دوشنبه 9 مهر 1403

اختلاف دردسرساز وزارت ورزش و جهاد کشاورزی بر سر هویت‌گذاری اسب

خبرگزاری ایسنا مشاهده در مرجع
اختلاف دردسرساز وزارت ورزش و جهاد کشاورزی بر سر هویت‌گذاری اسب

یک پرورش‌دهنده اسب با اشاره به مشکلات موجود در زمینه هویت‌گذاری اسب‌ها، گفت: در سال‌های اخیر با توجه به اختلافات ایجاد شده بین وزارت ورزش و جوانان و وزارت جهاد کشاورزی و علی‌رغم اعلام این‌که وزارت جهاد کشاورزی از این به بعد متولی هویت‌گذاری اسب است، هر دو ارگان اقدام به امر هویت‌گذاری کرده‌اند که این باعث سردرگمی پرورش‌دهندگان اسب شده است.

علی بهزادی در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص این‌که هویت‌گذاری اسب‌ها چگونه و توسط چه ارگانی انجام می‌شود؟ اظهار کرد: هویت‌گذاری عبارت است از مرحله نصب میکروچیپ، گرفتن نمونه و تعیین هویت ژنتیکی در آزمایشگاه و صدور شناسنامه ژنتیکی برای اسب که متولی انجام آن نیز فدراسیون سوارکاری است.

وی ادامه داد: در سال‌های اخیر با توجه به اختلافات ایجاد شده بین وزارت ورزش و جوانان و وزارت جهاد کشاورزی و علی‌رغم اعلام این‌که وزارت جهاد کشاورزی از این به بعد متولی هویت‌گذاری اسب است، هر دو ارگان اقدام به هویت‌گذاری کرده‌اند که این باعث سردرگمی پرورش‌دهندگان اسب شده است و این اختلافات بین دو ارگان نیز باعث نابودی صنعت پرورش اسب در کشور می‌شود و مشکلات اسب‌داران را نیز دو چندان می‌کند.

این باشگاه‌دار رشته سوارکاری بیان کرد: این مشکلات دغدغه‌ای برای اسب‌داران به وجود آورده است؛ اگر پرورش‌دهندگان اسب با وزارت جهاد کشاورزی (موسسه تحقیقات علوم دامی و مرکز اصلاح نژاد دام کشور) کار هویت‌گذاری را انجام دهند، از سوی فدراسیون اجازه حضور در مسابقات ورزشی که همه ساله برگزار می‌شود و تنها راه رونق اسب است را نخواهند داشت و از طرفی اگر توسط فدراسیون سوارکاری اسب‌هایشان هویت‌گذاری شوند، امکان استفاده از نهاده‌های دامی که توسط جهاد کشاورزی برای اسب‌ها اختصاص داده شده است را با اولویت بندی اسب‌های میکروچیپ جهاد کشاورزی خواهند داشت. این اختلاف بین دو وزارتخانه باعث متضرر شدن اسب‌داران و همچنین باعث نابودی این ذخایر ژنتیکی و سرمایه‌های ملی کشور می‌شود.

وی در پاسخ به این سوال که با توجه به اختلافات بین دو وزارتخانه، پیشنهاد پرورش‌دهندگان اسب که سال‌ها در این زمینه کار می‌کنند، برای حل مشکل چیست؟ گفت: پیشنهاد این است که این دو ارگان با توجه به این‌که دارای تجربه کافی هستند برای حل این مشکل که از اساسی‌ترین مشکلات اسب‌داران است به یک نظر مشترک برسند و هر چه سریع‌تر این مشکل را حل و مثل کشورهای دیگر که در صنعت پرورش اسب فعالیت دارند، کار کنند و یک ارگان را نیز به عنوان متولی هویت‌بخشی اسب معرفی کنند. امیدوارم که این اتفاق‌نظر بین دو وزارتخانه ورزش و جهاد کشاورزی در اسرع وقت صورت پذیرد تا زحمات گذشتگان در این زمینه از بین نرود و رونق پرورش اسب در کشور به نحو احسن انجام شود.

بهزادی در پاسخ به این سوال که از نظر شما بهتر است کدام ارگان کار هویت‌گذاری اسب را انجام دهد؟ خاطر نشان کرد: از نظر ما اسب‌داران، هویت‌گذاری توسط ارگانی انجام شود که طبق قوانین واهو (سازمان جهانی اسب عرب) عمل کند و کار هویت‌گذاری را به طور صحیح انجام دهد. هدف ما اسب و هویت اسب است و فرقی نمی‌کند کدام ارگان این کار را انجام دهند. اما انتظار ما این است که یک ارگان واحد این مسئولیت را بر عهده بگیرد و این کار را به درستی انجام دهد تا در زمینه صنعت اسب به مشکل برنخوریم و اسب‌داری را به چند سال عقب برنگردانیم.

انتهای پیام