یک‌شنبه 8 مهر 1403

ایجاد زیرساخت استقرار اورژانس هوایی درشهرستان‌های استان مرکزی تکلیف است

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
ایجاد زیرساخت استقرار اورژانس هوایی درشهرستان‌های استان مرکزی تکلیف است

اراک - ایرنا - استاندار مرکزی گفت: ایجاد زیرساخت لازم برای استقرار اورژانس هوایی در تمامی شهرستان‌ها و آماده‌سازی مکان استاندارد فرود بالگرد تا سه ماه آینده تلکیف است.

سید «علی آقازاده» روز سه‌شنبه در نشست تخصصی کارگروه اموراجتماعی، فرهنگی، سلامت، زنان و خانواده استان مرکزی، افزود: از تصویب‌نامه ساخت محل فرود بالگرد اورژانس هوایی در تمامی شهرستان‌های استان یک سال می‌گذرد و تاکنون فقط شهرستان تفرش نسبت به جانمایی و ساخت اقدام کرده است.

وی اظهار داشت: فرمانداران استان باید با رعایت ضوابط اجرایی و تایید دانشگاه علوم پزشکی و اورژانس تا شهریورماه جاری نسبت به جانمایی مکان بالگرد هوایی اقدام کنند.

استاندار مرکزی در بخش دیگری از سخنانش گفت: تامین 10 دستگاه موتور مجهز به خدمات فوریت‌های پزشکی برای شهرستان اراک و سه دستگاه برای ساوه با هدف سرعت‌دهی در امدادرسانی باید در برنامه اولویت‌دار مدیریت این شهرها و فرمانداری‌ها قرار گیرد.

آقازاده افزود: قیمت هر دستگاه موتورویژه امداد و فوریت‌های پزشکی 250 میلیون ریال است که باید در سایه همراهی و تدبیر دستگاه‌های متولی تامین شود.

وی اظهار داشت: کاهش 10 درصدی تلفات حوادث رانندگی در استان یکی از مصوبات سال گذشته بوده که در سایه تلاش صورت گرفته و ارزیابی آماری شاخص تلفات این بخش حدود هشت درصد نسبت به مدت مشابه قبل آن کاهش داشته است.

استاندار مرکزی گفت: تداوم این راهبرد برای کاهش 10 درصد آمار تلفات جاده‌ای امسال نیز ضروری است و نیاز است تمامی دستگاه‌های متولی با راهکارهای اثربخش در تحقق این هدف کمک‌رسان باشند.

آقازاده افزود: پویش کنترل سرعت در استان نیازمند همکاری هدفمند رسانه ها، دستگاه های اجرایی متولی و سازمان های مردم نهاد است و انتظار می‌رود که این مهم با حداکثر نتایج مطلوب جامه عمل بپوشد.

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: میانگین ماموریت فوریت‌های پزشکی در پایگاه امداد اراک در شبانه روز 20 مورد است درحالی که استاندارد بآن هشت ماموریت تعیین شده و این مهم بیانگر ان است که شمار مکان‌های امدادی مستقر در این کلانشهر با حجم اتفاقات و حوادث همخوان نیست.

دکتر «پریا بهرامی» افزود: شمار الکترو شوک‌های موجود برای جلوگیری از ایست قلبی در استان ناکافی است و تامین هر یک از این تجهیزات ضروری امدادی یک میلیارد و 800 میلیون ریال منابع مالی نیاز دارد.

وی اظهار داشت: ساخت و تجهیز سوله بحران از شاخص های اعتبارسنجی دانشگاه های علوم پزشکی است بنابراین لازم است سالنی به وسعت 2 هزار مترمربع در اراک ساخته و تجهیز شود.

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: ساخت سکوی اورژانس هوایی در صنایع و واحدهای صنعتی استان که یکی از قطب‌های برتر اقتصادی کشور محسوب می‌شود با توجه به ضریب احتمال حوادث ناشی از کار باید در برنامه باشد.

دکتر بهرامی افزود: سکوی اورزانس هوایی در طرح نوسازی بیمارستان ساخت ولیعصر (عج) به عنوان مرکز مادر تخصصی درمان استان مرکزی پیش‌بینی نشده و و باید پیش از بهره‌برداری از این طرح مهم درمانی نقیصه مذکور برطرف شود.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار مرکزی گفت: بهبود خدمات پیش بیمارستانی و اورژانس برای استان مرکزی که از نظر موقعیت جغرافیایی و سهم اقتصادی شرایط خاص در کشور دارد باید با اولویت دنبال شود و رویکردها برای شاخص‌بندی و نیازهای برجسته باید واقع‌بینانه باشد تا مصوبات روی کاغذ نماند.

«بهروز اکرمی» افزود: بیمارستان ولیعصر (عج) اراک در طرح نوسازی باید فارغ از هر نقص و تامین کننده نیازهای درمانی استان در بازه زمانی مناسب اینده باشد بنابراین باید مکان فرود بالگرد اورژانس هوایی برای این مرکز درمانی مادر به بهترین شکل و در سایه استانداردهای موجود تعبیه شود.

58 پایگاه اورژانس زمینی، یک پایگاه هوایی و پنج پایگاه اورژانس موتوری در استان مرکزی خدمات‌رسانی دارند.

*س_برچسب‌ها_س*