یک‌شنبه 13 خرداد 1403

احیای مسیرهای حمل؛ از راه آهن زنگ زده "شهر رنی" تا "بندرگالاتی"

خبرگزاری مهر مشاهده در مرجع
احیای مسیرهای حمل؛ از راه آهن زنگ زده "شهر رنی" تا "بندرگالاتی"

اوکراین دیگر جایی برای دپو گندم و غلات ندارد و محصولات جدید نیز به زودی برداشت خواهند شد، اروپاهم دیگر غلات ندارد به همین دلیل احتمال احیای مسیرهای فراموش شده قدیمی وجود دارد.

اوکراین دیگر جایی برای دپو گندم و غلات ندارد و محصولات جدید نیز به زودی برداشت خواهند شد، اروپاهم دیگر غلات ندارد به همین دلیل احتمال احیای مسیرهای فراموش شده قدیمی وجود دارد.

به گزارش خبرنگار مهر راه‌آهن‌های زنگ‌زده از شهر رنی در گوشه جنوب غربی اوکراین تا بندر گالاتی در رومانی مسیرهایی هستند که اگرچه هم اکنون بلااستفاده گوشه‌ای افتاده اند و چندین دهه است کسی به آنها فکر هم نمی‌کند اما تأمین غلات برای دولتمردان اروپایی موجب شده است تا دوباره نیم نگاهی به این نقاط داشته باشند و احتمالاً این مسیرهال حمل و نقل بعد از ده‌ها سال بعد از فروپاشی شوری دوباره راه اندازی شوند.

رهبران اروپایی به شدت در تلاش هستند تا دریابند چگونه غلات را از اوکراین که صادرات آن معمولاً بیشتر از صادرات کل اتحادیه اروپا است، خارج کنند. روسیه که از سوی سازمان ملل متحد به جنگ علیه امنیت غذایی جهانی متهم شده است، هفته گذشته اعلام کرد در صورت لغو تحریم‌ها، خطوط دریایی را برای انتقال غلات در دریای سیاه باز خواهد کرد. اما اوکراین گفت که به دلیل نگرانی‌های امنیتی تردید دارد این اتفاق رخ دهد به همین دلیل آمریکا و اروپا با این پیشنهاد روسیه مخالفت کرده است.

با تلاش اروپایی‌ها برای رساندن غلات اوکراین به کشورهای هدف هم اکنون مسیرهای جایگزین مورد بررسی قرار گرفته است به طوریکه حتی انتقال زمینی از مسیرهای باریک و پر پیچ و خم نیز در دستور کار قرار گرفته است.

اروپایی‌ها اعلام کرده اند به تعداد کافی کامیون و راننده برای رانندگی در این مسیرهای خطرناک وجود ندارد به همین دلیل دنبال احیای خط آهن فرسوده شهر رنی در اوکراین هستند که از فروپاشی شوروی تاکنون بلااستفاده بوده است.

در همین حال، بنادری در رومانی و لهستان وجود دارند که برای سرعت بخشیدن به انتقال این غلات تقویت خواهند شد. اروپایی‌ها اعلم کرده اند از ماه آینده برداشت غلات در اوکراین آغاز می‌شود و این غلات باید به کشورهای دیگر منتقل شود در غیر این صورت دیگر برای مدتها نمی‌توان روی غلات اوکراین حساب باز کرد و این وضع را بدتر می‌کند.

اوکراین تأمین کننده عمده گندم، ذرت و جو است و پیشتاز فروش جهانی روغن آفتابگردان است اما با این حال 20 میلیون تن غله از سال گذشته انبار کرده است که امکان انتقال آن را ندارد. رئیس کمیسیون اروپا، اورسولا فون درلاین، 24 مه گفت که اتحادیه اروپا در تلاش است تا آنچه در اوکراین گیر کرده است را با باز کردن "دالان‌ها" به بنادر اروپایی و همچنین تأمین مالی وسایل حمل و نقل مختلف به بازارهای جهانی برساند.

اسلواکی، ماه گذشته 18000 تن ذرت را از اوکراین از طریق 12 قطار حمل کرد، اما مشکل اینجاست که محموله‌های واگن‌های پهناور اوکراینی باید مجدداً در واگن‌های استاندارد یورو بارگیری شوند یا تمام کانتینرها دوباره به واگن‌های جدید منتقل شوند. از سوی دیگر، لهستان دارای یک خط آهن به وسعت 400 کیلومتر است که اوکراین را به منطقه صنعتی جنوب غربی آن یعنی سیلسیا متصل می‌کند.

در ماه آوریل، لهستان و اوکراین همچنین توافق کردند که یک شرکت کشتیرانی مشترک ایجاد کنند و قوانین مرزی را ساده کنند. اما با توجه به اینکه مسیرهای بندر بالتیک لهستان در حال حاضر با کمبود واگن‌های باری شلوغ شده است، تردیدهایی وجود دارد که آیا لهستان بتواند حجم غلات اوکراین را به زودی به بیش از 2 میلیون تن در ماه افزایش دهد.

رومن اسلاستون، مدیر کل گروه صنعتی باشگاه‌های کشاورزی اوکراین، گفت که این در مقایسه با 5 تا 6 میلیون تن ارسال در ماه از طریق بنادر دریای سیاه است. راه آهن رنی به گالاتی از طریق مولداوی قطعه نسبتاً کوچکی از چشم انداز خواهد بود، اما عظمت چالش را نشان می‌دهد. در حال حاضر، TTS، یک شرکت رومانیایی که در دانوب و بندر کنستانتا فعالیت می‌کند، در حال حذف درختچه‌ها و درختان کوچک برای باز کردن جاده است.

رومانی مشتاق است ایستگاه گالاتی را برای کاهش ازدحام در کنستانتا در دریای سیاه ارتقا دهد. در حال حاضر، واقع بینانه ترین راه حل رومانی، کنستانتا و کانال سولینا است که دریای سیاه را به دانوب متصل می‌کند.

این اتفاقات نشان می‌دهد اوکراین در تلاش است تا هرچه سریع‌تر غلات دپو شده خود را از کشور خارج کند زیرا دیگر جایی برای ذخیره آن ندارد و از طرفی کشورهای اروپایی نیز در تلاش هستند تا این غلات را منتقل کنند زیرا کمتر از چند ماه فقط غلات دپوشده دارند و اگر این غلات نرسد وارد بحران و قحطی بزرگ خواهند شد.