چهارشنبه 13 تیر 1403

اهمیت «تولید بار اول» برای شکوفایی صنایع / قانون حذف تشریفات، بهانه‌ها را از بین می‌برد

خبرگزاری فارس مشاهده در مرجع
اهمیت «تولید بار اول» برای شکوفایی صنایع / قانون حذف تشریفات، بهانه‌ها را از بین می‌برد

گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس؛ وقتی یک فناوری راهبردی بخواهد بومی شده و برای بار اول در داخل کشور تولید شود، با مشکلاتی مواجه است که در بسیاری از اوقات منجر به شکل‌گیری یک بن‌بست در مسیر بومی‌سازی و تولید انبوه آن می‌شود. پیچیدگی ساخت، عدم وجود تقارن اطلاعاتی کامل نسبت به محصول مورد نظر، نبود اطلاعات کافی از ظرفیت های مختلف کشور و همچنین عدم اطمینان به محصولات تولید داخل سبب شده که تولید بار اول تجهیزات و فرآیندهای استراتژیک و راهبردی در این زمینه به بن بست بخورد. در این شرایط، خلاء وجود یک نهاد رگولاتور بین نیازهای فناورانه و پاسخ های موجود در کشور کاملاً حس می شود.

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با تکیه بر داده هایی که طی سال های اخیر در زمینه توانمندی شرکت های دانش بنیان شناسایی کرده و همچنین شناسایی نیازهای راهبردی صنعت به پلی بین صنعت و شرکت های دانش بنیان تبدیل شده که می تواند به عنوان نهاد تنظیم گر عمل کند. در این خصوص با «آلبرت بغزیان»، استاد اقتصاد دانشگاه تهران گفتگو کردیم.

تولید تجهیزات راهبردی ضروری است

بغزیان ضمن تأیید ضرورت تولید تجهیزات راهبردی در داخل کشور تصریح کرد: ما باید به شناسایی افرادی بپردازیم که جلوی تصمیمات مربوط به تولید تجهیزات راهبردی و کالاهای مورد نیاز را در داخل کشور می گیرند. متاسفانه سود در واردات است و منفعت برخی افراد در این است که کالاها و تجهیزات را با دلار ارزان وارد کنند و در بازار آزاد به فروش برسانند. باید جلوی این اقدامات را بگیریم. اگر به سمت تولید نیازهای خود نرویم، صنعت رونق نمی‌گیرد و برای همیشه به این قطعات، کالاها و تجهیزات راهبردی وابسته خواهیم ماند. بنابراین، نمی توانیم به این که تولید تجهیزات راهبردی در داخل کشور چقدر اهمیت دارد، عدد خاصی بدهیم و میزانی برایش مشخص کنیم. این موضوع به صورت مطلق اهمیت دارد و ضروری است که به سمت تولید تجهیزات راهبردی مورد نیاز کشور گام برداریم. در این راستا، نیاز است با موانع برخورد کنیم و آن ها را از سر راه برداریم.

ضرورت توجه ویژه به تولید بار اول

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: اینکه سازمان ها و نهادهای مختلف چقدر به تولید بار اول اهمیت دهند و آن را جدی بگیرند، اهمیت دارد. هر حلقه ای می تواند یک مانع باشد و مشکل آفرینی کند. ممکن است بودجه ای دریافت شود اما برای ساخت تجهیزات هزینه نشود. یا ممکن است بودجه دریافت شود اما در عمل به این نتیجه برسند که ایده مورد نظر را نمی شود تجاری سازی کرد. اینها مشکلاتی است که در عمل پیش می آید و باید برایش چاره اندیشی کرد. البته شاید در برخی موارد خاص بهتر باشد که آن کالا یا تجهیزات را وارد کنیم، زیرا تولید آن در داخل کشور هزینه بالایی دارد و وارداتش به صرفه تر است. اما کشوری مانند ایران که در عرصه قطعه سازی ادعا دارد، باید بتواند خودش را ثابت کند و تا جایی که امکان دارد و به لحاظ اقتصادی به صرفه است، نیازهای داخلی را برطرف کند.

قانون حذف تشریفات و مقررات مناقصه، بهانه‌ها را از بین می‌برد

بغزیان در ادامه گفت: برخی مدیران برای استفاده از تولیدات داخلی به بهانه هایی مانند مقررارت، بروکراسی اداری و... اشاره می کنند. قانون حذف تشریفات و مقررات مناقصه برای تولیدات بار اول این بهانه جویی ها را از بین می برد و فضای مناسبی برای استفاده از تولیدات داخلی توسط شرکت ها، سازمان ها و نهادهای دولتی به وجود می آورد. این قانون نوعی مانع زدایی از خرید محصولات، کالاها و تجهیزات دانش بنیان تولید بار اول در کشور است. البته در عمل در برخی زمینه ها این قانون اجرا نمی شود. ممکن است در عرصه خاصی منافع برخی افراد در میان باشد و نگذارند که تولید داخلی اتفاق بیفتد یا از تولیدات در سازمان های دولتی استفاده شود. نباید تصور کنیم صرف قانونگذاری مشکل حل شده و تشریفات به طور کامل برای تمامی تولیدات بار اول از میان برداشته می شود. اما به طور کلی قوانین این چنینی می تواند تسهیل گر باشند.

تنظیم‌گری یک امر بین سازمانی است

وی در پایان خاطرنشان کرد: ایفای نقش رگولاتوری در زمینه تولیدات بار اول یک امر بین سازمانی است. مثلاً معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری می داند که چه شرکت هایی می توانند به ساخت تجهیزات راهبردی مورد نیاز کشور اقدام کنند. وزارت صنعت نیز از نیازهای صنایع اطلاع دارد. این نهادها در همکاری با یکدیگر می توانند به تنظیم گری در حوزه تولیدات بار اول بپردازند. ایجاد یک کمیته مشترک با حضور نمایندگان معاونت علمی و فناوری و وزارت صمت می تواند در این زمینه کارگشا باشد.

پایان پیام /

شما می توانید این مطلب را ویرایش نمایید

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

شرکت های دانش بنیان بومی سازی تولید تولید بار اول قانون حذف تشریفات و مقررات مناقصه این خبر توسط افراد زیر ویرایش شده است
اهمیت «تولید بار اول» برای شکوفایی صنایع / قانون حذف تشریفات، بهانه‌ها را از بین می‌برد 2