یک‌شنبه 30 اردیبهشت 1403

آیا دو و میدانی زنان با رکوردار ارتفاع پرش می کند؟/ سپیده توکلی سرمربی تیم های ملی ایران شد

وب‌گاه ورزش سه مشاهده در مرجع
آیا دو و میدانی زنان با رکوردار ارتفاع پرش می کند؟/ سپیده توکلی سرمربی تیم های ملی ایران شد

سپیده توکلی رکورددار پرش ارتفاع، پنج گانه و هفت گانه ایران، سرمربی تیم های ملی دو و میدانی شد.

به گزارش ورزش سه؛ سرمربی جدید تیم های ملی دو و میدانی ایران در رده های سنی نوجوانان، جوانان و بزرگسالان با 35 سال سن رکورددار سه ماده ی پرش ارتفاع، پنج گانه و هفت گانه ایران به حساب می آید و مدال طلای ماده پنج گانه داخل سالن آسیا را در سال 2018 به گردن آویخته است.

این برای نخستین بار در تاریخ ورزش ایران است که تیم ملی دو و میدانی زنان ایران در ماده های مختلف دارای یک سرمربی واحد می شود که تمامی ملی پوشان رده های مختلف سنی را نیز زیر نظر گرفته و هدایت خواهد کرد.

سپیده توکلی و همسرش ایمان روغنی در سالهای اخیر و بعد از خداحافظی از ورزش حرفه ای به عنوان ورزشکار و قهرمانانی عنوان دار، نتایج بسیار درخشانی را به عنوان مربی پایه، سازنده و سرمربی لیگ برتری در دو و میدانی ایران کسب کرده اند.

تنها مدالهای طلای دو و میدانی زنان ایران در رقابتهای قهرمانی داخل سالن آسیا:

پنج گانه زهرا نبی زاده 2010 تهران چهارصد متر مریم طوسی 2012 هانگژو چهارصد متر مریم طوسی 2014 هانگژو پنج گانه سپیده توکلی 2018 تهران شصت متر فرزانه فصیحی 2023 آستانا

ماده پنج گانه در دو و میدانی زنان متشکل از رقابتهای شصت متر مانع، پرش ارتفاع، پرتاب وزنه، پرش طول و 800 متر است، ماده هفت گانه نیز از ماده های صد متر مانع، دویست متر، پرتاب نیزه، پرش ارتفاع و طول، پرتاب وزنه و 800 متر تشکیل شده است.

کار در سطح حرفه ای، سطوح پایه در کنار توانمندی و شناخت تخصصی سپیده توکلی از ماده های دو و میدانی در کنار قهرمانی های او در مواد مختلف این رشته، بی شک می تواند تأثیر مطلوبی در آینده ی تیم ملی و کسب نتایج مطلوب ایفا کند.

سپیده توکلی سرمربی جدید تیم ملی که در حال حاضر 14 سال است رکورددار دو ماده ی پرش ارتفاع و هفت گانه ایران محسوب می شود و رکورد ماده پنج گانه کشور را نیز 12 سال متوالی به خود اختصاص داده از 16 سالگی دو و میدانی را آغاز کرد و از 17 سالگی نیز به عضویت تیم ملی بزرگسالان دو و میدانی زنان ایران درآمد.

ورزش سه با توجه به نزدیک بودن برگزاری رقابتهای یازدهمین دوره قهرمانی داخل سالن دو و میدانی آسیا به میزبانی کشورمان در مجموعه ی تخصصی ورزشی آفتاب انقلاب تهران و المپیک 2024 پاریس گفت و گوی اختصاصی با سپیده توکلی انجام داد.

س: با توجه به قهرمانی های سالهای سال تو در ماده های پنج گانه و هفت گانه با توجه به اینکه بصورت تخصصی رکورددار پرش ارتفاع ایران هم هستی عملا روی هشت ماده دو و میدانی تبحر داری، به نظر این موضوع به سود تیم ملی خواهد بود

تا جایی که از دستم بربیاید و بتوانم کمک کنم شرایطی را ایجاد می کنیم که به نفع دو و میدانی زنان ایران تمام شود، ما استعدادهای زیادی در کشور داریم که باید کشف شوند و به تیم های ملی رده های سنی و بزرگسالان تزریق.

س: یعنی به عنوان سرمربی تیم های ملی دختران و زنان ایران می خواهی با استعدادیابی کار را آغاز کنی؟

نه فقط استعدادیابی صرف، این اتفاق در سطوح پایه باید همزمان در کنار نتیجه گیری و اهمیت به کسب موفقیت در رده سنی بزرگسالان پیش برود. در حقیقت برای حرکت در هر دو مسیر به صورت توامان برنامه ریزی خواهم کرد. هم به کسب نتیجه گیری توجه دارم و هم کشف و پرورش استعداد.

س: در این سالهایی که ورزش قهرمانی را کنار گذاشتی با همسرت ایمان روغنی به شدت روی مربیگری در سطوح پایه و سطح باشگاهی در لیگ برتر متمرکز بودید

ایمان خودش سالها رکورددار 200 متر ایران بود و در رقابتهای ایندورگیم 2007 به میزبانی ماکائو یا همان بازیهای داخل سالن آسیا، مدال برنز 4 در چهار صد متر مردان را به گردن آویخت. به غیر از نتایج و قهرمانی تیم های ما بصورت جداگانه در رقابتهای باشگاهی و لیگ برتر، در سال 2022 نازنین عیدیان به عنوان شاگرد تخصصی ایمان روغنی مدال طلای 400 متر با مانع قهرمانی نوجوانان فضای باز آسیا را در کویت کسب کرد.

عیدیان نقره ی جوانان آسیا را هم در این ماده به دست آورد و ورودی جوانان جهان را هم گرفت، از بین شاگردان من هم الناز موسایی توانست مدال برنز ماده هفت گانه نوجوانان آسیا را کسب کند.

س: با توجه به زمان اندکی که به رقابتهای قهرمانی داخل سالن آسیا در تهران مانده وضعیت به چه صورت است؟

برای هر ماده ی بخش زنان یازدهمین دوره قهرمانی داخل سالن آسیا سه نفر از ایران انتخاب شده اند و در 12 ماده انفرادی و یک ماده تیمی با حریفان به رقابت خواهیم پرداخت، روزهای 28 تا 30 بهمن ماه اختصاص به رقابتهای ماده های دوههای سرعتی، استقامتی، پرش ها و پرتاب های زنان دارد.

در این دوره حریفان اصلی ما در ماده های مختلف از کره جنویی، چین، ژاپن، هندوستان، قزاقستان و ازبکستان هستند که امیدوارم نتایج خوبی کسب کنیم تا با روحیه بهتری کار ادامه پیدا کند.

س: به عنوان سرمربی تیم های ملی دو و میدانی زنان ایران برای المپیک 2024 و کسب سهمیه ها یا ورودی های بیشتر چه برنامه ریزی خواهی داشت؟

برای پاریس با توجه به زمان اندکی که در پیش است نمی توان معجزه کرد، بچه ها در کوران تمرینات و بهتر کردن رکوردها هستند فقط باید با تمام توان آنها را حمایت کنم و کنارشان باشم.

اما المپیک 2028 بیشتر مد نظر من است البته نه اینکه 2024 پاریس را رها کنیم، از امروز باید شبانه روزی کار را برای المپیک 2028 هم جلو برد. پتانسیل دو و میدانی ایران در بخش دختران و زنان بالاست، کار دراز مدت می خواهد و سیستماتیک، تمام تجربیات طاقت فرسای ما در دوران ورزش حرفه ای که بسیار گرانقیمت است را به کار خواهیم گرفت.

می توان از دو و میدانی دختران و زنان ایران اخبار بسیار خوشحال کننده ای شنید چون این پتانسیل در نیروی انسانی وجود دارد و نیازمند حمایت و امکانات است.

گوشه ای از افتخارات سپیده توکلی در دو و میدانی

رکورددار پرش ارتفاع ایران از 2010 (ثبت بالاترین رکورد با یک متر و 84 در سال 2018) رکورددار هفت گانه ایران از 2010 (ثبت بالاترین رکورد با 5443 امتیاز در سال 2015) رکورددار پرش ارتفاع داخل سالن ایران از 2018 (ثبت بالاترین رکورد با یک متر و 83) رکورددار پنج گانه ایران از 2012 (ثبت بالاترین رکورد با 4038 امتیاز در سال 2018) پنج گانه داخل سالن آسیا 2012 چین چهار در 400 متر تیمی داخل سالن آسیا 2016 قطر پنج گانه داخل سالن آسیا 2016 قطر پرش ارتفاع داخل سالن آسیا 2018 تهران پنج گانه داخل سالن 2018 تهران

در رقابتهای یازدهمین دوره قهرمانی دو و میدانی داخل سالن آسیا به میزبانی کشورمان 29 کشور و 430 ورزشکار زن و مرد در 13 ماده انفرادی و تیمی به رقابت خواهند پرداخت.

این رقابتها آخرین فرصت در تمام قاره های جهان برای کسب سهمیه 2024 قهرمانی داخل سالن جهان به میزبانی اسکاتلند محسوب می شود و همچنین یکی از پیکارهای کسب سهمیه المپیک پاریس.

پوریا تابان

آیا دو و میدانی زنان با رکوردار ارتفاع پرش می کند؟/ سپیده توکلی سرمربی تیم های ملی ایران شد 2
آیا دو و میدانی زنان با رکوردار ارتفاع پرش می کند؟/ سپیده توکلی سرمربی تیم های ملی ایران شد 3
آیا دو و میدانی زنان با رکوردار ارتفاع پرش می کند؟/ سپیده توکلی سرمربی تیم های ملی ایران شد 4