دوشنبه 31 اردیبهشت 1403

افزایش 40 درصدی ترانزیت کشور / سهم حمل و نقل ریلی چقدر است؟

وب‌گاه گسترش مشاهده در مرجع
افزایش 40 درصدی ترانزیت کشور / سهم حمل و نقل ریلی چقدر است؟

ترانزیت کشور، طی یک سال گذشته، آمار قابل قبولی را به خود اختصاص داده است.

وضعیت ترانزیت کشور به خصوص در حوزه ریلی، شاهد افزایش چشم گیری بوده است و گزارشات نشان می دهد که شاهد رشد 40 درصدی در بخش ترانزیت بوده ایم.

مدیرکل دفتر تجاری‌سازی و امور تشکل‌های وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه در سال جاری حدود 41 درصد رشد ترانزیت داشتیم، گفت: امسال ترانزیت از خاک ایران به 12.5 تن رسیده که سهم ریلی حدود 1.4 میلیون تن و بقیه جاده‌ای است.

امین ترفع، با اشاره به آماری از ترانزیت در کشور بیان کرد: در سال جاری حمل‌ونقل فرآورده‌های نفتی افزایش زیادی داشته و ترانزیت غیرنفتی هم افزایش قابل توجهی داشته که مجموعا حدود 41 درصد رشد ترانزیت را داشتیم. مجموع عملکرد تراتزیت ما در سال 1401 بالغ بر 10.7 میلیون تن بوده و امسال به 12.5 تن رسیده است.

مدیرکل دفتر تجاری‌سازی و امور تشکل‌های وزارت راه و شهرسازی درباره سهم راه‌آهن از این میزان ترانزیت در خاک کشور بیان کرد: ترانزیت به معنای عبور از خاک ایران، به این ترتیب که با یک مد وارد می‌شود و با یک مد خارج می‌شود که از این میزان، سهم ریلی حدود 1.4 میلیون تن و بقیه جاده‌ای است.

به گزارش ایسنا، پیش از این هم کارشناسان حمل‌ونقل ریلی اشاره کرده بودند که در سال‌های 1400، 1401 و حتی ابتدای 1402 سهم حمل بار ریلی کاهش یافت؛ سهم حمل‌ونقل ترانزیت ریلی از حمل بار ترانزیت زمینی (ریلی و جاده‌ای) در سال 1400 معادل 17.3 درصد بوده است؛ اکنون با احتساب 1.4 میلیون تن از مجموع 12.5 تن ترانزیت از خاک ایران، این عدد به 11.2 درصد می‌رسد.

به تازگی رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران از ترانزیت خارجی از مسیر ایران در 11 ماهه سال جاری با 35 درصد افزایش خبرداد و دراین باره اظهارکرد: ترانزیت خارجی از مسیر ایران در هم سنجی با سال گذشته به رقم 16 میلیون و 122 هزار تن رسید. وی با اشاره به اینکه مرز پرویزخان دروازه ترانزیتی نوظهور در ایران بوده است، گفت: در 11 ماهه سال جاری ترانزیت خارجی از مبدا گمرک پرویز خان با 363 درصد رشد به سه میلیون و 492 هزار تن رسیده که به عنوان دروازه ترانزیتی نوظهور در ایران در رتبه دوم گمرکات عمده مبدا ترانزیت خارجی پس از گمرک منطقه ویژه شهید رجایی قرار گرفته است.

به گفته رضوانی فر، گمرک باشماق با یک میلیون و 720 هزار تن، بازرگان با یک میلیون و 109 هزار تن، سرخس با 659 هزار تن، بیله سوار با 632 هزار تن، جلفا با 505 هزار تن، آستارا با 502 هزار تن، بندر لنگه با 457 هزار تن و منطقه ویژه اقتصادی بندر آستارا با 407 هزار تن در رتبه سوم تا دهم گمرکات عمده مبدا ترانزیت خارجی قرار گرفتند. معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی اظهار داشت: 14 میلیون و 236 هزار تن ترانزیت خارجی از مسیر ایران با سهمی معادل 88/31 درصد از کل ترانزیت خارجی از مبدا 10 گمرک فوق بوده است. وی اضافه کرد: در بین 10 گمرک عمده فوق، ترانزیت خارجی از مبدا گمرک بازرگان، بیله سوار و جلفا به ترتیب 12/40، 3/68 و 2 درصد کاهش و از هفت گمرک دیگر نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش نشان می دهد.

رضوانی فر با اشاره به اینکه پل جدید آستارا نقش مهمی در رونق ترانزیت خارجی جنوب - شمال ایفا می کند، افزود: در 11ماهه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل، ترانزیت خارجی از مبداگمرک آستارا 28 درصد و از مبدا منطقه ویژه اقتصادی بندر آستارا 86 درصد رشد داشته است. باور کارشناسان و فعالان حوزه اقتصادی و تجارت بین الملل این است که رشد ترانزیت خارجی گامی مهم در راستای توسعه و پیشرفت اقتصادی است اما این مولفه به تنهایی کافی نیست و می بایست همواره درصدد توسعه آن بود. افزون براین توامان با روند تقویت ترانزیت و خطوط ارتباطی می بایست شرایط تقویت تولیدات داخلی را رقم زد تا با دسترسی به بازارهای بین المللی و همسایگی، زمینه رشد صادرات نیز بیش از پیش شود و ارز آوری قابل توجه برای کشور رقم بخورد.