یک‌شنبه 8 مهر 1403

امارات هم «گاو شیرده» است / ابوظبی منتظر خیانت اسرائیل باشد

خبرگزاری مهر مشاهده در مرجع
امارات هم «گاو شیرده» است / ابوظبی منتظر خیانت اسرائیل باشد

کارشناس منطقه خاورمیانه با اشاره به طرح سازش امارات با رژیم صهیونیستی گفت: آمریکا درصدد استفاده از دولت های منطقه یا همان «گاو شیرده» است که خود این نام را بر آنها نهاده است.

کارشناس منطقه خاورمیانه با اشاره به طرح سازش امارات با رژیم صهیونیستی گفت: آمریکا درصدد استفاده از دولت های منطقه یا همان «گاو شیرده» است که خود این نام را بر آنها نهاده است.

صفی الله رمضانخانی کارشناس مسائل منطقه در گفتگو با خبرنگار مهر، با بیان اینکه پس از گذشت هفتاد سال از خیانت دولت های عربی منطقه به ویژه در موضوع فلسطین، اکنون توافق عادی سازی روابط امارات با رژیم صهیونیستی آشکار شده است، گفت: انتشار این خبر تعجب برانگیز نیست، زیرا با نگاهی به تاریخچه رفتار دولت های عربی در منطقه موارد بسیاری از خیانت سرمداران این دولت های سازشکار را به کرات می بینیم.

وی افزود: امضای توافق نامه کمپ دیوید بین رژیم صهیونیستی با مصر، امضای پیمان اسلو در سال 1993 میان یاسر عرفات و اسرائیل، امضای پیمان صلح بین اسرائیل و اردن در سال 1994 بعد از برگزاری کنفرانس صلح مادرید در سال 1991، ساخت غرفه اسرائیل در نمایشگاه دبی 2020، روابط گروه های مختلف نظامی و اقتصادی کشورهای عربی و اسرائیل، سخنان پادشاه بحرین درباره سفر آزادانه شهروندان بحرینی به اسرائیل در سال 2018 و موضوعات دیگر همه نشان دهنده خیانت آشکار دولت های عربی منطقه است.

کارشناس مسائل خاورمیانه با اشاره به اینکه از تاثیر روابط عربستان و آمریکا بر امارات در بروز چنین رفتاری نمی توان گذشت، اظهار داشت: شاید بتوان گفت پس از سنت شکنی ملک سلمان در آشکار کردن روابط با آمریکا به این شکل، چنین روندی ایجاد شده و از آنجایی که آمریکا به عنوان یک قدرت بین المللی با اسرائیل در منطقه ژئوپلیتیک و ژئواستراتژیک خاورمیانه دارای اتحاد منحصر به فرد است، اکنون آمریکا درصدد استفاده از دولت های منطقه یا همان «گاو شیرده» است که خود این نام را بر آنها نهاده است.

رمضانخانی ادامه داد: البته با نگاهی به افشای مکالمه اوباما و سارکوزی در اجلاس سران گروه 20 در سال 1390 که سارکوزی می گوید «من دیگر نمی‌توانم نتانیاهو را ببینم و تحملش را ندارم؛ او یک دروغگو است.» و اوباما هم پاسخ می دهد که «از دستش خسته شده‌ای؟ من چه بگویم که هر روز باید با او سر و کار داشته باشم؟» می توان دریافت که رژیم صهیونیستی هم پس از مدتی به همپیمانان خود مانند آمریکا و فرانسه خیانت می کند؛ امارات هم باید به زودی آماده خیانت اسرائیل به چنین توافقات و روابطی باشد.

وی همچنین گفت: در سال های اخیر دولت های عربی منطقه با وقوع تحولاتی مانند بیداری اسلامی منافع خود را در خطر دیدند و از آنجایی که ریشه بیداری اسلامی را در جمهوری اسلامی می دانند و از الگو بودن ایران برای ملت های منطقه باخبر هستند، خطر جدی را احساس کردند.

کارشناس مسائل منطقه تاکید کرد: ملت های منطقه نیز که از زورگویی، سازش و خیانت دولت های خود خسته شده اند، اکنون با تجمع و تظاهرات، اعتراض خود را به توافق امارات و اسرائیل نشان می دهند. آتش زدن تصاویر سران امارات و اسرائیل در رام‌الله، تظاهرات مردم پاکستان در پی فراخوان احزاب سیاسی و سازمان‌های مردم‌نهاد این کشور، به آتش کشیدن تصاویر محمد بن زاید، ترامپ و نتانیاهو در تظاهرات کرانه باختری و غزه، تظاهرات صدها نفر از مردم یمن و اعراضات دیگر نشان دهنده خشم و نارضایتی مردم کشورهای منطقه از این توافق خائنانه است.

رمضانخانی با اشاره به اینکه قدرت نظامی، سیاسی و اقتصادی ایران در منطقه و جهان موضوعی است که کشورهای منطقه نمی توانند آن را نادیده بگیرند تصریح کرد: اینگونه تلاش ها و دست و پا زدن ها را با محوریت رفع نیازمندی ها و توانمندی اقتصادی اسرائیل انجام می دهند، در این خصوص با نگاهی به سخنان تلویزیونی مقام معظم رهبری به مناسبت روز جهانی قدس که فرمودند «سیاست عادی‌سازی حضور رژیم صهیونیستی در منطقه یکی از عمده‌ترین سیاست‌های ایالات متحده‌ی آمریکا است. برخی دولت های عربی منطقه که نقش پادوی آمریکا را ایفا می کنند، در این باره به تهیه‌ی مقدمات لازم آن، از قبیل ارتباطات اقتصادی و امثال آن پرداخته‌اند؛ این تلاش‌ها یکسره عقیم و بی‌نتیجه است.»

وی افزود: می توان نکته سنجی معظم له را به خوبی دریافت که اکنون با گذشت مدت زمانی از این سخنان امارات به واسطه سازش با رژیم صهیونیستی چهره خود را آشکار کرده است.

این کارشناس منطقه خاورمیانه بیان کرد: کشورهای منطقه باید بدانند که آمریکا و اسرائیل هیچ هدفی جز استفاده از منابع و ذخایر غنی کشورهای منطقه ندارند که تجربه عراق و افغانستان و حضور آمریکا در این دو کشور این موضوع را به خوبی اثبات می کند. همچنین همکاری تسلیحاتی آمریکا و اسرائیل خاورمیانه را به بزرگترین محل برای مسابقه تسلیحاتی جهان مبدل کرده است که منافع آنها را تامین می کند که البته این موضع باعث برهم خوردن آرامش منطقه و درگیر شدن کشورها را در پی دارد.

رمضانخانی از وحدت و اتحاد امت اسلامی به عنوان تنها راهکار مقابله با تهدیدات دشمنان منطقه یاد کرد و گفت: آرامش، صلح، برادری و دوستی را برای ملت های منطقه به ارمغان خواهد آورد موضوعی که شاید از درک و فهم دولت های عربی منطقه فراتر باشد، امید است ایام آزادی امت اسلامی از این دولت های سازشکار و خیانتکار منطقه فرا برسد.