جمعه 14 اردیبهشت 1403

از اهمیت سحر‌های ماه رمضان تا تلاوت قرآن

خبرگزاری خبرنگاران جوان مشاهده در مرجع
از اهمیت سحر‌های ماه رمضان تا تلاوت قرآن

یک کارشناس مذهبی با اشاره به اهمیت سحر‌های ماه رمضان گفت که اگر مسلمانان به دستورات جامع کتاب قرآن عمل نمایند روی ذلت و خواری را نخواهند دید.

حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی یعقوبی گیلانی، کارشناس مذهبی و استاد اخلاق با ذکر خاطره‌ای از آیت الله مجتهدی رحمت الله علیه بیان کرد: مرحوم آیت الله مجتهدی می‌فرمودند: روزی در حرم مطهر امام رضا علیه السلام بودم که جوانی آمد و گفت: سؤالی دارم. گفتم: بفرمایید. او با ناراحتی فراوان گفت: حاج آقا قلب من زنگار گرفته است، مدام گناه می‌کنم و پشتش توبه و دوباره باز اشتباه و گناه. هم در راه امام حسینم هستم و حضرت علیه‌السلام را یاری می‌کنم و بعضی اوقات هم، در راه یزید هستم و کار‌ها و خطا‌های زشتی انجام می‌دهم. شما که یک عالم دینی هستید برای من نسخه‌ای بپیچید تا من در دنیا و آخرت شرمنده خدا و امام حسین علیه‌السلام نشوم!

وی افزود: مرحوم حاج آقا مجتهدی رحمت الله علیه می‌فرمودند: لحظه‌ای مکث کردم و به او جواب دادم: برای باقی ماندن در راه حیات و مسیر بندگی و داشتن زندگی هدفمند و سعادتمند، و زدودن زنگار‌ها از قلبت، سحر‌ها بلند شو و قرآن تلاوت کن.

این کارشناس مذهبی تصریح کرد: دو نکته اساسی در این راه حل استاد مجتهدی رحمت الله علیه وجود داشت: 1- سحر

2- تلاوت قرآن

او ادامه داد: چقدر خوب است که یک حساب سرانگشتی با خود داشته باشیم و ببینیم که آیا در این روز‌ها به خوبی از سحر‌های ماه مبارک رمضان استفاده نموده ایم و چقدر در این ساعات با برکت از سحر، قرآن تلاوت کرده ایم؟ حتماً عده زیادی جواب خواهند داد که ما در سحر بیدار می‌شویم، اما نه به خاطر تلاوت قرآن بلکه برای حلاوت جان و برای خوردن دستپخت مادر مهربان.

وی افزود: اگر این‌گونه‌ایم پس بدانیم که ضرر نموده‌ایم. زیرا این نشان می‌دهد که ماه مبارک فقط زمان غذا خوردنمان را تغییر داده و اثری روی معنویات ما نگذاشته است. در این ماه بابرکت باید از خدا بخواهیم که ان شاءالله، طعم تلاوت قرآن در سحر را به همه ما بچشانند و کمی بیشتر، ما را با قرآن آشنا سازند.

غربی‌ها قرآن را شناختند

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی گیلانی مطرح کرد: متأسفانه اغلب ما قرآن را نمی‌شناسیم و اصلاً با قرآن کاری نداریم. شاید این حرف بنده تلخ باشد، اما باید به این مطلب اشاره کرد که دشمنان ما قرآن را بهتر از ما می‌شناسند.

وی افزود: ناپلئون بناپارت، امپراطور فرانسه پس از تصرف برخی از کشور‌های اسلامی دید که مسلمانان اسیر شده کلماتی را زیر لب جاری می‌کنند، پرسید که ایشان چه چیزی می‌خوانند؟ به او گفتند: ایشان کتاب آسمانیشان را می‌خوانند. او دستور داد تا قرآنی برای او بیاورند و برایش ترجمه کنند، هنگامی‌که آیاتی از قرآن را برای وی ترجمه کردند، گفت: آن‌چه من از این کتاب استفاده کردم این است که اگر مسلمانان به دستورات جامع این کتاب عمل نمایند روی ذلت و خواری را نخواهند دید مگر این که ما در میان آن‌ها و قرآن جدایی بیفکنیم.

دو هدف استعمارگران

این کارشناس مذهبی ادامه داد: متأسفانه، با هزار حزن و اندوه باید گفت که در این کار پیروز شده‌اند.

مرحوم امام خمینی رحمت الله علیه می‌فرمودند: از نخست وزیر اسبق خبیث استعمارگر انگلستان نقل شده که تا قرآن بین مسلمین است ما نمی‌توانیم در مقاصد خود پیشرفت کنیم. هدف اصلی دولت‌های استعمارگر محو قرآن و علمای اسلام است.

خداوند متعال در سوره طه آیات 123 الی 126 می‌فرمایند: «فَاِمَا یَأتِیَنَکُم مِنِی هُدیً فَمَنِ اتَبَعَ هُدایَ فَلا یَضِلُ وَ لا یَشقی وَ مَن أَعرَضَ عَن ذِکرِی فَاِنَ لَهُ مَعِیشَهً ضَنکاً وَ نَحشُرُهُ یَومَ القِیامَهِ أَعمی قالَ رَبِ لِمَ حَشَرتَنِی أَعمی وَ قَد کُنتُ بَصِیراً قالَ کَذلِکَ أَتَتکَ آیاتُنا فَنَسِیتَها وَ کَذلِکَ الیَومَ تُنسی»

هر گاه هدایت من به سراغ شما آید، هر کس از هدایت من پیروی کند، نه گمراه می‌شود، و نه در رنج خواهد بود! و هر کَس از یاد من روی گردان شود، زندگی (سخت و) تنگی خواهد داشت؛ و روز قیامت، او را نابینا محشور می‌کنیم! می‌گوید: «پروردگارا! چرا نابینا محشورم کردی؟! من که بینا بودم!» می‌فرماید: آن‌گونه که آیات ما برای تو آمد، و تو آن‌ها را فراموش کردی، امروز نیز تو فراموش خواهی شد.

کاربرد قرآن در ایران

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی گیلانی افزود: مع الاسف، شاهد هستیم که در کشورمان، بیشترین کاربرد قرائت قرآن در مراسم ختم و سوگواری است و سوره الرحمان که عروس قرآن است و در برخی کشور‌ها همچون پاکستان، در مراسم عروسی خوانده می‌شود؛ مختص مراسم ختم است.

قاری قرآنی نقل می‌کرد: در سفر به پاکستان، در مسجدی از مردم خواستم تا سوره مورد علاقه خود را اعلام کنند و آن‌ها همه از من درخواست تلاوت سوره الرحمان را نمودند.

در مالزی، شب‌های عروسی، قرآن‌ها بین بستگان عروس و داماد توزیع می‌شود و هر یک به اندازه توانایی خود، آیاتی را تلاوت و به عروس و داماد هدیه می‌کنند.

آری! اگر این امور در کشور ما انجام شود حتی قشر متدین هم بر نمی‌تابند و از این کار جلوگیری می‌کنند و انگ افراط را به عاشقان قرآن می‌زنند و به خاطر همین دور شدن از قرآن است که عروسی‌های ما بوی خداوند مهربان و پیغمبر صل الله علیه وآله والسلم و اهل بیت علیه السلام را نمی‌دهد.

چند روایت درباره مقام قرآن کریم

این کارشناس مذهبی بیان کرد: چند حدیث درباره قرآن می‌خوانم:

برتری قرآن

قالَ رَسُولُ الله: «فَضلُ القُرآنِ عَلی سائِرِ الکَلامِ کَفَضلِ الله ِ عَلی خَلقِهِ» رسول خدا فرمودند: «برتری قرآن بر سایر سخن‌ها همانند برتری خدا بر مخلوقات اوست.»

احترام قرآن

قالَ رسُولُ الله: «اَلقُرآنُ اَفضَلُ شَی ء دُونَ الله ِ، فَمَن وَقَرَ القُرآنَ فَقَد وَقَرَ الله َ وَ مَن لَم یُوَقِرِ القُرآنَ فَقَد اِستَخَفَ بِحُرمَهِ الله ِ، حُرمَهُ القُرآنِ عَلَی الله کَحُرمَهِ الوالِدِ عَلی وَلَدِهِ»

رسول اکرم صل الله علیه وآله والسلم فرمودند: قرآن کریم جز خدا بهترین و برترین چیزهاست، کسی که احترام قرآن را نگهدارد به خدا احترام کرده است، و کسی که حرمت قرآن را نگه ندارد نسبت به خدا بی‌حرمتی کرده است، احترام به قرآن در پیشگاه الهی همانند احترام پدر بر فرزند است.

قرآن برای عمل

قالَ رَسُولُ الله صل الله علیه وآله والسلم: «مَن تَعلَمَ القُرآنَ فَلَم یَعمَل بِهِ وَ آثَرَ عَلَیهِ حُبَ الدُنیا وَ زینَتَها، اِستَوجَبَ سَخَطَ الله ِ تَعالی وَ کانَ فی الدَرجَهِ مَعَ الیَهُودِ وَالنَصاری الَذینَ یَنبِذُونَ کِتابَ الله ِ وَراءَ ظُهُورِهِم» پیامبر خدا صل الله علیه وآله والسلم فرمودند: کسی که قرآن کریم را بیاموزد و به آن عمل نکند و دنیا دوستی و زینت آن را بر قرآن ترجیح دهد سزاوار خشم خداوند است، و در ردیف یهود و نصاری قرار خواهد داشت که کتاب خدا را پشت سر انداختند.

قرائت بدون عمل

قالَ رَسُولُ الله صل الله علیه وآله والسلم: «وَ مَن قَرَءَ القُرآنَ وَ لَم یَعمَل بِهِ حَشَرَهُ الله ُیَومَ القیامَهِ اَعمی»

رسول خدا صل الله علیه وآله والسلم فرمودند: کسی که قرآن کریم را بخواند و به آن عمل نکند خداوند مهربان او را روز قیامت کور محشور خواهند کرد.

سر بریده قرآن می‌خواند

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی گیلانی ادامه داد: داستان قرائت قرآن و احترام به قرآن و هدایت‌گری قرآن کریم آن‌جا به اوج می‌رسد که در مقتل داریم که از سر مقدس امام حسین علیه السلام در چند نوبت، در کوفه و شام، صوت قرآن شنیده شد، یک مورد آن زمانی بود که یزید چوب خیزران را برداشته بود و پیش چشم آل الله علیه السلام با لب و دندان ابا عبدالله علیه السلام بازی می‌کرد و سر بریده قرآن کریم تلاوت می‌کرد.

سلام خدا به تو‌ای قاری قرآن زینب

این کارشناس مذهبی افزود: اگر واقعاً می‌خواهیم از عمرمان و بخصوص جوانیمان لذت ببریم باید روی این دو نکته استاد مجتهدی رحمت الله علیه وقت بگذاریم. یعنی باید سحرهایمان را حتی غیر از ماه مبارک رمضان زنده کنیم و دیگر این‌که در بحث قرآن لااقل به این روایت صادق آل محمد عمل نماییم که امام علیه‌السلام فرمودند: قرآن، عهدنامه خدا به بندگان اوست، پس شایسته است مسلمان در عهدنامه اش بنگرد، و روزی پنجاه آیه از آن را بخوانند.

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری قرآن و عترت