شنبه 29 اردیبهشت 1403

اعتراض به دولت فرانسه درپی به حمله به سفارت ایران

خبرگزاری اکو نیوز مشاهده در مرجع
اعتراض به دولت فرانسه درپی به حمله به سفارت ایران

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران، سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: با وجود نگرانی طرف ارمنستانی، جمهوری آذربایجان قصدی برای اقدام نظامی ندارد.

کنعانی در نشست خبری با اشاره به تماس مقامات ذیربط کشورمان با طرف های جمهوری آذربایجان و ارمنستان تاکید کرد: ایران به امنیت مرزهای شمالی خود حساس است و تحولات منطقه را با دقت ویژه دنبال می کند.

لزوم پاسخگویی لندن درباره میزبانی نشست ضدایرانی سخنگوی وزارت امور خارجه بر لزوم پاسخگویی دولت انگلیس درخصوص میزبانی نشست ضد ایرانی با حضور وزیر اطلاعات رژیم صهیونیستی تاکید کرد.

کنعانی، نشست اخیر وزیر اطلاعات رژیم صهیونیستی در لندن را، نشانه‌ای آشکار از نقش آفرینی این رژیم در اغتشاشات اخیر در کشورمان دانست.

سخنگوی دستگاه سیاست خارجی همچنین در پاسخ به پرسشی درباره رفع تحریم‌های تسلیحاتی کشورمان گفت: انتظار می‌رود طرف مقابل به تعهداتش در چارچوب برجام عمل کند.

کنعانی افزود: ایران، حق اقدام متقابل را برای خود در نظر می‌گیرد.

ابراز تمایل کشور‌های مختلف برای استفاده از دالان شمال - جنوب سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: با توجه به مزیت‌های دالان شمال - جنوب، کشور‌های مختلف برای همکاری و استفاده از این دالان، ابراز تمایل کردند.

کنعانی افزود: در نشست‌های دو و چندجانبه با دیگر کشور‌ها، مساله استفاده از ظرفیت و ارتقای این دالان مطرح شده است.

وی همچنین با اشاره به پیشبرد طرح جامع بندر چابهار گفت: رایزنی‌های دوجانبه با دیگر کشور‌ها به ویژه هند برای همکاری در استفاده از ظرفیت‌های منطقه ادامه دارد.

 اعتراض به دولت فرانسه در پی به حمله به سفارت ایران سخنگوی وزارت امور خارجه، دولت فرانسه را طبق قوانین بین المللی، مسئول حفظ امنیت سفارت ایران در پاریس دانست و تاکید کرد: اعتراض مان را به طرف فرانسوی اعلام کردیم و موضوع درحال پیگیری است.

کنعانی در نشست خبری با اشاره به تعرض به سفارتخانه کشورمان در پاریس، این اقدام را به شدت محکوم کرد.

سخنگوی دستگاه سیاست خارجی تصریح کرد: وقوع این رویداد درحالی است که پیشتر به فرانسه و برخی دیگر از کشورهای اروپایی، درباره احتمال چنین حملاتی هشدار داده بودیم.

انتقال دیدگاه تهران به ریاض درباره حضور مخرب صهیونیست‌ها در منطقه سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: ایران در همه نشست‌های دو و چند جانبه با کشور‌های همسایه به ویژه عربستان، دیدگاه هایش را درباره حضور مخرب صهیونیست‌ها در منطقه به روشنی بیان کرده است.

کنعانی در پاسخ به پرسشی درباره سفر هیاتی از سرزمین‌های اشغالی به عربستان تاکید کرد: ایران، حضور رژیم صهیونیستی در منطقه را مخل امنیت منطقه می‌داند.

سخنگوی دستگاه سیاست خارجی افزود: وظیفه کشور‌های اسلامی است که به احقاق حقوق فلسطینیان پایبند باشند.

ادامه رایزنی با روسیه برای تدین سند جامع همکاری‌های تهران - مسکو 

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: برای توسعه همکاری‌های ایران و روسیه، رایزنی‌ها برای تدوین سند جامع همکاری‌های تهران - مسکو ادامه دارد.

ناصر کنعانی افزود: به محض توافق درباره پیش‌نویس این سند، امضای آن در دستور کار قرار خواهد گرفت.

نباید از آژانس به عنوان ابراز فشار بر کشور‌ها استفاده شود 

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: هرگز نباید از آژانس بین المللی انرژی اتمی به عنوان ابزاری برای فشار بر دیگر کشور‌ها استفاده شود.

ناصر کنعانی با اشاره به آغاز نشست شورای حکام آژانس از امروز گفت: در این نشست، موضوع ایران در دو محور مطرح می‌شود.

وی ابراز امیدواری کرد که این نشست به شکل حرفه‌ای و به دور از انگیزه‌های سیاسی برگزار شود.

سخنگوی دستگاه سیاست خارجی همچنین بر ادامه همکاری ایران و آژانس در چارچوب بیانیه مشترک تاکید کرد.

زمان تعیین شده برای خلع سلاح تروریست‌ها در اقلیم کردستان، تمدید نمی‌شود سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: طبق توافق با دولت عراق، خلع سلاح نیرو‌های تروریستی و تجزیه طلب در خاک اقلیم کردستان باید تا 28 شهریور انجام شود و این موعد به هیچ عنوان تمدید نخواهد شد.

کنعانی گفت: دولت عراق، اقدامات خوبی در این زمینه انجام داده و بر پایبندی به این تعهدات تاکید کرده است.

وی افزود: سفر یکی از مقامات اقلیم کردستان به ایران، هیچ ارتباطی به تمدید این موعد ندارد.

انتقال کامل دارایی‌های آزاد شده ایرانی در روز‌های آینده

سخنگوی وزارت امور خارجه ابراز امیدواری کرد: طبق توافق انجام شده، انتقال دارایی‌های آزاده شده ایران در روز‌های آینده به طور کامل انجام شود.

کنعانی در پاسخ به پرسشی درباره گزارش رویترز درخصوص ارتباط آزادسازی دارایی‌های ایران و تبادل زندانیان گفت: موضوع رفع انسداد دارایی‌های ایران و مسأله تبادل زندانیان، دو موضوع جداگانه است.

وی افزود: خوش بین هستیم که تبادل زندانیان در آینده نزدیک انجام شود.

سخنگوی دستگاه سیاست خارجی همچنین درباره نحوه مصرف دارایی‌های آزاد شده گفت: ایران می‌تواند از این پول برای خرید همه کالا‌های غیرتحریمی استفاده کند و منحصر شدن آن به خرید دارو و غذا مطرح نیست.

کنعانی همچنین درباره سفر نماینده ویژه اتحادیه اروپا در امور خلیج فارس به تهران گفت: موضوع گفتگوی این مقام اروپایی با مقامات کشورمان، بررسی روابط دوجانبه و مسائل منطقه‌ای بود.