شنبه 29 اردیبهشت 1403

اسلامی: بیش از 50 رادیودارو تولید کرده‌ایم

خبرگزاری خبرنگاران جوان مشاهده در مرجع
اسلامی: بیش از 50 رادیودارو تولید کرده‌ایم

رئیس سازمان انرژی اتمی به آخرین سولات درباره پرتودهی و مزایای آن توضیح داد.

باشگاه خبرنگاران جوان - محمد اسلامی مهمان برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما بود و در این برنامه به سوالات زیر پاسخ داد.

تا امروز چه اقداماتی در حوزه فناوری هسته‌ای صورت گرفته است؟

اسلامی: نکته حائز اهمیت این است که ما بتوانیم فناوری هسته‌ای را در همه ابعاد گسترش بدهیم اولین گام ما انجام مطالعات درباره پرتو دهی در صنعت کشاورزی بود. 12 منطقه را برای انجام پرتو دهی در صنعت کشاورزی شناسایی و سند آن را تهیه کردیم.

گام دوم فراخوان داده شد صنایع غذایی و کشاورزی همراه با شرکت‌های دانش بنیان همکاری کند که تفاهم نامه‌هایی را نیز به همراه داشت. در گام سوم شروع به بومی سازی تجهیزات و سامانه‌هایی کردیم که در قالب پرتودهی فعالیت می‌کنند. از مرداد ماه آینده نیز اولین سری تجهیزات در مراکز شناسایی شده به کار گرفته خواهد شد.

پرتو دهی مرکز تحقیقات یک نوع پرتو دهی گاما است که موجب می‌شود آفت پذیری محصولات از بین برود. نوع دوم شتاب دهنده‌ها هستند که برای مقاومت بیشتر تاثیرگذار هستند. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی متاسفانه از ابتدای انقلاب با برخورد‌های گزینشی خود ایران را از حقوق خود محروم کرده و ما نیز به پشتوانه دارایی‌های خود و بدون کمک آژانس آنچه را که امروزه داریم بدست آوردیم. در صنایع سیم و کابل و در حوزه‌های کنترل و ابزار دقیق و صنایع پتروشیمی صنایع سیمان که اقلام تحریمی هستند از پرتو دهی استفاده می‌شود.

اقدامات شما در حوزه رادیوداروها چگونه بوده است؟

سازمان انرژی اتمی در سال‌های گذشته پشتیبان صنایع تحریمی بوده هدف گزاری شده که سرریز صنعت هسته‌ای در صنایع دیگر کشور باشد. در حوزه سلامت بیش از 50 رادیو دارو تولید شده و حدود 200 مرکز و یک میلیون بیمار از این دارو‌ها استفاده می‌کنند.

هیچ موقع شعار‌های فریبنده و بشر دوستانه صادق نبوده و تحریم‌هایی که علیه مردم ایران تحمیل شده شامل دارو‌ها هم بوده و راکتور‌های ما کارایی انسان دوستانه دارد و هیچ حمایتی از طرف آژانس دریافت نشده است. اگر این راکتور امروز در بخش سلامت و تولید رادیو دارو‌ها فعالیت می‌کند، به همت پژوهشگران خودمان است. راکتور تهران راکتور تحقیقاتی و پژوهشی برای مصرف انسان دوستانه است. باوجود اینکه در برجام تعهد کردند سوخت 20 درصد بدهند زیرقولشان زدند، اما متخصصان ما در چارچوب ضوابط فنی سوخت مورد نیاز خودمان را تولید کردند. در واقع اگر امروز این راکتور‌ها کار می‌کنند بخاطر تفکر خود باوری است.

شتاب‌دهنده الکترونی چیست و چه کاربردی دارد؟

تولید شتاب دهنده‌های الکترونی یکی از اولیت‌های ما در سازمان انرژی اتمی است که قطعات تولیدی آن را به ما نمی‌فروشند. حتی در این زمینه علاوه بر نفروختن تجهیزات در مسیر توسعه فناوری هسته‌ای خرابکاری می‌کنند. این باعث شده سازمان انرژی اتمی در این زمینه بدون اتکا به بیگانگان به کار خود ادامه دهد.

در حال تکمیل...