جمعه 7 اردیبهشت 1403

انتقاد استاندار مازندران از تاخیر در ساخت پایانه گل‌وگیاه عباس‌آباد

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
انتقاد استاندار مازندران از تاخیر در ساخت پایانه گل‌وگیاه عباس‌آباد

نوشهر - ایرنا - استاندار مازندران از تاخیر طولانی مدت تکمیل و بهره‌برداری از پایانه گل‌وگیاه شهرستان عباس‌آباد انتقاد کرد و گفت: سرمایه‌گذار و مجری این طرح باید پاسخگوی علت تکمیل نشدن این پایانه با گذشت 17 سال از زمان آغاز ساختش باشد.

به گزارش ایرنا، مجید حسین زادگان روز پنجشنبه در نشست ستاد تسهیل و رفع موانع تولید استان که با محوریت بررسی آخرین وضعیت این پایانه در فرمانداری عباس آباد برگزار شد، افزود: این طرح از اجرا تاکنون حدود 17 سال را پشت سرگذاشته، در حالی که دولت وقت در زمان آغاز عملیات اجرایی امتیازاتی در اختیارش گذاشته بود که زمین جنگلی و جلگه ای به گستره حدود 10 هکتار، کمک ارزی بلاعوض به مبلغ حدود سه میلیارد تومان بر مبنای نرخ ارز و دلار آن زمان و نیز حدود 50 میلیارد تومانتسهیلات بوده است.

ساخت پایانه گل و گیاه عباس آباد سال 1384 در زمینی به مساحت بیش از 10 هکتار با زیربنای حدود 60 هزار متر مربع در منطقه 'اسب چین ' این شهرستان آغاز شد. این مجموعه دارای سه تالار بورس، نمایشگاه دایم گل و گیاه، کارخانه تولید نهالچه های گل و گیاه، سردخانه 60 هزار تنی، بازار بورس گل و گیاه، دانشگاه، بانک، گمرک، اداره استاندارد، قرنطینه گل و گیاه، مرکز بذر و نهال، تالار حراج، مرکز تخلیه و بارگیری و دسته بندی (sorting)، اتاق بازرگانی، دفاتر اداری دولتی، هشت هزار متر مربع فضای گلخانه ای، هتل و مرکز تفریحی و گردشگری با پیست اسب سواری و سامان دهی چشمه ای برای جذب گردشگر است.

نماینده عالی دولت در مازندران گفت: این که سرمایه گذار بر خلاف وعده هایی که داده بود هنوز آن را تکمیل نکرده و به سرانجام نرسانده، جای تامل دارد.

حسین زادگان اظهار داشت: نکته جالب این که مجری و سرمایه گذار بناهایی هم که تحت عنوان پایانه و متعلقات آن در این زمین ساخته، دارای نمایی شبیه به تخت جمشید است و هیچ شباهتی به پایانه گل و گیاه ندارد.

وی افزود: گزارش هایی هم رسیده که سرمایه گذار این طرح از چند سال پیش تاکنون حدود 52 درصد سهام این مجموعه را به ارزش حدود 500 میلیارد تومان فروخته و به جای این که این اعتبار در فرآیند تکمیل این طرح ملی هزنیه شود، متاسفانه نشده است، ضمن آن که اکنون خیلی از سهامداران نیز اعتراض دارند که سرنوشت این پایانه چه می شود؟

حسین زادگان گفت: سال گذشته نیز فاز نخست این طرح ملی به شکل نمایشی مورد بهره برداری قرار گرفت ولی اتفاق خاصی رخ نداده است. امروز این پروژه برای دستگاه های مسئول به عنوان یک غده سرطانی شده و کندی روند تکمیل آن برای مردم بویژه تولید کنندگان گل و گیاه در غرب مازندران شبهه ایجاد کرده که چرا در همه این سال ها طرح تکمیل نشده است.

وی افزود: غرب مازندران کانون تولید گل و گیاه مازندران است و توجیه ساخت این پایانه هم بر همین اساس انجام شده است. سرمایه گذار و مجری باید پاسخگو باشد که چرا تاکنون طرح تکمیل نشده است و باید با ارائه راهکارهای اساسی و اصولی هرچه سریع تر تکلیف این طرح مشخص شود.

استاندار مازندران با اظهار این که امروز بیشتر داد و ستد محصولات کشاورزی در قالب سامانه ای انجام می گیرد و این پایانه نیاز به این میزان فضا ندارد، گفت: با توجه به شرائط مطلوب زمین محل اجرای این طرح از لحاظ جنگلی و جلگه ای بودن، در صورتی که بتوان بخشی از این زمین را برای حوزه گردشگری در نظر گرفت، کمکی هم به این حوزه اقتصادی منطقه می شود.

وی افزود: در آینده نزدیک نشستی با حضور مسئولان دست اندرکار از جمله شعب بانک ملی، دستگاه قضایی، اتاق اصناف، نماینده فرابورس، سازمان صنعت، معدن و تجارت و سرمایه گذار برگزار خواهد شد تا نسبت به تعیین تکلیف بدهی سرمایه گذار که گفته می شود به مبلغ حدود 50 میلیارد تومان است و تجدید نظر در ترکیب هیات مدیره این پایانه تصمیم گیری و پایانه تعیین تکلیف شود.

عباس آباد کانون تولید گل و گیاه کشور

نماینده مردم شهرستان های تنکابن، عباس آباد و رامسر در مجلس شورای اسلامی هم در این نشست با اشاره به شعار سال جهش تولید گفت: عباس آباد جزو یکی از شهرستان هایی است که برابر آمار موجود، تولید کننده حدود 90 درصد گل و گیاه آپارتمانی در کشور است و به همین خاطر چنین طرحی در منطقه اسبچین این شهرستان اجرا شده است.

شمس الدین حسینی افزود: به نظرم مهم ترین مشکلی که ایجاد شده اعتماد به سرمایه گذار و مجری این طرح است. این سرمایه اجتماعی از بین رفته است. باید این اعتماد برگردانده شود تا بتوان این دارایی غیر مولد را به مولد تبدیل کرد.

وی ادامه داد: اگر چه این پایانه با مشکلات زیرساختی مانند نداشتن راه مناسب و ضعف پوشش اینترنتی مواجه است، ولی می توان این مشکلات را حل کرد منتهی مهم ترین مشکل بدهی سرمایه گذار به بانک و خسارت جرایم دیرکرد و سود بانکی است که باید بر طرف شود.

سرمایه گذار این طرح ملی نیز گفت: تسهیلاتی که بابت اجرای این طرح آن زمان دریافت شده حدود 35 میلیارد و 530 میلیون تومان بود. مهم ترین خواسته از بانک عامل این بود که نرخ سود را از 18 درصد به 12 درزصد تغییر دهد که متاسفانه بانک زیر بار این خواسته نمی رود و این موضوع مشکل ساز شده است.

یعقوب عابدینی افزود: فاز نخست این پایانه به بهره برداری رسیده و فاز دوم آن نیز حدود 70 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و تاکنون بناها مانند آزمایشگاه ها، انبارها، سالن بزرگ تحقیقاتی و بارگیری و... این پایانه ساخته شده و هم اکنون دستکم 45 نفر در آن مشغول کار هستند.

استاندار مازندران صبح امروز به غرب مازندران سفر کرد. حسین زادگان قرار است از رینگ شهری عباس آباد و نشتارود هم بازدید کند.

نشست خبری با خبرنگاران در تنکابن از دیگر برنامه های استاندار مازندران در این سفر است.

*س_برچسب‌ها_س*