شنبه 14 مهر 1403

اشتباه بزرگ اصلاح‌طلبان از نگاه عبدی / توصیه مهاجرانی به جوانان معترض / توضیحات وزیر ارشاد درباره همکاری ارشاد با رسانه‌ها

وب‌گاه الف مشاهده در مرجع
اشتباه بزرگ اصلاح‌طلبان از نگاه عبدی / توصیه مهاجرانی به جوانان معترض / توضیحات وزیر ارشاد درباره همکاری ارشاد با رسانه‌ها

هر روز اخبار فراوانی در رسانه‌ها منتشر می‌شود که دنبال کردن آن‌ها حتی برای آنانی که اهل مطالعه اخبار هستند کار دشواری است. بسته خبری تحلیلی الف، با رصد اخبار و رویدادهای مهم، همچنین تحلیل‌های صورت گرفته در این زمینه، مخاطبان خود را از مهم‌ترین وقایع روز آگاه می‌کند.

اشتباه بزرگ اصلاح‌طلبان از نگاه عبدی

عباس عبدی، تحلیلگر اصلاح طلب در اعتماد نوشت: «اشتباه اصلاح‌طلبان چه بود؟ در یک کلام نداشتن خط قرمز. هر نیروی سیاسی که فاقد اصول روشن و خطوط قرمز باشد دیر یا زود و با سرعت کم یا زیاد، به سراشیبی خواهد رفت. آنان با شناختی که از وضعیت ساختار سیاسی کشور و با تصوری که از قانون و عرف داشتند، می‌دانستند در کدام ساختار مسوولیت قبول کرده‌اند.

پس یا براساس آن می‌توانستند و باید کار می‌کردند و اگر اجازه نمی‌یافتند، باید صندلی قدرت را ترک می‌کردند. این قابل قبول نیست که هم در قدرت باشند و هم بگویند نمی‌گذارند کار کنیم. عدول از قاعده و اصل تلازم و تناسب قدرت و مسوولیت و نیز کوتاه آمدن در برابر نقض اصل حاکمیت قانون... دو اشتباه اساسی اصلاح‌طلبان بود که خطاهای بعدی به دنبال این آمد. ولی به روشنی، اصل بقا در قدرت جایگزین این دو اصل شد.

این نگاه باعث شد که سیاست اصلاح‌طلبان محدود به انتخابات و صندوق رای شود و تعریف اصلی خود را فراموش کنند. ابزار جای هدف را گرفت. مساله این بود که اصلاح‌طلبان آمده بودند که اهدافی مثل حاکمیت قانون را پیش ببرند در حالی که پیروزی در انتخابات به هدف اصلی آنها تبدیل شد...

اصلاح‌طلبان به جای اینکه به عاملی که باعث از دست رفتن پایگاه اجتماعی آنها شده، توجه کنند، دست به توجیه زدند و گفتند: «نمی‌گذارند». در اینجا یک اتفاق مهم در مجموعه و ساختار اصلاح‌طلبان رخ داد که اثرات تخریبی بر روند اصلاحات داشت. اینکه اصلاح‌طلبان حاضر در ساختارهای حکومتی از جمله دولت، چنان رفتار می‌کردند که هیچ هزینه‌ای متوجه آنان نشود. البته من مخالف چنین رفتاری نیستم، ولی مشکل از آنجا آغاز شد که کنشگران اصلی که آنان را به قدرت می‌رساندند، باید هزینه می‌دادند...

من فکر می‌کنم که اگر مسیر اصلاحات مقید بودن به آن دو گزاره اصلی، یعنی نپذیرفتن «نقض حاکمیت قانون» و «شکاف قدرت و مسوولیت» را کنار نمی‌گذاشتند و از خط قرمزهای منطقی اصلاح‌طلبی عدول نمی‌کردند، احتمالا با وضعیت دیگری جز اینکه هست مواجه بودیم.

بهتر بود اصلاح‌طلبان راهی را باز می‌کردند به جای آنکه نقش سرعت‌گیر را ایفا کنند. ولی متاسفانه سکوت آنان در برابر نقض این دو گزاره و خط قرمز، آن را مشروعیت داد و به نوعی عقب‌گرد هم محسوب شد و در نهایت این وضعیت خود را در بدترین تصمیم آنها، یعنی شرکت نیم‌بند در انتخابات سال 1400 نشان داد که مصداق روشن آن «آش نخورده و دهان سوخته» بود و حق است که به آنان بگویند پایگاه شما به همین اندازه است که رای آوردید. نتیجه کنار گذاشتن اصول و آرمان‌های اصلاح‌طلبانه و تسلیم شدن به سیاست‌های اقتضایی، رسیدن به وضعیت امروز است که زبان‌شان بسته است.

***

خاندوزی: از صحبت‌هایم در جلسه مجلس سوء برداشت شد

به گزارش ایسنا، احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد در حاشیه مراسم رونمایی از چک الکترونیک در پاسخ به ابهامات و انتقادات پیش آمده پس از جلسه مجلس درباره بررسی عملکرد دستگاه‌های مسئول در اجرای تبصره 18 بودجه 1400 و 1401 اظهار کرد: بنده ملاحظات نمایندگان مجلس شورای اسلامی را کاملا درک می‌کنم. خودم هم در جایگاه نمایندگی بوده‌ام و می‌دانم که مجلس دغدغه مردم و مشکلات آن‌ها را دارد و حل این مشکلات در گرو همکاری مجلس و دولت است.

وی افزود: در موضوع تبصره 18 نیز اتفاقا همکاری بسیاری خوبی از جانب کمیسیون‌های مجلس انجام شده است که جا دارد از شخص رئیس مجلس و کمیسیون قدردانی کنم. مطالبه و نظارت مجلس و پاسخ‌گویی دولت‌مردان امری ضروری است.

وزیر اقتصاد ادامه داد: متاسفانه از اظهارات بنده درباره موضع رئیس مجلس سوء برداشت شده و برخی به‌دنبال فرصت برای تفرقه افکنی میان دولت و مجلس‌اند در زمانی که شرایط خاص کشور بیش از پیش نیازمند همکاری است. در خصوص لایحه اموال تملیکی، تلاش کرده و می‌کنیم تفاوت دیدگاهی که پیرامون لایحه دوفوریتی وجود دارد حل و فصل شده و لایحه به جریان بیفتد.

***

غریب‌آبادی: کجای این تجمعات مسالمت آمیز است؟

کاظم غریب آبادی معاون بین‌الملل قوه قضاییه که برای شرکت در نشست‌های کمیته سوم مجمع عمومی و رایزنی‌های دو و چندجانبه به نیویورک سفر کرده است، در گفت‌وگو با خبرنگاران رسانه‌های ایرانی در نیویورک گفت: تاکنون بیش از 40 نفر از نیروهای حافظ امنیت مردم توسط اغتشاشگران شهید شده اند و همچنین موج ورود گروههای تروریستی را داشتیم. در همین رابطه، بر اساس بررسی هایی که در رابطه برخی افراد حاضر در اغتشاشات که جان خود را از دست داده اند، انجام شده، نیز محرز شده است که این افراد توسط اغتشاشگران کشته شده اند.

وی در بخش دیگری از این مصاحبه تصریح کرد: تاکنون بیش از 50 نفر از افراد وابسته به گروهک تروریستی منافقین دستگیر شده اند. همچنین بیش از 80 نفر افرادی که وابسته به گروهک های مختلف تروریستی کرُدی هستند و نیز بیش از 5 نفر از افراد وابسته داعش دستگیر شده اند.

معاون امور بین الملل قوه قضاییه ادامه داد: بیش از هزاران قبضه انواع سلاح گرم و مهمات از این اغتشاشگران به دست آمده است. کجای این تجمعات مسالمت آمیز است؟

دبیر ستاد حقوق بشر ایران همچنین گفت: در مرحله قضایی نیز نظام قضایی ما برابر قانون، برخورد بسیار عادلانه ای خواهد داشت. غریب آبادی افزود: اینکه در رسانه ها یا برخی گروهها و افراد که غیرمرتبط با نظام قضایی هستند، در مورد چگونگی برخورد با دستگیرشدگان یا اتهامات آنها صحبت می کنند، نظام قضایی به این اظهارات توجهی ندارد. ملاک نظام قضایی، در واقع آن اتهاماتی نیست که در رسانه ها مطرح می شود، بلکه ملاک نظام قضایی، قانون و مستندات است. از همین رو، بیش از 90 درصد از بازداشت شدگان در همان دو سه روز اول به طرق مختلف و با صدور قرارهای تامین آزاد شدند.

وی برخی اظهارات رسانه ای مبنی بر تحت بازداشت بودن 14 هزار نفر در ایران در جریان اغتشاشات را رد کرد و گفت: ما کاملا این رقم را رد می کنیم. چنین چیزی اصلا صحیح نیست. تعدادی که اکنون در بازداشت هستند، برای برخی از آنها کیفرخواست صادر شده است و برای بقیه که در مرحله تکمیل تحقیقات هستند، برابر مستندات و قانون برخورد خواهد شد. حق آنها است که از تمامی موازین و تسهیلات قانونی برخوردار باشند.

***

توضیحات وزیر ارشاد درباره همکاری ارشاد با رسانه‌ها

محمد مهدی اسماعیلی، وزیر ارشاد در گفت‌وگو با ایلنا، درباره فعالیت‌های ایران‌اینترنشنال و بی‌بی‌فارسی در وقایع اخیر و اینکه گفته شده دلیل تمایل مردم به اخبار این رسانه‌ها محدودیت رسانه‌های داخلی است، وزارت فرهنگ و ارشاد چه اقداماتی در راستای خبررسانی آزادانه رسانه‌های داخلی قرار است انجام دهد، گفت: شما فضای مطبوعاتی را مشاهده کنید آیا محدودیتی ایجاد کرده‌ایم؟ ما در وزارت‌خانه مکانیزم و فرآیندهایی را در اختیار داریم، آیا آمده‌ایم برای مدیر مسئولان و خبرنگاران محدودیت ایجا کنیم؟ نهایت همکاری را داشته‌ایم. در هیات نظارت بر مطبوعات تخلفاتی را از رسانه‌ها داریم، من به اعضای هیات گفتم همکاری کنند و این اعضا هم با من موافقت کردند و حداکثر همراهی را دارند. زیرا معتقدیم ولو اینکه خطا کنند، بهتر از این است که احساس کنند فضای گفت‌وگو نیست؛ چراکه ما معتقد به گفت‌وگو هستیم.

وی خاطرنشان کرد: آنجا که گشایش‌هایی مانند مسئله کاغذ داریم که مشکلش حل می‌شود، خبررسانی صورت نمی‌گیرد. امروز تیراژها بالا رفته است اما امان از اینکه یک نیم خط درباره این اقدام نوشته شده باشد. اینجا هم همین است، امروز حدود 2 ماهی می‌شود که مسائلی در کشور رخ داده است وزارت ارشاد در حوزه رسانه‌ای و مدیریت رسانه‌ای با سعه صدر کامل برخورد کرده است. آیا من به عنوان وزیر و معاونین من محدودیت ایجاد کردیم؟ دوستان امنیتی و قضایی محدودیت ایجاد کردند؟ واقعا چنین نبوده است.

وی درباره این‌که هنرمندانی که ممنوع الخروج شده‌اند می‌گویند دلیلش سیاسی است در حالی که شما عنوان کرده‌اید دلایل دیگری برای این امر وجود دارد، آیا با هنرمندانی که این اتفاق برای‌شان رخ داده است دیداری داشته‌اید و یا موضوع ممنوع‌الخروجی آن‌ها پیگیری کرده‌اید گفت: چند مورد اخیر را بررسی کردم، اسمی نمی‌آورم. این ممنوع الخروجی هیچ ارتباطی به فعالیت فرهنگی و هنری آنها نداشته است‌. توجه داشته باشید ممکن است من در حال حاضر بخواهم به عنوان یک مقام دولتی خارج شوم یک شکایتی از من در یک حوزه‌ای وجود داشته باشد که رفتن من متوقف شود. قبلا هم این‌ها بوده است اما چون یک فضایی به وجود آمده است، ممکن همه فکر کنند به این دلیل بوده است.

اسماعیلی بیان کرد: در حوزه‌های فرهنگی و قضایی و امنیتی تعامل ما خوب است، در وزارت‌خانه برای اینکه این مسئله دچار بهم‌ریختگی نشود، یک ستادی را تشکیل دادیم. در مورد هنرمندانی که دچار این حواشی می‌شوند گفته‌ام به تک‌تک‌شان رسیدگی شود و بررسی کنند.

***

توصیه مهاجرانی به جوانان معترض

سید عطاءالله مهاجرانی، وزیر ارشاد دولت اصلاحات در اعتماد نوشت: «امریکایی‌ها و اسراییلی‌ها نتوانستند خویشتنداری کنند و آشکارا از تجزیه ایران و تغییر نظام جمهوری اسلامی سخن نگویند...

آنان از «امپراتوری ایران» سخن می‌گویند که می‌بایست شکسته شود و ایران آزاد شود، یعنی سرزمین ایران تجزیه شود. ملت ایران به اقوام یا به تعبیر آنها به ملیت‌های مختلف تقسیم شود، همان‌گونه که شوروی و یوگسلاوی تجزیه سرزمینی و قومیتی و ملی شد...

وقتی به عنوان یک خط مشی، تلویزیون‌های فارسی مامور می‌شوند که با رهبران یا افراد شاخص احزاب تجزیه‌طلب، مصاحبه و از آنها چهره‌سازی کنند، مجریان همان «استراتژی تجزیه سرزمینی و ملی ایران» هستند...

ایران یکپارچه و یگانه و قوی به مصلحت و در جهت منافع امریکا و اسراییل و هم‌پیمانان منطقه‌ای نیست. برای تضعیف ایران و نهایتا تجزیه ایران می‌بایست ارکان وحدت ملی و اقتدار کشور هدف گرفته شود.

بیهوده نیست که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و ارتش هدف‌گذاری شده‌اند. سلبریتی آلت دستی که یک خط راست نمی‌تواند بنویسد، یک صفحه کتاب فارسی سوم راهنمایی را نمی‌تواند درست بخواند، سه دقیقه نمی‌تواند راست و درست حرف بزند؛ ارتش را نشانه می‌گیرد و می‌خواهد ارتش را در کنار اغتشاشگران و تجزیه‌طلبان قرار دهد. اینان چهره‌های بادکنکی و مهره‌های یک سناریو و یک پروژه تعریف‌شده هستند...

هدف‌گذاری هم، مبارزه با ایران قوی است. وقتی دیدند، نمی‌توانند در جنگ روانی علیه انقلاب و نظام به پیروزی برسند و اصل نظام را از میان بردارند، آشکارا از مسلح شدن، گروه‌ها و احزاب سخن می‌گویند.

مصاحبه جان بولتون با بی‌بی سی که به صراحت از انتقال اسلحه از کردستان عراق به ایران سخن گفت. از اینکه به تعبیر او معترضان سلاح در دست می‌گیرند و به سپاه حمله می‌کنند، خشنود بود و عملیات مسلحانه را تشویق کرد، همه اینها نشانه شکست است و نه قدرت.

برای اینکه صف مردم به ویژه جوانانی که نسبت به بسیاری از مسائل و موارد اعتراض به حق دارند، از صف تجزیه‌طلبان و آشوبگران، جدا شود؛ مصاحبه جان بولتون در واقع یک شاخص و خط فاصل روشن است.

جوانان ما به ویژه دانشجویان ببینند که چه گرگ‌هایی در کمین ایران قوی و وحدت سرزمینی و ملی ما نشسته‌اند. چنان که درصدد تجزیه سوریه و عراق هم بودند و ناکام ماندند. ایران از مجموعه سوریه و عراق بزرگ‌تر و نیرومند‌تر است، این‌بار نیز مانند جنگ هشت‌ساله کشور ایران و ملت ایران نیرومند‌تر از توفان سر بر می‌دارد.»

***

استقبال روزنامه جمهوری اسلامی از مواضع اژه ای

جمهوری اسلامی نوشت: «از مجموع مسئولین نظام در رده‌های مختلف، رئیس قوه قضائیه تاکنون درباره ناآرامی‌های اخیر مواضع روشن و انعطاف‌پذیری داشته که اگر کارگزاران دستگاه قضائی به آنها عمل کنند، نتایج خوبی به دست خواهد آمد.

آقای محسنی اژه‌ای در سخنانی که چند بار درباره ناآرامی‌های اخیر خطاب به مسئولین این قوه داشت، به آنها تأکید کرد اولاً حساب افراد معترض را از افراد اغتشاشگر جدا کنند. ثانیاً با دستگیرشدگانی که مرتکب جنایت نشده‌اند مدارا نمایند و ثالثاً در رسیدگی به پرونده‌های افراد بازداشت‌شده سرعت عمل داشته باشند و عدل و انصاف را رعایت نمایند. این هر سه دستور در صورتی که دقیقاً اجرا شوند، تأثیر مثبتی بر بازدارندگی خواهند داشت و ضمن ایجاد آرامش در جامعه، دشمنان را نیز در اهداف شومشان ناکام خواهند نمود.»

***

روایت روزنامه دولت از حوادث دیروز سیستان و بلوچستان

روزنامه ایران نوشت: «با وجود تلاش یک هفته‌ای ضدانقلاب با انتشار فراخوان‌های متعدد برای تجمع و آشوبگری پس از نماز جمعه زاهدان به بهانه چهلم حادثه 8 مهر زاهدان، نمازگزاران روز گذشته پس از اتمام نماز با کمترین تنش مصلی را ترک کردند و به خانه‌ها برگشتند.

در شهرستان‌های زاهدان، خاش، ایرانشهر و راسک پس از برگزاری نماز جمعه اهل سنت هر چند تجمعات حداقلی شکل گرفت، ولی پس از مدت کوتاهی همان جمعیت حداقلی نیز که تلاش داشت با سر دادن شعارهای ساختارشکنانه فضا را دچار تنش کند، به دلیل عدم استقبال جمعی، پراکنده شد و این توطئه آنان نیز ناکام ماند و دست به حربه‌ای دیگر زدند.

گفتنی است مولوی عبدالحمید خطیب مسجد مکی زاهدان نیز روز گذشته ضمن ابراز سخنانی که مورد استقبال جریان ضدانقلاب قرار گرفت، در نهایت اقداماتی نظیر حمله به مراکز دولتی، تخریب بانک‌ها و سنگ‌پراکنی به سمت نیروهای انتظامی را محکوم کرد.»