جمعه 7 اردیبهشت 1403

از عدم حمایت دولتی تا شانه خالی کردن مدیران استانی

خبرگزاری دانا مشاهده در مرجع
از عدم حمایت دولتی تا شانه خالی کردن مدیران استانی

نوسان قیمت مرغ طی هفته ها و روزهای گذشته به معضلی در استان تبدیل شده که از سویی اعتراض و گلایه مرغداران را به همراه داشته و از سویی دیگر نشان دهنده بی‌برنامگی دستگاه های متولی و مسئولان استان برای سروسامان دادن به این مشکل است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از پایگاه خبری شیروان، آنچه که روز گذشته در بین عرضه نکردن مرغ از سوی مرغداران و تشکیل جلسه ای بدون نتیجه مشخص بین مرغداران و مسئولان نمود پیدا کرد، صحبت های فرافکنانه مسئولان متولی این امر بود که خود نشان دهنده نبود برنامه مدون برای این مشکل همیشگی استان است.

بعد از خارج شدن نهاده از لیست کالاهای مشمول ارز دولتی، مرغداران تامین نهاده را با قیمت آزاد خریداری کردند، که این موضوع عاملی برای افزایش قیمت مرغ شد، از طرفی با افزایش قیمت ها اتحادیه کشوری قیمت عرضه به مشتری را کیلویی 15 هزار و 500 تومان در سراسر کشور تعیین کرد.

این در حالی است که استان خراسان شمالی با توجه به اینکه در تامین مرغ و تخم مرغ، استانی مصرف کننده است و باید مرغ زنده را از استان های همجوار با قیمت مصوب کشوری که کیلویی 10 هزار و 150 تومان است خریداری کند، اما این استان ها از فروش مرغ با این قیمت خودداری می کنند و مرغدار مجبور است با قیمت بالاتر مرغ زنده را تهیه، کشتار و روانه بازار کند.

همچنین در ایام کرونا با توجه به افت شدید قیمت مرغ، از طرف دولت تعهد داده شد که در مقابل عرضه مرغ با قیمت پایین به بازار، تامین نهاده با ارز دولتی را برعهده خواهد گرفت، اما با گذشت دو ماه، این تعهد عملی نشده است و دلیل اصلی گران شدن قیمت مرغ و تخم مرغ در بازار در حال حاضر تامین نهاده با قیمت آزاد است.

مرغ های فاکتور دار کشتار شوند اصغر باچیان یکی از کشتارورزان شیروانی با اشاره به اینکه یک کشتارورز مرغ را بصورت زنده کش از مرغداران خریداری و پس از کشتار به محل توزیع عرضه می کند، گفت: طبق قیمت مصوب اتحادیه کشوری مرغداران، قیمت زنده کش مرغ به ازای هرکیلو 10 هزار و 150 تومان، قیمت توزیع بین مرغ فروشان 14 هزار و 400 تومان و قیمت مصرف کننده 15 هزار و 500 تومان تعیین شده است.

وی افزود: در جلسه ای که پنجشنبه هفته گذشته در استان مصوب شد، تنها مرغ هایی اجازه کشتار پیدا می کنند که مرغدار برای فروش آنها فاکتور صادر کرده باشد که براساس قیمت مصوب کشوری باشد.

مقاومت مرغداران برای فروش مرغ این موضوع مقاومت مرغداران شیروان را به همراه داشت و روز گذشته در اقدامی اعتراضی از فروش مرغ با ارائه فاکتور امتناع کردند.

باچیان ادامه داد: روز گذشته برای فراهم کردن مرغ زنده و کشتار آنها برای مرغ مورد نیاز مردم در روز شنبه به مرغداری ها مراجعه شد، که از فروش مرغ با فاکتور امتناع کردند.

وی ادامه داد: همچنین رییس دامپزشکی شهرستان شیروان مبنی بر اینکه مرغدارانی که فاکتور صادر نکنند کشتار آنها انجام نمی شود، براین اساس کشتار در شهرستان انجام نشد و عرضه مرغ در شیروان با مشکل مواجه شد.

وی گفت: تمام این مراتب به رییس اداره صمت شیروان و معاون مدیرکل اداره صمت استان اطلاع داده شده است.

عملی نشدن تعهدات دولت برای حمایت از مرغدار میرزایی، یکی از فروشندگان مرغ در سطح شهرستان شیروان ادامه داد: کاهش میزان خرید مرغ در ایام نوروز و همزمان با شیوع کرونا باعث افت شدید قیمت مرغ شد که از طرف دولت وعده داده شد که اگر مرغ با قیمت ارزان عرضه شود، دولت به آنها ذرت و سویا با قیمت مصوب دهد.

وی با بیان اینکه دولت هیچ کدام از وعده هایش را عملی نکرد، تصریح کرد: خرید نهاده با قیمت آزاد هزینه های زیادی را به مرغداران متحمل کرده است.

وی ادامه داد: این در حالی است که در کنار حمایتی که از طرف نهاد های مسئول انجام نشده است، انتظار می رود مرغ با قیمت مصوب به فروش برسد که متضرر شدن مرغدار را به همراه دارد. کیومرثی، مسئول اتحادیه قصابان شیروان با تایید صحبت های مرغ فروش شیروانی عنوان کرد: یکی از دلایل موثر در عدم کشتار مرغ در شیروان نرسیدن خوراک دام با قیمت مصوب به دست تولید کنندگان و دامداران است.

تهدید مرغداران برای عرضه مرغ به بازار عصر روز گذشته طی جلسه ای به منظور بررسی مسائل و مشکلات پیشرو مرغداران به خصوص در مورد قیمت تمام شده محصول و خرید با حضور مدیر کل امور اقتصادی استانداری، مدیرکل صنعت و معدن استان و رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان با تعدادی از مرغداران برگزار شد.

این جلسه بدون نتیجه پایان یافت و مرغداران اعلام کردند با قیمت مصوب مرغ که چیزی جز زیان برای آنان ندارد، مرغ را عرضه نخواهند کرد.

در این میان، رضا فیروزه، رئیس سازمان صمت خراسان شمالی موفق به راضی کردن مرغداران به قیمت مصوب نشد گفت: اگر مرغداری که نوبت فروشش است و مرغ را به بازار عرضه نکند، پرونده و نام مرغدران را به تعزیرات تحویل و تشکیل پرونده می‌شود.

این جلسه بدون قانع شدن مرغداران و گلایه آنان از مدیر کل اقتصادی استانداری و مدیر کل صنعت و معدن استان پایان یافت.

انتهای پیام /