جمعه 13 مهر 1403

اعتراف وزیر دفاع پیشین انگلیس به ناتوانی این کشور در رهگیری موشک‌های بالستیک ایران

وب‌گاه اقتصاد نیوز مشاهده در مرجع
اعتراف وزیر دفاع پیشین انگلیس به ناتوانی این کشور در رهگیری موشک‌های بالستیک ایران

اقتصادنیوز: نشریه انگلیسی به نقل از وزیر دفاع پیشین این کشور گزارش کرد که پس از عملیات وعده صادق 2، ناتوانی انگلیس در مقابل موشک‌های بالستیک ایران آشکار شد.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، «بن والاس» وزیر دفاع پیشین انگلیس در گفت‌وگو با نشریه «تلگراف» به ناتوانی نیروهای مسلح این کشور دربرابر توانمندی موشکی ایران اعتراف کرد.

از طرفیاین نشریه انگلیسی به نقل از کارشناسان حوزه دفاعی شامگاه پنجشنبه گزارش کرد که جنگنده‌های تایفون از تسلیحات لازم برای مقابله با موشک‌های شلیک شده از سوی ایران در طول عملیات وعده صادق 2 برخوردار نبوده و ناتوان بودند. به‌طوریکه انگلیس درطول این عملیات موشکی، وادار به ایفای نقش به‌عنوان یک نیروی پشتیبان و اطلاعاتی شد.

والاس همچنین به تلگراف گفت: «موشک‌های ضدموشکی نوع 45 انگلیس نیز دربرابر موشک‌های بالستیک ایران ناتوان بودند.»

اظهارات وزیر دفاع پیشین انگلیس درحالی است که برخی از منابع رسانه‌ای این کشور درتلاش برای توجیه شکست انگلیس دربرابر مقابله با موشک‌های بالستیک ایران را «عدم اعزام نیروی کافی و خدمه کافی برای ناوشکن‌های انگلیس در منطقه» توصیف کردند.

تلگراف ناتوانی انگلیس را به عدم تخصیص بودجه کافی به صنایع دفاعی این کشور ربط داد و به نقل از «تام شارپ» فرمانده بازنشسته نیروی دریایی انگلیس نوشت: «عملکرد ما در ائتلاف تشکیل شده برای مقابله با حمله موشکی ایران ناچیز بود و علت این مسئله، 40 سال عدم تخصیص بودجه کافی به صنایع دفاعی انگلیس است.»

او در ادامه با اشاره به تحولات خاورمیانه و «اقدامات ستیزه‌جویانه» روسیه خواستار تعمیق توانمندی‌های دفاعی انگلیس شد.

خبر مرتبط جنگنده‌های متجاوز آمریکا و انگلیس مناطقی از یمن را هدف قرار دادند

اقتصادنیوز: رسانه‌های عربی از حملات جنگنده‌های متجاوز آمریکا و انگلیس علیه یمن خبر دادند.

شامگاه سه‌شنبه عملیات «وعده صادق2» در چارچوب حق دفاع مشروع ایران و براساس قوانین بین‌المللی علیه رژیم صهیونیستی انجام گرفت و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در بیانیه‌ای تصریح کرد که 90 درصد شلیک‌ها با موفقیت به اهداف اصابت کرده است.

با این وجود، پیش از آشکار شدن میزان موفقیت این عملیات در پی نشر تصاویر ماهواره‌ای، بسیاری از منابع رسانه‌ای غربی مدعی موفقیت نیروهای ائتلاف تحت راهبری آمریکا دربرابر موشک‌های ایران شده بودند.

رژیم صهیونیستی وعده به تلافی اقدام مشروع ایران داده، اما سران کشورهای غربی ضمن حمایت خود از رژیم صهیونیستی و حق ادعایی این رژیم برای دفاع از خود، نسبت به تشدید تنش‌ها هشدار داده‌اند.

اخیرا «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا مخالفت خود با طرح احتمالی رژیم صهیونیستی برای حمله به تأسیسات هسته‌ای کشورمان را ابراز کرده. منابع رسانه‌ای آمریکایی نیز مدعی تلاش آمریکا برای محدود کردن واکنش اسرائیل شده‌اند.

«کر استارمر» نخست‌وزیر انگلیس پس از تماس با سران گروه هفت، شامگاه چهارشنبه خطاب به خبرنگاران گفت: «ما از همه طرفین خواستار خویشتنداری هستیم. هیچ‌کس خواستار وقوع جنگ فراگیر در خاورمیانه نیست.»

او همچنین در اظهاراتی متناقض، ضمن اعلام توافق سران گروه هفت برای نیاز به دستیابی فوری به آتش‌بس در غزه و لبنان گفت: «ما در کنار اسرائیل خواهیم ایستاد. اسرائیل از حق دفاع مشروع برخوردار است و این برای همه آشکار است.»

اما با وجود ابراز حمایت استارمر از رژیم صهیونیستی، وزیر دفاع پیشین انگلیس به تلگراف گفت: «در ماه آوریل، جنگنده‌های انگلیس موفق به سرنگونی پهپادها و موشک‌های کروز شدند. اما اکنون، ما دربرابر موشک‌های بالستیک و پیشرفته‌تر ایران ناتوان بودیم.»

او افزود: «ما در طول حمله اخیر ایران، نمی‌توانستیم موشک‌ها را سرنگون کنیم. درنتیجه وادار به عقب نشینی و ایفای نقشی اطلاعاتی شدیم.»

جنگنده‌های انگلیس در خاورمیانه بی‌تأثیر هستند

والاس همچنین با اشاره به ضعیف‌تر بودن جنگنده‌های اف -35 انگلیس در مقایسه با همتایان آمریکایی خود گفت: «برخلاف جنگنده‌های اف -35 آمریکا، جنگنده‌های ما از قابلیت تسلیحاتی مشابه برخوردار نیستند. جنگنده‌های یوروفایتر تایفون ما نیز در جنگی احتمالی در مناطق خلیجی ناتوان هستند.»

یک منبع دفاعی دیگر که هویت آن فاش نشده است به تلگراف گفت: «انگلیس از نیروی انسانی یا کشتی‌های کافی برای اعزام ناو هواپیمابر به خلیج فارس برخرودار نیست و وزارت دفاع درحال مخفی کردن این ناتوانی است.»

با وجود افشاسازی تلگراف، یک سخنگوی وزارت دفاع انگلیس اخیرا مدعی آمادگی کامل انگلیس برای دفاع از خود و «متحدان ما در ناتو» شده است.

خبر مرتبط لحظه برخورد قایق انتحاری یمنی‌ها به کشتی انگلیسی + فیلم

اقتصادنیوز: تصاویری از لحظه برخورد قایق بی‌سرنشین انتحاری یمنی‌ها به کشتی انگلیسی Cordelia Moon منتشر شد.

همچنین بخوانید ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید
اعتراف وزیر دفاع پیشین انگلیس به ناتوانی این کشور در رهگیری موشک‌های بالستیک ایران 2
اعتراف وزیر دفاع پیشین انگلیس به ناتوانی این کشور در رهگیری موشک‌های بالستیک ایران 3
اعتراف وزیر دفاع پیشین انگلیس به ناتوانی این کشور در رهگیری موشک‌های بالستیک ایران 4