نخست وزیر یا وزیران خارجه خود را برای اعلام همدردی به تهران فرستادند اما انتظار حضور عالی ترین مقامات این کشورها در تهران به دلیل نزدیکی با ایران، موضوعی بود که در دو روز اخیر مطرح بوده و گاه گمانه زنی ها در این زمینه رسانه ای نیز شده است.

اردوغان به تهران نیامد؛ به مشهد می‌رود!

البته در ساعات پایانی روز چهارشنبه، خبر سفر اردوغان به مشهد منتشر شد؛ خبری که ترکیش مینت به نقل از عمر چلیک سخنگوی حزب حاکم عدالت و توسعه ترکیه اعلام کرد. این خبر به دلیل غیبت اردوغان در هیئت اعزامی به تهران غیر منتظه بود اما به هر روی، اگر ادعای عمر چلیک درست باشد، رئیس‌جمهوری ترکیه فردا - پنجشنبه - خود را به مراسم تشییع و تدفین پیکر سید ابراهیم رئیسی در مشهد خواهد رساند.

همچنین بخوانید ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید
آنها که آمدند؛ آنها که نیامدند!/ سفر غیرمنتظره اردوغان به مشهد 2
آنها که آمدند؛ آنها که نیامدند!/ سفر غیرمنتظره اردوغان به مشهد 3