شنبه 1 اردیبهشت 1403

امروز توسعه دوچرخه‌سواری نیاز شهر است

خبرگزاری ایسنا مشاهده در مرجع
امروز توسعه دوچرخه‌سواری نیاز شهر است

شهردار منطقه 17 با اشاره به اینکه تهران توان آن را ندارد که مدام خانه‌ها را تملک و به خیابان تبدیل کند، افزود: امروز توسعه دوچرخه سواری نیاز شهر است و باید آن را به مطالبه عمومی تبدیل کنیم.

به گزارش ایسنا، محمود کلهری در مراسم تقدیر از فعالان عرصه دوچرخه سواری شهری که بصورت محدود در سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور و با حضور مرضیه حصاری، مدیرکل دفتر حمل و نقل و ترافیک شهری این سازمان برگزار شد، گفت: در سال هایی که شهرداری به لحاظ توان مالی شرایط مطلوبی داشت باید در حوزه توسعه بهره گیری از حمل و نقل پاک اقدامات موثر را انجام می داد و امروز این سوال مطرح است که چرا در آن دوران توسعه دوچرخه سواری در تهران به طور جدی مدنظر قرار نگرفته است.

وی افزود: در دوره مدیریت شهری فعلی این جدیت برای توسعه دوچرخه سواری وجود دارد که به نگاه مدیریت کلان شهرداری و نظر خود شهردار تهران بازمی گردد. وقتی جدیت شهردار تهران آقای حناچی در این حوزه مشهود شد مشخص شد که پشت این جدیت پیوست های فرهنگی، اقتصادی، زیست محیطی و ورزشی متنوعی وجود دارد.

وی ادامه داد: امروز شهردار تهران شخصا ترویج فرهنگ استفاده از دوچرخه را رهبری می کند و ارزش استفاده از دوچرخه و مزیت های آن در بخش های مختلف همچون اقتصاد را به خوبی درک کرده‌اند.

وی در بخش دیگری از صحبت های خود به نبود مدیریت یکپارچه شهری به عنوان یکی از موانع مسیر توسعه دوچرخه سواری در تهران اشاره کرد و افزود: وقتی مدیریت یکپارچه شهری وجود ندارد موانعی بر سر توسعه دوچرخه سواری ایجاد می شود؛ امروز فرصت مناسبی است تا آسیب شناسی کرده و به موضوع توسعه دوچرخه سواری به عنوان دغدغه ملی نگاه کنیم.

وی تاکید کرد: امروز توسعه دوچرخه سواری نیاز شهر است؛ تهران توان اینکه مدام خانه ها را تملک و به خیابان تبدیل کند ندارد و اگر این اتفاق هم بیافتد تنها خیابان ها را به پارکینگ خودرو تبدیل کرده ایم لذا باید انسان محوری را اولویت اول خود قرار دهیم و در این مسیر باید از همکاری و تعامل راهنمایی و رانندگی به ویژه در منطقه 17 که نهایت تلاش خود را به کار گرفته اند قدردانی و درخواست کنم مجموعه پلیس راهور این موضوع را به عنوان دغدغه و نیاز شهر تهران قلمداد کند.

کلهری در بخش دیگری از صحبت های خود به سند جامع دوچرخه سواری اشاره کرد و افزود: تمامی اقدامات شهرداری تهران در حوزه توسعه دوچرخه سواری برشی از همین سند است و تا پایان امسال هدف گذاری در مناطق 22 گانه انجام شده که احداث 500 کیلومتر مسیر دوچرخه سواری را داشته باشیم. در سند جامع دوچرخه سواری باید دستگاه هایی که تکلیف دارند وظایف خود را انجام دهند.

وی تاکید کرد: اگر این موضوع دغدغه همگانی نشود شهرداری به تنهایی نمی تواند کاری از پیش ببرد. باید تلاش کنیم استفاده از دوچرخه را تبدیل به مطالبه عمومی کنیم. بی تردید امروز داشتن مسیر امن دوچرخه ضروری است و در همین راستا در منطقه 17 مسیر امن دوچرخه سواری با ایده ای جدید با اختلاف سطح از معابر و با استفاده از جمع‌آوری نهرهای شرقی و غربی در دستورکار قرار گرفته است.

انتهای پیام