سه‌شنبه 24 مهر 1403

اثر آلودگی نفتی بر زندگی مردم سرخون چهارمحال و بختیاری

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
اثر آلودگی نفتی بر زندگی مردم سرخون چهارمحال و بختیاری

شهرکرد - ایرنا - سال‌هاست از آلودگی نفتی منطقه سرخون چهارمحال و بختیاری می‌گذرد و در طول این سال‌ها، با نشت نفت خام، منابع آب و خاک، معیشت، سلامت و فعالیت‌های اقتصادی مردم این منطقه بر اثر این حادثه نفتی دچار آلودگی شده است.

قرار گرفتن چهارمحال و بختیاری در مسیر خط انتقال نفت مارون به اصفهان، سال‌هاست که مردم منطقه سرخون شهرستان اردل این استان را با مشکلاتی روبرو کرده است.

سرخون مرکز بخش میانکوه از بخش‌های شهرستان اردل است که تا شهرکرد مرکز استان چهارمحال و بختیاری 150 کیلومتر و تا اردل مرکز شهرستان 80 کیلمتر فاصله دارد.

نوار جنگل‌های حفاظت شده هلن این منطقه را در بر گرفته و وجود طبیعت بکر به همراه چشمه‌سالارهای زیبا با آبی گوارا و زلال از جمله چشمه سرخون این منطقه را به یکی از زیباترین مناطق چهارمحال و بختیاری تبدیل کرده است.

سرخون در اوایل سال 92 طبق مصوبه هیات دولت از روستا به شهر تبدیل شد، پس از گذشت سالها از بروز آلودگی نفتی در آب و خاک منطقه سرخون و با وجود انجام برخی اقدامات مقطعی، هنوز اقدام موثری که منجر به نشت‌یابی و رفع اساسی مشکل شود، انجام نشده است. اما اکنون پس از گذشت سالها از بروز آلودگی نفتی در آب و خاک این منطقه و با وجود انجام برخی اقدامات مقطعی، هنوز اقدام موثری که منجر به نشت‌یابی و جلوگیری از نشست نفت خام به اراضی این منطقه که اثرات مخرب زیست محیطی بسیاری به همراه داشته، انجام نشده است.

برخی از مردم این سرخون بر این عقیده‌اند، که این منطقه پس از سال‌ها تحمل خسارت، بیماری و از بین رفتن معیشت و سرمایه مالی خود، تعدادی از این منطقه مهاجرت کرده‌اند و مابقی نیز با پیگیری و شکایت قضایی، انتظار دارند روزی حقوق از دست رفته آنها را بازگردد و سرزمین مادری آنها که طبیعتی بکر در ارتفاعات زاگرس با ظرفیت‌های قابل توجه گردشگری، کشاورزی، دامپروری و پرورش ماهی است، روزی این نشت رهایی یابد و نسل‌های آینده بتوانند بدون هیچ تهدیدی زیست محیطی در این سرزمین زندگی کرده و کسب و کار و پیشه اجداد خود را ادامه دهند.

نگاهی به نشت نفت در طبیعت سرخون

قرائت‌های متفاوتی از زمان آلودگی نفتی این منطقه وجود دارد، اما بررسی‌ها اداره‌کل محیط زیست چهارمحال و بختیاری حاکی از آن است که در اواسط دهه 60 خط لوله انتقال نفت خام مارون به اصفهان دچار شکستگی می‌شود و در پی آن نفت به آرامی در منابع آب و خاک این منطقه نشست می‌کند و پس از آن در سال 1377 شرکت نفت سپاهان با انجام آزمایشاتی نشست نفت به لایه‌های زیرین زمین و سفره‌های آب زیرزمینی را تایید می‌کند.

برخی از مردم منطقه عقیده دارند، علاوه بر شکستگی‌های متوالی این خط لوله در سال‌های بعد، دفن غیراصولی لجن‌های نفتی تلمبه‌خانه گندمکار در بالادست چشمه سرخون نیز تاثیری در آلودگی این منطقه داشته است.

بنابر گزارش‌های محیط زیست، جهاد کشاورزی، مرکز بهداشت و اظهارات مردم محلی، این آلودگی نفتی منطقه را با یک بحران زیست محیطی بزرگی مواجه کرد.

تداوم تعلل در جلوگیری از این آلودگی نفتی جدای از اینکه شهرستان اردل را می‌تواند خالی از سکنه کند، کارون 4 و تمامی مناطقی که در مسیر حوزه آبریز کارون قرار دارند را نیز با تهدید جدی مواجه می‌کند.

نشست نفت عامل آلودگی منابع آب و خاک منطقه میانکوه

مدیرکل محیط زیست چهارمحال و بختیاری در همین خصوص می‌گوید: آلودگی نفتی در سال‌های گذشته در منطقه سرخون رخ داده که منجر به آلودگی منابع آب و خاک این منطقه شده است.

شهرام احمدی افزود: با محرز شدن این موضوع سازمان محیط زیست با تمام توان کارشناسی خود، وارد عمل شد و وزارت نفت را مجبور به جمع‌آوری نفت‌های نشت کرده در منطقه کرد.

وی تصریح کرد: بیش از یک هزار کامیون خاک‌های آلوده از این منطقه بارگیری و منطقه از خاک‌های آلوده پاکسازی شد اما همچنان منبع آلودگی و میزان نفوذ آن در لایه‌های زیرین زمین در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

مدیرکل محیط زیست چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه این نهاد شکایت خود از وزارت نفت را تقدیم دادگاه عمومی سرخون کرده است، اظهار داشت: ضمن اینکه باید میزان خسارت وارد شده به منابع آب و خاک این منطقه به طور کارشناسی مشخص و به استان پرداخت شود بلکه باید هرچه سریع‌تر منبع آلودگی و میزان اثرگذاری آن به درون زمین مشخص شود و وزارت نفت اقدام به رفع این آلودگی کند.

احمدی خاطر نشان کرد: علاوه بر شکایت قضایی، گزارشی برای مشخص شدن میزان خسارت زیست‌محیطی که به منطقه وارد شده به استانداری ارائه شد تا با استفاده از شیوه‌نامه حق اختلافات بین دستگاهی پیگیری شود.

به گفته مسئولان، این آلودگی نفتی پس از آنکه به حدی از غلظت رسید و وارد چشمه سرخون شد، آسیبی به آب آشامیدنی مردم بخش میانکوه، مزارع پرورش ماهی، باغات و اراضی کشاورزی، دامپروری و سایر فعالیت‌های اقتصادی و معیشتی مردم منطقه وارد کرد.

چشمه سرخون به طول 20 کیلومتر، در انتهای مسیر خود به رودخانه کارون می‌ریزد، از آب این چشمه برای تامین آب آشامیدنی 18 روستای بخش میانکوه با جمعیت بیش از 15 هزار نفر، آب مورد نیاز چندین مزرعه پرروش ماهی و چندین هکتار مزارع کشاورزی استفاده می‌شد.

اما از آنجا که این چشمه در پایین دست تلمبه‌خانه نفتی گندمکار واقع شده، به سبب آلودگی نفتی سلامت و فعالیت‌ها اقتصادی مردم منطقه را به خطر انداخته است.

خروج چشمه سرخون از مدار و وارد شدن 3 هزار میلیارد تومان خسارت

سرپرست شرکت آب و فاضلاب روستایی چهارمحال و بختیاری در خصوص آلودگی نفتی چشمه سرخون و وارد شدن خسارت هنگفت بر این منبع آبی ارزشمند به خبرنگار ایرنا گفت: آب چشمه سرخون در سه مرحله در سال‌های 90، 93 و 95 به نفت خام آلوده شده به طوری که در سال 95 به طور کامل از مدار خارج شد و مجبور شدیم از دیگر منابع، آب شرب مردم منطقه را تامین کنیم.

سهراب بهرامی، میزان دبی آب چشمه سرخون را بیش از یک هزار لیتر بر ثانیه اعلام کرد و گفت: با نفتی شدن آب چشمه سرخون یکی از مهمترین و باکیفیت‌ترین منابع آب منطقه را از دست دادیم و از آنجا که کیفیت آب این چشمه، آب معدنی بوده است میزان خسارت وارد شده بر این چشمه سه هزار میلیارد تومان برآورد شده است.

وی افزود: این چشمه از آنجا که از پرآب‌ترین و باکیفیت‌ترین منابع آبی منطقه به شمار می‌رود، نه تنها آب شرب بلکه تامین‌کننده آب کشاورزی، مزارع شیلات، دامپروری و سایر فعالیت‌های اقتصادی منطقه به شمار می‌رفت که با خارج شدن آن از مدار تمامی این فعالیت‌ها تعطیل و رو به نابودی رفت.

سرپرست شرکت آب و فاضلاب روستایی چهارمحال و بختیاری ادامه داد: جدا از خسارتی که آلودگی نفتی به فعالیت‌های اقتصادی منطقه وارد کرد، اما در قبال سه هزار میلیارد تومان خسارتی که متوجه چشمه شده است، شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران با اختصاص یک میلیارد تومان اعتبار یک چشمه با دبی 40 لیتر بر ثانیه در منطقه خریداری کرد تا مشکل آب شرب مردم برطرف شود.

کیفیت آب چشمه سرخون در حد آب معدنی بود اما اکنون که نفتی شده با مجهزترین امکانات روز هم نمی‌توان این آلودگی را از آب جدا کرد.

بهرامی با بیان اینکه آب حیاتیترین ماده در کره زمین و غیرقابل ارزش‌گذاری است، اظهار داشت: کیفیت آب چشمه سرخون در حد آب معدنی بود اما اکنون که نفتی شده با مجهزترین امکانات روز هم نمی‌توان این آلودگی را از آب جدا کرد.

وی خاطر نشان کرد: آب چشمه سرخون آب شرب 19 روستای بخش میانکوه با جمعیت افرون بر 14 هزار نفر و آب شهر سرخون با جمعیت سه هزار و 500 نفر را تامین می‌کرد.

بهرامی افزود: علاوه بر چشمه‌ای که با هزینه شرکت نفت خریداری شده است، سه منبع دیگر از جمله چشمه "رفن " نیز با هزینه شرکت آب و فاضلاب روستایی استان تامین شد و آب مردم این منطقه را تامین می‌کند، اما هیچ از یک از این منابع نمی‌تواند از نظر کمیت و کیفیت جایگزین چشمه سرخون شود.

از سوی دیگر به دنبال شکستگی لوله نفت و آلوده شدن منطقه سرخون به نفت خام، میلیون‌ها ماهی در مزارع پرورش ماهی این منطقه تلف شد.

تلف شدن میلیون‌ها ماهی و تعطیلی 56 مزرعه شیلات

مدیر شیلات و آبزیان سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری در همین خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: آلوده شدن منطقه به نفت به 56 مزرعه پرورش ماهی خسارت سنگینی وارد کرد.

پرویز منصوری افزود: به دنبال این موضوع و شکل‌گیری شورایی در استانداری، کارگروهی متشکل از معاونت هماهنگی امور عمرانی، معاونت هماهنگی امور اقتصادی، ادارات دامپزشکی، جهاد کشاورزی، آب منطقه‌ای، دانشگاه علوم پزشکی و بانک‌ها با حضور مدیرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران شکل گرفت و بنا شد تا خسارت این شیلات‌داران کارشناسی و پرداخت شود.

وی تصریح کرد: خسارت از سال 90 تا 95 ارزیابی و به شیلات‌داران خسارت دیده پرداخت شد اما برخی شیلات‌داران برآورد خسارت را قبول نداشتند و از دریافت خسارت امتناع کردند.

منصوری افزود: پس از سال 95 نیز به صورت پی در پی آب مزارع شیلات مورد آزمایش قرار گرفته و چنانچه محرز شود که این آلودگی همچنان وجود دارد خسارت از سال 95 به بعد نیز کارشناسی و به شیلات‌داران پرداخت می‌شود.

مدیر شیلات و آبزیان سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری با اظهار بی‌اطلاعی از میزان خسارت پرداخت شده به شیلات‌داران سرخون، افزود: این مبلغ به صورت توافقی بین شیلات‌داران و شرکت نفت بوده است.

برخی از مردم می‌گویند، این آلودگی نفتی نه تنها منبع آب شرب و مزارع شیلات منطقه را به نابودی کشاند بلکه فعالیت‌های کشاورزی و دامپروری مردم منطقه که نان شب آنها از این محل تامین می‌شد و هیچ منبع درآمد دیگری جز آن نداشتند، نیز تعطیل کرد و برخی از کشاورزان بیکار شدند و با مهاجرت به شهرها و استانهای همجوار به کارهای دیگری نظیر کارگری روی آوردند.

توقف فعالیت در 220 هکتار شالیزار و 200 هکتار باغ

مسئول جهاد کشاورزی بخش میانکوه شهرستان اردل در همین خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: 220 هکتار از شالیزارهای منطقه، 200 هکتار باغ و تعداد قابل توجهی از دام‌های سبک و سنگین منطقه از بین رفت و به سبب آلودگی شدید نفتی هیچ فعالیتی نمی‌توان در این اراضی انجام داد.

بیکلر راکیان از وجود 50 هزار دام سبک و 2 هزار راس دام سنگین در این منطقه پیش از بروز الودگی نفتی خبر داد و افزود: تعدادی از این دام‌ها به سبب نفتی شدن آب چشمه تلف شدند.

آلودگی نفتی در 70 درصد بخش میانکوه که شامل شهر سرخون و 22 روستای اطراف آن است نفوذ کرده و عملا تمامی فعالیتهای کشاورزی، دامپروری، شیلات و باغداری در این منطقه را سالهاست که تعطیل کرده است.

وی تصریح کرد: آلودگی نفتی در 70 درصد بخش میانکوه که شامل شهر سرخون و 22 روستای اطراف آن است نفوذ کرده و به طور عملی تمامی فعالیتهای کشاورزی، دامپروری، شیلات و باغداری در این منطقه را سالهاست که تعطیل کرده است.

راکیان ادامه داد: تنها محل ارتزاق مردم این منطقه کشاورزی و دامپروری است و اکنون که خسارت بسیاری به این فعالیت‌های اقتصادی وارد شده، بیکاری در منطقه افزایش یافته و بسیاری از مردم در اداره امور زندگی خود عاجز مانده‌اند.

مسئول جهاد کشاورزی بخش میانکوه شهرستان اردل افزود: تاکنون هیچ خسارتی به کشاورزان پرداخت نشده و صدای این کشاورزان به جایی نرسیده است.

تداوم این وضعیت برای سال‌های متوالی و نبود امکان کشاورزی و دامپروری باعث مهاجرت بخشی از مردم این منطقه شده است.

مهاجرت 35 درصد مردم شهر سرخون

عضو شورای شهر سرخون در همین رابطه به خبرنگار ایرنا گفت: شهر سرخون در حدود پنج هزار نفر جمعیت داشت که با بروز آلودگی نفتی و تحت تاثیر قرار دادن زندگی مردم، 35 درصد این جمعیت به شهرهای حاشیه‌ای استان اصفهان، لردگان، ایذه و شهرکرد مهاجرت کرده‌اند.

اسلامی افزود: بخشی از مردم که وضع مالی بهتری داشتن از منطقه مهاجرت کردند اما بخش دیگری که نتوانستند مهاجرت کنند و یا نسبت به سرزمین مادری خود تعلق خاطر داشتند، در منطقه مانده و با خطرات و آسیب‌های آن دست و پنجه نرم می‌کنند.

وی که سابقه عضویتش در شورای شهر سرخون به چندین سال میرسد، به پیگیری‌های این شورا برای احقاق حقوق مردم منطقه در طول این سال‌ها اشاره کرد و گفت: به نهادهای مختلفی مراجعه و شکایت کردیم، طومار نوشتیم و درد این مردم و خسارتی که در طول این سالها بر آنها روا شده را اعلام کردیم اما تاکنون هیچ اقدام موثری برای رفع کامل این مشکل انجام نشده است.

یک شهروند: خسارت، آلودگی منابع آب و خاک منطقه را جبران نمی‌کند

یکی از اهالی شهر سرخون و از خسارت‌دیدگان بخش شیلات منطقه نیز به پیگیری‌های خود برای دریافت خسارت و رفع آلودگی نفتی منطقه اشاره کرد و گفت: پس از پنج سال پیگیری توانستم خسارتی که از سال 91 تا 96 به مزرعه پرورش ماهی وارد شده بود را به صورت توافقی از شرکت نفت دریافت کنم اما با پراخت خسارت، آسیب شدیدی که به منابع آب و خاک منطقه وارد شده جبران نمی‌شود.

عزیزی افزود: خط لوله‌ای که از شهرستان اردل می‌گذرد از سال 1352 ایجاد شده و طبق تعهدات وزارت نفت عمر طبیعی این لوله‌ها 20 تا 25 سال بوده و پس از آن باید تعویض میشد اما این تعهد تاکنون اجرا نشده است.

وی ادامه داد: علاوه بر پوسیدگی خطوط انتقال نفت، تخلیه غیراصولی پسماندهای تانکر پمپاژ نفت در منطقه گندمکار که در ارتفاع نیز قرار دارد و با هر بارندگی، آلودگی‌های نفتی را به مناطق پایین‌دست هدایت می‌کند، شدت آلودگی نفتی منطقه را دوچندان کرده است.

عزیزی ادامه داد: خطوط لوله در منطقه هر چند سال یکبار دچار آسیب و شکستگی می‌شود و آخرین بار سال 95 بود که با شکستگی لوله‌ها بخش زیادی از نفت خام وارد منطقه شد.

طرح آلودگی نفتی سرخون در شورای عالی سلامت و امنیت غذایی کشور

رییس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی چهارمحال و بختیاری در همین خصوص گفت: این نهاد پس از انجام آزمایش‌های متعدد و محرز شدن آلودگی نفتی، اعلام کرد که آب چشمه سرخون برای شرب و سایر فعالیت‌های اقتصادی نظیر کشاورزی و شیلات مناسب نیست و باید از دسترس خارج شود و در پی آن چشمه‌های دیگر جایگزین شد.

مجید شیرانی افزود: آلودگی به حدی بود که این موضوع در شورای عالی سلامت و امنیت غذایی مطرح شد و موضوع در حال پیگیری است و امید است بتوان از طریق این شورا در راستای رفع آلودگی منطقه و حراست از سلامت مردم گام موثری برداشته شود.

اما پیگیری‌های خبرنگار ایرنا و صحبت با کارمندان مرکز بهداشت و مردم منطقه حاکی از آن است که طی این سال‌ها برخی از مردم این منطقه دچار امراضی نظیر بیماری‌های کلیوی، معده و ضایعات پوستی شده‌اند.

کارشناس مرکز بهداشت روستای ده‌کهنه بخش میانکوه از روستاهای درگیر آلودگی نفتی در همین رابطه به خبرنگار ایرنا گفت: سالها مردم از آب چشمه سرخون مصرف و از این آب برای زمین‌های کشاورزی و پرورش ماهی خود استفاده می‌کردند و چون آلودگی نفتی در ابتدا رقیق و کم بود، متوجه آلودگی آن نمی‌شدند اما این آسیب، سال‌ها بعد خود را با مشکلات معده، کلیه و بیماری‌های پوستی نشان داد.

محمد نظری که خود دچار سرطان معده شده و بهار امسال تحت عمل جراحی قرار گرفته است، علت اصلی آن را شرب آب نفتی دانست و اظهار داشت: برخی از مردم منطقه گرفتار چنین مشکلی هستند و آنها به دلیل آنکه کسب و کار خود را از دست دادند، توان پرداخت هزینه‌های درمان را ندارند.

وی از حال و هوای زندگی در منطقه با تحمل بوی نفت نیز گفت: در حالت عادی بوی نفت را در تمام منطقه میتوان استشمام کرد اما در زمان بارندگی شدت بوی نفت به حدی است که تحمل آن بسیار سخت میشود.

وی از مسئولان ارشد کشور تقاضا کرد تا پس از سالها رنجی که مردم این منطقه تحمل کرده، اقدامی برای احقاق حقوق آنها انجام دهند و اجازه ندهند این سرزمین دچار خسارتهای زیست محیطی شود.

مردم این منطقه شکایات بسیاری تاکنون به دادگستری داشته‌اند که برخی در منطقه میانکوه در حال رسیدگی است و تعدادی از پرونده‌ها نیز به گفته برخی از شاکیان به دیوان عدالت اداری در تهران ارجاع داده شده است.

با این وجود بنا بر اظهارات رییس دادگاه میانکوه شهرستان اردل تاکنون پرونده‌های مربوط به خسارت شیلات منجر به صدور رای شده است و سایر شکایت‌ها همچنان در حال بررسی است.

رییس دادگاه میانکوه: نمی‌گذاریم حق مردم منطقه تضییع شود

دادگاه میانکوه: با بروز آلودگی نفتی و رجوع مردم به دادگستری برای پیگیری حقوق خود، پرونده‌های متعددی تشکیل شد.

رییس دادگاه میانکوه شهرستان اردل با تاکید بر پیگیری حقوق مردم این منطقه و جلوگیری از تضییع حقوق آنها اظهار داشت: با بروز آلودگی نفتی و رجوع مردم به دادگستری، برای پیگیری حقوق خود، پرونده‌های متعددی تشکیل شد.

ارجاسب عالی‌محمدی افزود: در همین رابطه پرونده‌های مربوط به احقاق حقوق مردم در بخش شیلات به طور کامل رسیدگی شده است و احکام مربوط به جبران خسارت‌ها که مبلغ کلی آن در حدود 15 میلیارد تومان است، ابلاغ شده است.

وی تصریح کرد: از این میزان خسارت تاکنون 5 میلیارد تومان آن وصول شده است.

رییس دادگاه میانکوه شهرستان اردل خاطرنشان کرد: مجموعه قضایی استان تمام تلاش خود را خواهد کرد تا به شکایات مردم این منطقه در اسرع وقت رسیدگی شود و اجازه نخواهد داد هیچ حقی ضایع شود.

فرماندار: مطالعات نشست‌یابی در منطقه آغاز شده است

با این وجود فرماندار شهرستان اردل عنوان کرده است که یک تیم تحقیقاتی با هزینه وزارت نفت مطالعات خود را از زمستان سال 98 برای بررسی آلودگی نفتی در منطقه آغاز کرده است.

محمد کیانی به خبرنگار ایرنا گفت: بخشی از پیگیری‌های مسئولان استان به نتیجه رسیده و چندین میلیارد تومان خسارت شیلات‌داران پرداخت شده و مشکل تامین آب شرب مردم با چشمه‌های جایگزین برطرف شده است.

وی ابراز امیدواری کرد با به نتیجه رسیدن مطالعات این تیم تحقیقاتی ظرف 2 ماه آینده، رفع آلودگی نفتی منطقه وارد مرحله اجرا شود.

فرماندار شهرستان اردل خاطرنشان کرد: به گفته این تیم تحقیقاتی 2 سال طول می‌کشد تا منشا آلودگی شناسایی و رفع شود از همین رو باید صبر کرد تا این تیم تبریزی که از گروه‌های مجرب کشور به شمار می‌رود بتواند در رفع این مشکل ما را یاری دهد.

آلودگی نفتی منطقه سرخون بارها سبب شد تا نماینده ولی‌فقیه در چهارمحال و بختیاری و امام جمعه شهرکرد در تریبون نماز جمعه پیگیری سریع‌تر این موضوع از سوی مسئولان را خواستار شود.

نماینده ولی فقیه در چهارمحال و بختیاری و امام جمعه شهرکرد در سال 1397 در سفری به منطقه سرخون پیگیر مشکلات نفتی این منطقه شد و نسبت به اینکه تاکنون اقدام موثری برای بهبود وضعیت این منطقه نشده است، انتقاد کرد.

حجت‌الاسلام محمدعلی نکونام در سفر یک روزه خود به منطقه سرخون در تاریخ 13 آذر سال 1397 عنوان کرد: چند سال قبل نیز برای بررسی این مشکل به سرخون آمدم و از نزدیک وضعیت را مشاهده کردم و با وجود پیگیری‌های فراوان، کار اساسی برای رفع این مشکل از سوی مسئولان صورت نگرفته است.

شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران: آلودگی چشمه سرخون در حد بسیار جزیی است

شرکت خطوط لوله نفت و مخابرات ایران نیز در واکنش به اظهارات مدیرکل محیط زیست چهارمحال و بختیاری در خصوص پیامدهای زیست محیطی آلودگی نفت در منطقه سرخون و خسارت‌هایی که به همراه داشته، واکنش نشان داده است.

این شرکت در جوابیه‌ای مدعی شده است که در هیچ یک از حوزه‌های کشاورزی، دامداری و بهداشتی آسیبی به مردم منطقه وارد نشده و عنوان کرده است به استناد آزمایشات مستمر صورت گرفته روی آب و خاک منطقه که با همکاری اداره‌کل محیط زیست استان انجام گرفته است، آلودگی نفتی چشمه سرخون در حد بسیار جزیی و فقط در منشاء و مظهر چشمه وجود دارد و این مقدار آلودگی هیچ تاثیری بر روی باغات و مزارع کشاورزی نداشته است، کما اینکه تاکنون هیچ خسارتی بابت دعاوی کشاورزی مردم منطقه پرداخت نشده است و این موضوع ناشی از عدم تایید خسارت به بخش کشاورزی از جانب کارشناسان دادگستری بوده است.

در ادامه جوابیه شرکت خطوط نفت و مخابرات آمده است: آب شرب مردم منطقه با تملک و تجهیز 2 دهنه چشمه با دبی حدود 40 لیتر بر ثانیه با تایید نمایندگان وزارت نیرو و توسط این شرکت صورت پذیرفته و مردم شهر و روستاهای سرخون هم‌اکنون هیچ مشکلی از بابت آب شرب و بهداشت ندارند، تنها بخش آسیب‌دیده از این آلودگی در سال‌های گذشته بخش شیلات بوده که در این حوزه نیز طبق توافقات صورت پذیرفته و یا برآوردهای صورت گرفته توسط کارشناسان دادگستری خسارات برآورد شده به پرورش‌دهندگان و مالکان حوضچه‌های پرورش ماهی پرداخت شده است.

این شرکت عنوان کرده است: کلیه خطوط لوله به صورت منظم و دوره‌ای با استفاده از دستگاه پیشرفته پیگ‌هوشمند پایش گردیده و در صورت کوچکترین مشکل از نظر فرسودگی و نشتی نسبت به ایمن‌سازی آن اقدام می‌گردد و هم اکنون هیچ نقطه دارای ریسک خطری در محدوده استان چهارمحال و بختیاری وجود ندارد.

در بخش دیگری از جوابیه شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران آمده است: اقداماتی همچون ساخت حوضچه‌های تبخیری مجهز به لایه ژئومبران، ساخت سایت پاکسازی خاک‌های آلوده در مجاورت تاسیسات نفتی گندمکار و انتقال خاک‌های آلوده به این سایت، استقرار دستگاه تصفیه فاضلاب‌های بهداشتی در مرکز انتقال نفت و تعمیر اساسی مخزن اصلی نفت خام مرکز انتقال نفت گندمکار از دیگر اقداماتی بوده که از سوی این شرکت به جهت اهمیت مسائل زیست‌محیطی منطقه انجام شده و به صورت دوره‌ای نیز آب چشمه و رودخانه سرخون جهت پایش‌های لازم با همکاری محیط‌زیست و ادارات مربوطه استانی نمونه‌برداری و در آزمایشگاه مرجع در تهران بررسی و پایش می‌شود.

در متن جوابیه این شرکت خاطرنشان شده است: پروژه‌های مطالعاتی متعددی تاکنون روی چشمه و رودخانه سرخون انجام شده که از آن جمله می‌توان به پروژه بررسی وضعیت آلودگی چشمه سرخون توسط شرکت صحراکاو، پروژه بررسی تاثیرات آلودگی‌های نفتی روی ماهی‌های سردآبی توسط دانشگاه لاهیجان که در مرحله پایانی کار می‌باشد و پروژه بررسی آلودگی نفتی بر روی حوزه آبریز چشمه سرخون و نحوه رفع آلودگی توسط دانشگاه تبریز که در مرحله عقد قرارداد است، اشاره کرد.

با توجه به قرائن و شواهد موجود در منطقه و گفته‌های مسئولان و مردم چهارمحال و بختیاری و از سوی دیگر اظهارات شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران و البته درخواست‌های مکرر مردم در خصوص پیگیری مشکلاتشان از سوی مسئولان ارشد کشوری، به نظر می‌رسد ورود جامع به این مساله می تواند بخشی از مشکلات مردم را حل و رفع کند.

چهارمحال و بختیاری دارای10 شهرستان با جمعیتی 979 هزار نفر دارد.

*س_برچسب‌ها_س*
اثر آلودگی نفتی بر زندگی مردم سرخون چهارمحال و بختیاری 2
اثر آلودگی نفتی بر زندگی مردم سرخون چهارمحال و بختیاری 3
اثر آلودگی نفتی بر زندگی مردم سرخون چهارمحال و بختیاری 4
اثر آلودگی نفتی بر زندگی مردم سرخون چهارمحال و بختیاری 5