دوشنبه 23 مهر 1403

استاندار: تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام استان مرکزی در اولویت برنامه‌ها قرار گیرد

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
استاندار: تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام استان مرکزی در اولویت برنامه‌ها قرار گیرد

اراک - ایرنا - استاندار مرکزی گفت: تکمیل و بهره‌برداری از طرح‌های نیمه تمام باید امسال در این استان اولویت برنامه‌ها قرار گیرد و همه ظرفیت و توان برای تحقق این مهم به‌کار گرفته شود.

سید «علی آقازاده» روز پنجشنبه در نشست شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان مرکزی در اراک، افزود: حدود 80 طرح بزرگ نیمه تمام در استان وجود دارد که پیشرفت فیزیکی مناسبی دارند و با صرف اعتبار محدود و برنامه‌ریزی هدفمند می‌توان آن‌ها را به سرانجام رساند.

وی بیان کرد: تهیه فهرستی از طرح‌های نیمه تمام استانی از سوی فرمانداران تا سوم خردادماه ضروری است و بر اساس این جمع‌بندی می‌توان تصمیم درست را برای تکمیل و راه‌اندازی سازه‌های نیمه‌کاری استان در نشست شورای برنامه ریزی و توسعه گرفت.

استاندار مرکزی ادامه داد: تلاش‌شد تا دامنه اختیارات استان‌ها در بودجه سال 99 بیشتر شود اما این مهم محقق نشد و نیاز است که منابع مالی موجود با درایت و بهترین بهره‌وری مدیریت و هزینه شود.

آقازاده اظهار داشت: دستگاه‌های اجرایی استان مرکزی موظف هستند که تلاش برای جذب منابع مالی از واحد فرادستی خود را با قاطعیت بیشتری دنبال کنند تا بتوان با بهره‌مندی از این زمینه مالی بخش قابل ملاحظه‌ای از طرح‌های نیمه تمام که در دولت یازدهم و دوازدهم کلید خورده را تا پایان دوره چهارسال خدمت به اتمام رساند.

وی در بخش دیگری از سخنانش در خصوص آخرین جمعه ماه مبارک رمضان، گفت: روز قدس یادگار ارزشمند امام راحل است و هر سال در نقاط مختلف ایران و استان مرکزی هزاران نفر از روزه‌داران در این روز با شرکت در راهپیمایی فریاد مرگ بر اسرائیل سر می‌دهند و انزجار خود را از صهیونیسم اعلام می‌کنند و امسال نیز که شیوع کرونا موجب برخی محدودیت‌های ارتباط جمعی است، این آیین در عرصه مجازی برگزار خواهد شد و پیام ازادیخواهی جهان اسلام از این طریق مخابره می‌شود.

استاندار مرکزی اضافه کرد: رهبر معظم انقلاب سخنان ارزشمندی در خصوص روز قدس و مبارزه جدی با اسرائیل غاصب عنوان کرد که این فرامین باید چراغ راه همگان باشد.

نماینده مردم تفرش، آشتیان و فراهان در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست گفت: قانون بودجه سال 99 متفاوت از ضوابط سنوات قبل است و این بودجه به‌دلیل شرایط ناشی از کرونا در کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی مصوب شد.

«محمد حسینی» افزود: شفافیت بودجه سال 99 نسبت به سال‌های گذشته بیشتر است و امسال حجم منابعی که از صندوق توسعه ملی برداشت می‌شود در سقف بودجه لحاظ شده است.

وی بیان کرد: از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی، رقم مالی مطلوبی برای تجهیزات آزمایشگاه دانشگاه‌ها در نظر گرفته شده است.

نماینده مردم تفرش، آشتیان و فراهان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: تلاش زیادی برای افزایش حقوق بازنشستگان در مجلس شورای اسلامی صورت گرفت و شرایط برای دولت در این راستا آماده شده اما، هنوز افزایش حقوق این قشر به اندازه شاغلان نیست.

حسینی اظهار داشت: نیاز است که تلاش مضاعفی برای کاهش وابستگی اقتصاد کشور به نفت به‌کار گرفته شود و موضوع اصلاح قانون متوازن که مشکلاتی را برای استان‌ها از جمله استان مرکزی ایجاد کرده، توجه جدی شود.

نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی هم در ادامه این نشست گفت: روز قدس امسال در کشور و سایر مناطق جهان به واسطه شرایط کرونا متفاوت از سال‌های قبل است.

سید «مهدی مقدسی» افزود: طرح 2 فوریتی در خانه ملت برای اقدامات مقابله‌ای با رژیم صهیونیستی مطرح شد که این مهم یکی از اقدام‌های انقلابی و ماندگار این دوره از مجلس است.

وی بیان کرد: در قانون برنامه ششم توسعه مقرر شده است که اعتبارات تملک دارایی تا پایان این برنامه به 30 درصد برسد و سهم استان مرکزی در این راستا به حدود 31 درصد رسیده و امید می‌رود تا سال 1400 سهم اعتبارات استان در این راستا افزایش یابد.

نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: رویکرد استان مرکزی سرانجام رسانی طرح‌های نیمه‌تمام است و باید تلاش شود تا طرح‌های کلید خورده در دولت هرچه سریعتر به مرحله راه‌اندازی رسیده و مردم از مزایای آن در بازه زمانی مناسب برخوردار شوند.

مقدسی تصریح کرد: نمایندگان مجلس یازدهم باید تعامل منطقی و خوبی با دولت داشته باشند تا برنامه‌های کامل نشده دولت به خوبی اجرا شود و مسایل کشور روز زمین نماند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان مرکزی هم در این نشست گفت: اعتبارات سال 99 استان مرکزی ابلاغ شده اما به‌دلیل اینکه دستورالعمل‌آن هنوز ابلاغ نشده امکان توزیع شهرستانی وجود ندارد و این مهم به‌زودی انجام می‌شود.

«رقیه یادگاری» افزود: در بودجه امسال 35 درصد از عوارض آلایندگی باید به صندوق محیط زیست واریز شود که این مهم می‌تواند منابع مالی مناسبی را برای استان مرکزی در پی داشته باشد و می‌طلبد که محیط زیست استان تلاش مضاعفی در تحقق این حجم مالی داشته باشد.

وی بیان کرد: اعتبارات تملک دارایی‌سرمایه‌ای کشور امسال 31 درصد افزایش داشته که این بخش در استان‌ها با افزایش پنج و نیم درصدی و در استان مرکزی با افزایش هشت درصدی همراه است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان مرکزی ادامه داد: اعتبارات هزینه‌ای استان‌های کشور هفت درصد و این بخش در استان مرکزی با افزایش 6 و هشت دهم درصدی همراه است.

یادگاری گفت: اعتبارات هزینه‌ای استان مرکزی از 2 هزار و 780 میلیارد و 115 میلیون ریال در سال گذشته به 2 هزار و 893 میلیارد و 510 میلیون ریال در سال جاری رسیده و سهم این استان در منابع مالی مذکور از 2 و 21 دهم درصد سال 98 به 2 و 15 صدم درصد در سال 99 افزایش یافته و رتبه استان مرکزی در اعتبارات هزینه‌ای از 21 در سال گذشته به 22 در سال 99 رسیده است.

وی اظهار داشت: برگشت مازاد درآمد برای استان مرکزی پارسال ایجاد نشده و انتظار است امسال تلاش‌های ویژه‌ای در این راستا صورت بگیرد تا مازاد درآمد بیشتری حاصل و برگشت برای استان داشته باشد.

در نشست شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان مرکزی طرح جامع تجدید نظر شهر تفرش نیز در این نشست توسط مشاور ارایه شد و مقرر شد کمیته‌ای نیز در خصوص تعیین تکلیف و تعویض ساختمان ثبت احوال استان مرکزی با اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری این استان برای رفع مشکلات ایجاد شده در فضای موزه ملی تشکیل شود.

استان مرکزی با دارا بودن 12 شهرستان دارای بیش از یک میلیون و 400 هزار نفر جمعیت است.

*س_برچسب‌ها_س*