سه‌شنبه 28 فروردین 1403

اقدامات راهبردی برای توسعه فراگیر لنده + تصاویر

خبرگزاری دانا مشاهده در مرجع
اقدامات راهبردی برای توسعه فراگیر لنده + تصاویر

بحث خروج شهرستان لنده از بن بست یکی از مهمترین مطالبات مردم در طی چند دهه گذشته است که در انقلاب اسلامی این مهم با عزم راسخ مسئولان در حال اجرایی شدن است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از صبح زاگرس، شهرستان لنده در استان کهگیلویه و بویراحمد، نخستین بخش در این استان است که با قدمت دیرینه اجتماعی، فرهنگی به سبب 80سال پیشینه در مرکزیت سیاسی، اداری، انتظامی، آموزشی و تجاری از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است.

این شهرستان در سال 1313 به بخش ثلاث بهبهان شهرت داشته و بسیاری از نقاط شهرستان‌های کهگیلویه و بهمئی را شامل می‌شد که مهمترین مولفه این مرکزیت ساخت نخستین مدرسه استان در لنده، (مدرسه اردیبهشت)، نخستین هنگ ژاندارمری، نخستین مرکز ثبت احوال، ثبت نخستین شناسنامه استان در سال 1309 و نخستین مرکز شهرنشینی در کهگیلویه و بویراحمد گویای قدمت و وسعت این شهرستان است.

اما در طی این همه سال بحث خروج از بن بست تاریخی این شهرستان همواره یکی از مهمترین مطالبات مردم و مسولان بوده است که با اجرای طرح های مختلف در طول دو دهه گذشته اقدامات خوبی برای این مهم توسط فرزندان بومی این شهرستان در مرکز کشور و مسئولان استانی و شهرستانی صورت گرفته است.

امروز راه های ارتباطی به عنوان یکی از مهمترین شاخصه های توسعه در شهرستان ها محسوب می شود که باتوجه به بن بست بودن شهرستان لنده بحث خروج از بن بست این شهرستان سال ها است که از مطالبات مردم بوده است.

این مطالبه مهم مردمی پس از سال ها چشم انتظاری با حضور معاون وزیر راه و استانداری و راه وشهرسازی، نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی و مسئولان کلنگ زنی شد تا مردم این سامان شاهد تحقق عملی خروج لنده از بن بست باشند.

پروژه ملی جاده لنده به تشان در استان خوزستان در فاز اول به طول 5/5 کیلومتر با اعتباری افزون بر 40میلیارد تومان از محل پروژه ملی وزرات راه و شهرسازی کلنگ شد تا با اتصال شهرستان لنده به تشان در استان خوزستان شاهد توسعه ارتباطات جغرافیایی، اقتصادی، سیاسی و ملی باشیم که یکی از مهمترین و حیاتی ترین پروژه های تاریخ این شهرستان برای خروج از بن بست بود برسم.

قطعا این پروژه ملی در آینده به عنوان یکی از کریدورهای مهم جنوب به مرکز و شمال کشور خواهد بود که نقش مهم در کاهش میزان زمان نقل و انتقالات بار و مسافر خواهد داشت که به توسعه اقتصادی مردم شهرستان نیز کمک فراوانی خواهد کرد.

یکی دیگر از مهمترین راه های خروج از بن بست بحث توسعه کشاورزی و توجه ویژه به این مهم از سوی مسئولان است که در سال های گذشته بحث زیر کشت بردن بیش از 500هکتار از اراضی کشاورزی منطثه آبلش با احداث خط انتقال آب از رودخانه مارون صورت گرفت که علاوه بر تامین نیازهای شهرستان در حوزه صیفی جات وکشاورزی توانست سهم قابل توجهی در توسعه و اشتغالزایی جوانان بیکار این شهرستان داشته باشد.

این طرح مهم در حالی اجرایی شده است که در سال 1378بحث مطالعات اجرایی آن صورت و پس از گذشت بیش از یک دهه عملیات بهره برداری از آن با حضور مسولان ملی و استانی و شهرستانی اجرایی شد که سهم قابل توجهی در توسعه بخش کشاورزی داشته است.

آغاز عملیات اجرایی آبرسانی به مزارع کشاورزی منطقه دشت بن در بخش موگرمون و زیر کشت بردن بیش از 500هکتار از اراضی کشاورزی یک گام مهم دیگر در راستای توسعه همه جانبه شهرستان و خروج از بن بست است که با همکاری بنیاد علوی با پیشرفتی 90درصدی در فاز اول و دوم در حال کار است که سهم مهمی در توسعه کشاورزی و اشتغالزایی در شهرستان ایفا خواهد کرد.

یکی دیگر از راهکارهای خوب اجرایی در حوزه خروج از بن بست شهرستان لنده توجه ویژه جهاد کشاورزی به بحث توسعه باغات در شهرستان بوده است که سهم قابل توجهی در طی چندسال گذشته در تامین میوه شهرستان و حتی صادرات آن به سایر شهرستان های استان را داشتیم.

توجه به بحث دامداری و دامپروری از دیگر اقدامات خوب جهاد کشاورزی در طی این سال ها در سطح شهرستان لنده بوده است که با اجرای طرح های پرواربندی و طرح های نیمه صنعتی سهم قابل توجهی در توسعه دامداری و اشتغالزایی در سطح شهرستان لنده داشته است که بحث صادرات دام با استان های همجوار و فروش به شرکت پشتیبانی دام سازمان جهاد کشاورزی نیز از اهم فعالیت های توسعه ای در راستای خروج از بن بست شهرستان لنده است.

توجه به بخش گردشگری در شهرستان لنده یکی از مهمترین مطالبات دیرینه مردم شهرستان لنده با توجه به ظرفیت های خوب شهرستان در حوزه جاذبه های گردشگری است که راه اندازی کمپ گردشگری در حوزه موگرمون یکی از اقدامات خوب میزاث فرهنگی و گردشگری با همکاری بنیادعلوی است که امروز با پیشرفتی بیش از 95درصد همراه است که سهم مهمی در جذب گردشگر خواهد داشت.

داشتن دو اقیلم آب و هوای سردسیری و گرمسیری به طور همزمان و جادبه های فاخر گردشگری در روستاهای بخش موگرمون و مرکزی شهرستان لنده باعث شده است که سالانه حجم زیادی از گردشگران این شهرستان را به عنوان مقصد گردشگری خویش انتخاب کنند و توجه به این مهم می توان سهم مهمی در خروج از بن بست شهرستان داشته باشد.

تبدیل شدن شهرستان لنده به یک سایت پروازی در سال های گذشته باعث شده است تا همه ساله هوانوردان زیادی از سراسر کشور و حتی استرالیا برای لذت پرواز بر بام شهرلنده را در این سال ها تجربه کنند و ظرفیت عظیمی برای توسعه صنعت هوانوردی و جذب گردشگر برای خروج از بن بست شهرستان است.

وجود بقعه متبرکه امام زاده سیدعمادالدین ولی (ع) از نوادگان امام سجاد (ع) در روستای مونه از توابع بخش موگرمون در شهرستان لنده یکی دیگر از جادبه های فرهنگی و مذهبی در شهرستان لنده است که همه ساله محلی برای راز و نیاز عاشقان اهل بیت (ع) است که در فصل بهار بیشترین زائرین را به خود از سراسر کشور اختصاص می دهد.

وجود منابع عظیم گچ برای تبدیل به گچ طبی و صنعتی یکی دیگر صنایع مغفول مانده در این شهرستان است که متاسفانه در طی این سال ها با وجود خلوص 90درصدی این گچ برای مواد طبی اما هنوز همچنان دست نخورده است و همچنان منتظر اکتشافات و بهره برداری از این صعنت درآمدزا و اشتغالزا است که امیدواریم در دولت سیزدهم شاهد توجه ویژه ای به این صنعت باشیم.

در حوزه خروج از بن بست شهرستان در طی سال های گذشته یکی دیگر از مهمترین مطالبات مردم اتصال راه لنده_تراب_ تونل پات در جاده دهدشت_پاتاوه است که در این سال ها با پیگیری مستمر مردم و مسئولان استانی و شهرستانی و نمایندگان مردم در مجلس پل ارتباطی این جاده پس از سال ها چشم انتظاری جانمایی شده است و عملیات راه سازی برای اتصال لنده به شهرستان کهگیلویه از مسیر تراب با همکاری بنیاد علوی و راهداری در حال اجرا است که سهم مهمی در خروج تاریخی این شهرستان از بن بست دارد.

توجه به بحث راه اندازی ایستگاه برق 132کیلوباتی در منطقه سوق برای شهرستان لنده یکی دیگر از مهمترین مطالبات مردم بعد از راه اندازی خط دو مداره این شهرستان بود که با حضور وزیر نیرو و مسئولان استانی و نماینده وقت مردم در مجلس شورای اسلامی کلنگ زنی شد و عملیات اجرایی آن از همان ابتدای کار آغاز شد و در ادامه نیز با پیگیری های نماینده کنونی مردم در مجلس و استاندار جدید نیز روند کار سرعت بیشتری به خود گرفته است و بحث جانمایی 88دکل از این ایستگاه تا آب و برق خوزستان جانمایی و عملیات در حال اجرا است که باید تا ابتدای سال 1402به بهره برداری برسد.

در حوزه خروج از بن بست توجه به بحث درمان مردم یکی از مهمترین مطالبات مردم در طی این سال ها بوده است که کلنگ زنی بیمارستان32تختخوابی شهرستان با حضور معاون وزیر بهداشت و مسئولان استانی و شهرستانی و نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی اجرایی و هم اکنون در فاز اول و دوم بیش از 90درصد پیشرفت کاری دارد که سهم مهمی در خروج از بن بست شهرتان خواهد داشت.

در سایر حوزه ها نیزاقدامات خوبی در حال اجرا است که امیدواریم شاهد خروج تاریخی این شهرستان با پیگیری و توجه ویژه مسئولان به مطالبات مردمی و همتی جهادی برای توسعه روز افزون این شهرستان شکل بگیرد و شاهد تبدیل شدن این شهرستان به یکی از شهرستان های برخوردار کشور باشیم.

فرماندار شهرستان لنده در گفت وگو باخبرنگار این پایگاه خبری گفت: در ابتدای کار لازم است از تلاش های شبانه روزی و پیگیری های خوب استاندار محترم و معاونین و همچنین نماینده محترم مردم شهرستان در مجلس شورای اسلامی که در پیگیری بودجه های و سایر موارد همواره یار و یارو ما بودند تقدیر و تشکر می کنم. جلال دانش گفت: امسال و از محل سفر ریاست جمهوری به استان فعلا مبلغ 80میلیارد تومان، از محل سفر ریاست بنیاد مستضعفان کشور به شهرستان نیز بیش از 90میلیارد تومان و از محل کمیته برنامه ریزی استانی نیز 46میلیارد تومان به شهرستان لنده تخصیص یافته است. وی تاکیدکرد: اعتبارات شهرستان لنده در سال 1401 در 26فصل و برای 33دستگاه اداری شهرستان و برای بیش از 95طرح و پروژه تخصیص یافته است که نسبت به سال گذشته نیز 16درصد رشد پروژه در اعتبارات کمیته برنامه ریزی استانی را داریم که بیشتر این اعتبارات در راستای خروج از بن بست شهرستان با تمرکز بر روی پروژه های عمرانی و تاثیرگذار در شهرستان لنده برنامه ریزی شده است. فرماندار شهرستان لنده گفت: در بحث خروج شهرستان از بن بست امسال توجه ویژه ای به جاده لنده_ تراب و اتصال آن به جاده دهدشت_ پاتاوه شده است که همکاری همراهی بنیاد علوی و همکاری خوب مسئولان استانی در تحقق این مطالبه مهم مردمی باعث شد تا امروز این پروژه با پیشرفت قابل قبولی نسبت به گذشته صورت گیرد و پیمانکار نیز به سرعت و پیشرفت بهتری در حال کار است. وی تاکیدکرد: محور لنده_ تشان یکی از پروژه های ملی است که نیازمند بیش از 1هزار میلیارد تومان است که پیگیری های خوبی از طریق استاندار و معاون عمرانی و نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی برای این پروژه صورت گرفته است. دانش گفت: در حوزه توسعه شبکه آب شرب شهری و خطوط انتقال آب نیز بیش از 14میلیاردتومان اعتبار در نظر گرفته شده است که شاهد یک تحول بزرگ در حوزه شبکه آب شهری خواهیم بود. در سایر حوزه های نیز تلاش های خوبی به نسبت گذشته با فعال تر کردن پروژه ها با بازدید های میدانی و مستمر و رفع معارضات پروژه های عمرانی در طی چندماهه گذشته صورت گرفته است. فرماندار شهرستان لنده گفت: توجه ویژه به بخش کشاورزی و توسعه آن به همراه اشتغالزایی پایدار یکی از مهمترین راهکارهای خروج شهرستان از بن بست است که این مهم نیز با اجرایی کردن طرح آبرسانی به دشت بن در روستای کهناب نیز در حال اجرا است که با مشارکت جهاد کشاورزی و بنیاد علوی با پیشرفت قابل قبولی در حال اجرا است که سهم مهمی در توسعه کشاورزی این منطقه و رفع بیکاری جوانان خواهند داشت. وی گفت: در حوزه های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، طرح های اشتغالزایی و سایر حوزه ها نیز تلاش های خیلی خوبی به همت ادارات و نهادهای مستقر در شهرستان با همراهی بنیاد علوی و ستاد اجرایی فرمان امام در حال اجرایی شدن است که امیدواریم خروجی این اقدامات توسعه همه جانبه شهرستان لنده را به همراه داشته باشد.

انتهای پیام /

اقدامات راهبردی برای توسعه فراگیر لنده + تصاویر 2
اقدامات راهبردی برای توسعه فراگیر لنده + تصاویر 3
اقدامات راهبردی برای توسعه فراگیر لنده + تصاویر 4
اقدامات راهبردی برای توسعه فراگیر لنده + تصاویر 5