شنبه 29 اردیبهشت 1403

افزایش تعرفه پزشکی از افزایش حداقل حقوق کارگر هم کمتر است / در رابطه با زیرمیزی برخی پزشکان بزرگ نمایی می‌شود + فیلم

خبرگزاری دانشجو مشاهده در مرجع
افزایش تعرفه پزشکی از افزایش حداقل حقوق کارگر هم کمتر است / در رابطه با زیرمیزی برخی پزشکان بزرگ نمایی می‌شود + فیلم

کریمی معاون درمان وزارت بهداشت در گفتگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری دانشجو، در رابطه با مهاجرت پزشکان اظهار کرد: برای دریافت آمار قطعی مهاجرت پزشکان باید به سراغ چند وزارت خانه رفت، زیرا هرکس که از کشور خارج می‌شود صرفا مهاجرت نکرده است. وی ادامه داد: وزارت خارجه باید جست و جو کند و دریابد از تعداد پزشکانی که سو پیشینه گرفته و به خارج از کشور سفر رفته‌اند دیگر برنگشته و مهاجرت صورت...

کریمی معاون درمان وزارت بهداشت در گفتگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری دانشجو، در رابطه با مهاجرت پزشکان اظهار کرد: برای دریافت آمار قطعی مهاجرت پزشکان باید به سراغ چند وزارت خانه رفت، زیرا هرکس که از کشور خارج می‌شود صرفا مهاجرت نکرده است. وی ادامه داد: وزارت خارجه باید جست و جو کند و دریابد از تعداد پزشکانی که سو پیشینه گرفته و به خارج از کشور سفر رفته‌اند دیگر برنگشته و مهاجرت صورت گرفته است. از سوی دیگر باید نخبه‌ها را در کشور نگه داشته و نباید اجازه دهیم نخبه‌های کشورمان به راحتی مهاجرت کنند و برای این کار فقط باید به قانون عمل کرد که در این زمینه قوانین خوبی وجود دارد.

معاون درمان وزارت بهداشت افزود: قانون تعرفه‌ها یکی ازهمین قوانین خوب موجود در کشور است. برای اینکه عدم رضایت از تعرفه‌ها ایجاد نشود، باید در شورای عالی بیمه هرساله بررسی شود و براساس هزینه تمام شده، قیمت واقعی و... تعرفه دریافت شود.

کریمی با اشاره به قیمت ویزیت‌ها در سال 1402 گفت: ویزیت پزشک متخصص در بخش دولتی 37 هزار تومان بود درحالی که در عمان 3 میلیون 500 هزار تومان است. یک عمل جراحی کاتاراکت 32 کایی حدود 230 یا 240 هزار تومان به پزشک پرداخت می‌شود.

وی تصریح کرد: دستمزد پزشک در بخش خصوصی در سال 90 چیزی حدود 36 هزار تومان بود و در سال 1402 حدود 69 هزارو هفتصد هزار تومان بود. با بررسی این قیمت‌ها میتوجه می‌شویم که در ایران با این اختلاف قیمت، انگیزه برای پزشکان ایجاد می‌شود که مهاجرت کنند.

معاون درمان وزارت بهداشت بیان کرد: در ایران افزایش تعرفه‌ها از حداقل حقوق یک کارگر هم کمتر است و اعداد و ارقام نیزدر شورای عالی بیمه موجود است. جریمه زیرمیزی پزشکان به 10 برابر افزایش یافته است کریمی در خصوص دریافت زیرمیزی برخی پزشکان گفت: در رابطه با بحث زیرمیزی بسیار بزرگ نمایی می‌شود این درحالی است که حدود 70 درصد پزشکان ما پزشکان عمومی هستند که اصلا کسی به پزشک عمومی زیر میزی نمی‌دهد. از 30 درصد باقی مانده، تعدادی رشته‌های نسخه نویس مانند پزشکان اطفال، عفونی و... هستند که باز هم مبلغی را به عنوان زیر میزی دریافت نمی‌کنند. بحث زیر میزی در میان برخی افراد جراح صورت میگیرد که آن هم تخلف است و ما در نشست سران جریمه‌های این تخلف را از 2 برابر به 10 برابر افزایش داده‌ایم. در حالت کلی زمینه این تخلف را مبلغ تعرفه‌ها فراهم می‌کند. چرا بیمه‌ها را بازخواست نمی‌کنند؟ وی ناکارآمدی بیمه‌ها را دلیل دیگر تخلف و مهاجرت برخی پزشکان دانست و گفت: مریض اصلا در بحث درمان نباید پولی را صرف کند. بیماری که قبل از دریافت حقوق حق بیمه از آن کسر می‌شود چرا باید پرداختی به مراکز درمانی داشته باشد؟ اکنون بیمه سلامت تا پایان تیرماه مبالغ را پرداخت کرده است و این موضوع پرداختی از سوی بیمه‌ها مشکلات اساسی را به وجود آورده است. اکنون اگر هزینه یک آزمایش 1 میلیون تومان باشد بیمه نهایتاً 200 هزارتومان را پوشش می‌دهد. چرا هیچ‌کس بیمه‌ها را بازخواست نمی‌کند؟ معاون درمان وزارت بهداشت افزود: دو بحث تعرفه‌ها و ناکارآمدی بیمه‌ها موجب مشکلات بسیار برای بیمار و کادر درمان شده است. هردوی این مشکلات قانون و قوانینی برایشان تعریف شده و با عمل کردن به آن‌ها وضعیت بهبود می‌یابد. لازم به ذکر است که مهاجرت فقط به خاطر مباحث مالی و پولی نیست؛ بلکه عوامل مختلفی مانند امید به آینده، شرایط زندگی و... در آن دخیل است.