جمعه 10 فروردین 1403

امروز ایران بیش از هر زمانی نیازمند صیانت از اعتماد عمومی است / آیا وقتش نرسیده به دور باطل و سیاسی کاری در مجلس پایان داده شود؟

خبرگزاری دانشجو مشاهده در مرجع
امروز ایران بیش از هر زمانی نیازمند صیانت از اعتماد عمومی است / آیا وقتش نرسیده به دور باطل و سیاسی کاری در مجلس پایان داده شود؟

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، مراسم روز دانشجو امروز با حضور محمد باقر قالیباف، رئیس مجلس در دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد که در این مراسم نمایندگان تشکل های دانشجویی به نمایندگی از دانشجویان در حضور رئیس مجلس سخنان و مطالبی را مطرح کردند که متن سخنرانی معین رضیعی دبیر مطالعات راهبردی و آزاد اندیشی اتحادیه انجمن اسلامی دانشجویان مستقل در دیدار با محمد باقر قالیباف به شرح...

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، مراسم روز دانشجو امروز با حضور محمد باقر قالیباف، رئیس مجلس در دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد که در این مراسم نمایندگان تشکل های دانشجویی به نمایندگی از دانشجویان در حضور رئیس مجلس سخنان و مطالبی را مطرح کردند که متن سخنرانی معین رضیعی دبیر مطالعات راهبردی و آزاد اندیشی اتحادیه انجمن اسلامی دانشجویان مستقل در دیدار با محمد باقر قالیباف به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

حضار محترم

سلام علیکم

نیک میدانید که در دوازده سال ریاست پر از ابهام آن بنده خدا علی لاریجانی بر مجلس شورای اسلامی حتی یک بار این امکان فراهم نشد که رودررو با ایشان سخن کنیم و بپرسیم به راستی مجلس خانه ملت است یا محفل سیاسی کاری ها؟ لذا ضمن تشکر از جناب آقای قالیباف به سبب برگزاری این نشست ضمن پایبندی به چهارچوب گفتمانی عقلانیت انقلابی نکاتی را مطرح می نمایم.

جناب آقای رئیس!

دهه 90 دوره ندانم کاری ها و سیاست های اشتباهی بود که ایران را به یک موقعیت ویژه تاریخی رساند.. چالش های امروز کشور شوخی بردار نیست و فرصتی برای آزمون و خطا وجود ندارد. اکنون باید از خود سوال کنیم که سهم مجلس در موفقیت ها و شکست های کشور چه میزان بوده است و تاچه میزان مجلس شورای اسلامی امروز نقش پیش بینی شده خود در قانون اساسی کشور را به خوبی ایفا می کند؟

مردم سوال دارند سهم مجلس از تورم قریب به 50 درصدی، دلار 30 هزار تومانی، قطعی برق در اوج گرمای خوزستان، خشکی بستر زاینده رود، کاهش اعتماد عمومی به نظام و پودر شدن سرمایه های خرد مردم در بورس چقدر است؟

آقای دکتر قالیباف

مجلس رکن قانون گذاری و نظارت است اما مع الاسف گاهی اوقات شان مجلس به تامین منافع حزبی و گروهی و یا منطقه ای و قومی نمایندگان تنزل یافته می یابد و به همین دلیل نه تنها قدرت ارائه راهکار برای مشکلات کشور را از دست می دهد بلکه خود به بخشی از مشکل تبدیل می شود. می دانید و اگر نمی دانید بدانید بسیاری از نمایندگان کارکرد اصلی خود را کار چاق کنی یا تعیین فرماندار و رئیس اداره آب و فاضلاب حوزه انتخابیه خود می دانند. لذا نمی شود از نماینده ای که برای رای آوردن دوباره، منافع منطقه ای خود را به منافع ملی ترجیح می دهد و در مقابل فهمیدن ساده ترین اولویت های کشور مقاومت می کند، انتظار تصمیم گیری راهبردی و ملی داشت!

اگر مجلس در جایگاه نظارتی خود استوار بود امروز بدلیل سال ها مدیریت غلط منابع آب از سوی دستگاه های اجرایی در اصفهان و چهارمحال و یزد کارد به استخوان مردم نرسیده بود و اعتراض مردم شکل و شمایل امنیتی به خود نمی گرفت! اگر مجلس و نماینده مردم اولویت های کشور را به درستی تشخیص می داد و از حق مردم کوتاه نمی آمد دولت ها نمی توانستند با بودجه نویسی تورم زا و غیر واقعی معیشت مردم را گروگان بگیرند! آیا نظارت دائم و موثر بر دستگاه های دولتی وظیفه مجلس نیست؟ اینکه قصه حقوق های نجومی در دولت قبل از طریق درز اطلاعات محرمانه و فیش حقوقی مدیران در فضای مجازی افشا می شود یعنی ظرفیت نظارتی مجلس شورای اسلامی کارکرد مطلوبی ندارد و اگر نبود شبکه های اجتماعی احتمالا تا همین امروز ماها اصلا خبر نداشتیم که در یک شرکت دولتی حقوق 213 میلیون تومانی هم داریم! و باز هم اگر همین ظرفیت شبکه اجتماعی نبود احتمالا هیچ وقت متوجه نمی شدیم که آقای نماینده فلان شهرستان برای بکارگیری دختر و داماد و برادرزاده اش با وزرای دولت مکاتبه می کند! واقعا می شود امیدوار بود چنین کسی حق و حقوق مردم را از وزرا مطالبه کند؟ و آیا ما حق نداریم از شما سوال کنیم که هیات نظارت بر نمایندگان مجلس و یا حتی شخص جنابعالی چرا در اینگونه موارد دست کم یک موضع گیری خشک و خالی نمی کنید که خطای یک نفر به پای کل مجلس نوشته نشود؟ چرا نباید از تریبون مجلس به چنین افرادی که آبروی نظام را لکه دار می کنند حداقل یک تذکر اخلاقی داده شود؟

آقای دکتر قالیباف!

اگر میخواهیم مجلس به ریل باز گردد باید ساختار ها و سازوکارهای آن را متناسب با چالش های پیچیده کنونی به روز رسانی کنیم. بخشی از مشکلات دیروز و امروز فراتر از ایرادات شخصی و فردی نمایندگان و ناشی از ضعف ساختارهای سیاسی کشور است. به همکاران خود بگویید «شفافیت» زیربنای رفع بسیاری از این چالش هاست! ما نمی دانیم چه برنامه ریزی دارید و چرا برای بررسی مجدد طرح شفافیت امروز و فردا می کنید! اما اگر مجلس در این زمینه کوتاهی کند و یا تصویب آن را به ماه های اخر موکول نماید، به این معناست که اراده ی جدی برای تحول در بهارستان وجود ندارد.

«اصلاح قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی» یکی دیگر از ضرورت های تحول در بهارستان است. متاسفانه در حال حاضر مکانیزم های سیاسی که به انتخاب نمایندگان مجلس منتهی می شود فاقد کارایی لازم بوده و در نتیجه ساختار های رسمی همچون احزاب و تشکل های سیاسی کارکردی ندارند و بیشتر محافل پشت پرده و لابی گری های سیاسی اصالت پیدا می کند. در این شرایطی عملا پاسخگویی وجود ندارد. قبل از انتخابات افراد با شاخص های مبهم و غیرشفاف وبا اعمال نفوذ پدرخوانده ها وارد لیست می شوند و پس از انتخابات نیز هیچ کس مسئولیت عملکرد آن ها را نمی پذیرد! فی المثل خود حضرت عالی که از طریق لیست ایران سربلند به مجلس شورای اسلامی راه پیدا کردید بهتر از ما می دانید که با برخی از اعضای همان لیست اختلاف نظرهای جدی سیاسی دارید! و فکر نمی کنم بتوانید یک نفر را معرفی کنید که مسئولیت مواضع کلان 30 منتخب شهر تهران را بپذیرد! این ماجرا وقتی دردناک تر می شود که می دانیم بسیاری از نخبگان و چهره های سیاسی ای که به محافل سیاسی وصل نبودند در روزهای منتهی به انتخابات توسط پدرخوانده های اصولگرایی از لیست کنار گذاشته شدند. آیا وقتش نرسیده به این دور باطل و این سیاسی کاری آشکار پایان داده شود؟ می شود و می توانیم مکانیزم های انتخاباتی را از حالت اکثریتی خارج کنیم و با حرکت به سمت مدل های تناسبی و طراحی مکانیزمی نوین برای انتخابات مجلس شورای اسلامی، در بهارستان تحول واقعی ایجاد نماییم (در صورت تمایل حضرت عالی و باتوجه به جلسات متعددی که در این زمینه در اتحادیه مستقل داشته ایم آماده برگزاری جلسات تخصصی در این زمینه را داریم)

آقای دکتر قالیباف

مجلس یازدهم و دولت سیزدهم میراث داران جریان پرمدعا و بی عملی هستند که هنوز هم ته مانده های کم خردشان، مسئولیت ناپذیر تر از هر زمان دیگری به انقلاب هجمه می کنند! قرار بود 100 روزه مشکلات معیشتی و اقتصادی را حل و فصل کنند و مدعی بودند که با مذاکره می شود آب خوردن را هم تامین کرد. اما روزی که از مدیریت اجرایی کشور کنار رفتند نه فقط معیشت، بلکه آب و برق و محیط زیست را هم آلوده به ناکارآمدی خود کردند! نتیجه 8 سال خوش بینی شان به غرب 10 برابر شدن نرخ ارز، بالاترین نرم تورم سالانه پس از انقلاب، رکود کم سابقه و بحران های پیچیده سیاسی امنیتی بود!

رئیس محترم مجلس!

غلبه بر مشکلات پیچیده ای که با اقدامات غیرعاقلانه جریان غربگرا ایجاد شده است با تصمیم گیری های هبجانی و غریضی ممکن نیست! اینکه در راهروهای مجلس در کنار برخی اقدامات مثبت صورت گرفته که امیدوار کننده است، گاها شاهد ارائه انبوهی از طرح های دو و چند صفحه ای فاقد هرگونه پشتوانه کارشناسی هستیم زنگ خطر جدی برای دستگاه قانون گذاری کشور است. لذا عمیقا معتقدیم اولویت نخست در مجلس و دیگر قوا باید غلبه بر مشکلات معیشتی و ترمیم سرمایه اجتماعی باشد.

در این مسیر هر صیانت غیرمعقولی که براساس انگیزه های گروهی، کشور را دچار حاشیه کند خلاف عقلانیت انقلابی است! امروز ایران بیش از هر زمانی نیازمند صیانت از اعتماد عمومی است!

والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته