شنبه 29 اردیبهشت 1403

فرهنگی خبرگزاری ایرنا

فرهنگی خبرگزاری ایرنا

تهران - ایرنا - اهالی سینما امروز - پنجشنبه 20 مهر - در مقابل تالار وحدت با «آتیلا پسیانی» هنرمند بنام عرصه سینما، تئاتر و تلویزیون که چند روز پیش پس از ماهها مبارزه با بیماری سرطان دار فانی را وداع گفت، خداحافظی و او را به سمت خانه ابدی بدرقه کردند.

تهران - ایرنا - در اقیانوسی از نادانی‌ها غوطه‌وریم و دانش ما در مقابل آن اقیانوس تاریک و بیکران قطره‌ای بیش نیست. این حقیقتی است که هر متفکر خردمند آن را می‌داند، ولی درلحظات نیایش، آن گاه که خداوند سبحان، این زمزمه ملکوتی را به زبان ما جاری می سازد.

تهران - ایرنا - دبیر سی‌ویکمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران، توجه به حوزه کودک و نوجوان را رویکرد اصلی برنامه‌های این دوره از هفته کتاب دانست و گفت: با توجه به تاکید مقام معظم رهبری (مدظله العالی) به موضوع کودک و نوجوان در سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، ضرورت دارد.

گرگان - ایرنا - به اعتقاد کارشناسان، کودکان سرمایه‌های کشور هستند و سرمایه‌گذاری ویژه در این بخش نقش بسزایی در امیدآفرینی، آشنایی با هویت ایرانی - اسلامی و همچنین رشد، توسعه و پیشرفت آینده دارد و موجب شادی، نشاط و ارتقای سطح زندگی مردم می‌شود و از همین رو سرمایه‌گذاری در این حوزه همواره مورد توجه ویژه قرار دارد.

تهران - ایرنا - سه هزار و 62 عنوان کتاب در شهریور ماه امسال در کشور به چاپ مجدد رسید که از این میان به ترتیب موضوعات کودک و نوجوان، کمک درسی، ادبیات، دین و علوم اجتماعی بیشترین میزان تجدید چاپ را از آن خود کردند.

شاهرود - ایرنا - کاروانسرای میامی یکی از معدود کاروانسرهای داخل شهر و ده‌ها بافت تاریخی این شهرستان معروف به «سرزمین کاروانسراها» است که به سیمای این شهر جلوه خاصی بخشیده و نگین تاریخی برای جذب گردشگران و هویت فرهنگی منطقه محسوب می‌شود.

تهران - ایرنا - «رند» از موادی است که حافظ هم از آن استفاده کرده است؛ اما وقتی این اصطلاح را به جهان‌بینی خود می‌برد، حکایت دیگری از آن می‌سازد و آن را تبدیل به عنوانی برای یک مکتب می‌کند.

تهران - ایرنا - استاد دانشگاه تهران با تاکید بر عظمت هنری حافظ گفت: این شاعر در عین سخنوری و سخت‌کوشی هنری و رعایت لفظ، جانب معنی را فرو نگذاشته و حتی مقدم دانسته است.

تهران - ایرنا - یک مدرس حوزه علمیه از حافظ شیرازی به عنوان شاعر بلندآوازه‌ای یاد کرد که آینه دلش به نور قرآن روشن بود و تا زمانی که درس قرآن را پیشه خود می‌کرد، غمی نداشت.

تهران - ایرنا - نمایشگاه‌هایی همچون «بازی تجربی»، «حافظه‌ی آب»، «خزان»، «همراز عشق»، «فرزند زمین»، «پژواک مهر» و «هفت سنگ» هفته پایانی مهرماه در گالری‌ها و نگارخانه‌های پایتخت برپا هستند.

گرگان - ایرنا - غرفه کودکان در نمایشگاه کودک گرگان از پر جنب‌وجوش‌ترین مکان‌های این روزهای استان گلستان به‌شمار می‌رود، اینجا از قصه‌گویی، شعر و نمایش خلاق، رباتیک و نجوم تا انواع بازی و مسابقه برای کودکان مهیاست و با حضور شادمانه کودکان می‌توان عشق و زندگی را لمس کرد.

زنجان - ایرنا - یک کتابدار گفت: عده‌ای وضعیت اقتصادی و معیشتی را بهانه‌ای برای مطالعه نکردن قرار داده‌اند ولی با وجود کتابخانه‌های عمومی و خدمات آنها، جایی برای این بهانه باقی نمی‌ماند و اتفاقا به اذعان مخاطبان، مطالعه در بهبود جنبه‌های اقتصادی زندگی شهروندان مؤثر است.

تهران - ایرنا - «حافظ» به همان اندازه برای مخاطبان غیرفارسی زبان جذابیت دارد که برای فارسی‌زبانان؛ مخاطبان غیرفارسی، چنانچه شعر حافظ را دریابند و بفهمند، شیفته و شیوای آن می‌شوند.

اصفهان - ایرنا - اسامی نامزدهای 3 بخش پویانمایی کوتاه، داستانی کوتاه و داستانی بلند سینمای ایران در سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان ایران اعلام شد.

تهران - ایرنا - رئیس مرکز دائره‌المعارف بزرگ اسلامی درباره کتابخانه مرکز دائره‌المعارف بزرگ اسلامی گفت: وقتی سی‌ونُه سال پیش، استاد عنایت‌الله مجیدی را برای تشکیل کتابخانه دعوت کردم از ایشان خواستم تدارک کتابخانه سه‌میلیون جلدی ببیند. زیرا ایران در تمدن اسلامی نقش اصلی را ایفا کرده و ام‌القُرای جهان اسلام است.

تهران - ایرنا - شصتمین دوره نمایشگاه «تی تی جی» 2023، ایتالیا با حضور نمایندگان و کنشگران صنعت گردشگری ایران در شهر ریمینی ایتالیا آغاز به کار کرد.