سه‌شنبه 18 اردیبهشت 1403

آموزشی خبرگزاری ایسنا

آموزشی خبرگزاری ایسنا

نیروی مغناطیسی قوی‌ترین آهنربای جهان به قدری قدرت دارد که یک ناو هواپیمابر را 2 متر به هوا ببرد و اکنون در شرف پیوستن به بزرگترین مرکز همجوشی تجربی جهان است.

دبیر ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور از ارائه مهلت 4 ماهه به وزارت علوم برای ارائه گزارش اجرای طرح ساماندهی مراکز آموزش عالی به شورای عالی انقلاب فرهنگی خبرداد.

پهپادها یا همان هواپیماهای بدون سرنشین جدید آژانس تحقیقات پیشرفته دفاعی آمریکا (دارپا -DARPA) موسوم به "گرملین"(Gremlin) که از هواپیماهای مادر خود پرتاب می‌شوند، اکنون قادر خواهند بود تا پس از انجام عملیات دوباره نزد هواپیمای مادر خود بازگردند و مجددا مسلح و دوباره بکار گرفته شوند.

گروهی از محققان ایرانی در مطالعه اخیرشان اظهار کرده‌اند، یک سیستم تصویربرداری لیزری بدون تماس می‌تواند به پزشکان کمک کند تا بیماری‌های چشمی که باعث نابینایی می‌شوند را خیلی زودتر از آنچه اکنون ممکن است، تشخیص داده و درمان کنند.

رئیس دانشگاه فرهنگیان، با تاکید بر این که رویکرد علوم انسانی باید پژوهش محور باشد، افزود: نظریات بومی باید در علوم انسانی لحاظ شود.

دفترچه راهنمای آزمون استخدام پیمانی دانشگاه ها، موسسات آموزشی، پژوهشی و پارک های علم و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری سال 1400 برای بار سوم اصلاح شد.

به اعتقاد پژوهشگر رصدخانه مهاجرت ایران در چهار دهه گذشته بخشی از نخبگان افغانستانی به دلیل ناامنی و فراهم نبودن شرایط فعالیت در این کشور مجبور به ترک کشور خود شدند، ضمن آنکه در صورت ایجاد صلح احتمالی در این کشور بنا به دلایلی چون خشونت و خشکسالی و سیل منجر به تشدید آوارگی افغانستانی‌ها خواهد شد.

رییس جهاددانشگاهی با تبدیل حکم سرپرستی، حکم ریاست واحد سازمانی جهاددانشگاهی هرمزگان را صادر کرد.

اتفاقی جالب در هنگام بررسی اثر روی (zinc) بر سنگ کلیه رخ داده است و آن ارائه‌ی دو نظریه کاملا متفاوت است. اما در نهایت آیا "روی" باعث کاهش سنگ کلیه می‌شود یا افزایش آن؟

در پی تصمیم دانشگاه ملی سئول مبنی بر برگزاری ترم آتی به صورت حضوری،‌باقی دانشگاه‌های کره جنوبی نیز تصمیم گرفته‌اند کلاس‌ها را به صورت حضوری برگزار کنند.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور گفت: یکی از اولویت های 2 سال اخیر معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری امنیت غذایی بود و به همین دلیل هم حمایت ها به سمت ایجاد شرکت های دانش بنیان حوزه کشاورزی بوده است.

نتایج یک مطالعه نشان می‌دهد میزان شیوع اختلالات جنسی در مردان مبتلا به ام اس در ایران بالا است.

جف بزوس (Jeff Bezos) بنیانگذار شرکت "آمازون" و شرکت فضایی "بلواوریجین" اخیرا اعلام کرد که در ماه آینده میلادی او و برادرش مارک قرار است توسط موشک نیوشپرد (New Shepherd) شرکت بلواوریجین به فضا بروند. بزوس بلو اوریجین را در سال 2000 با تمرکز بر گردشگری فضایی ایجاد کرد. اکنون که وی قصد دارد با موشک شرکت خود به فضا برود، نگاهی به سرگذشت مخترعانی می‌اندازیم که خودشان اختراعاتشان را امتحان...

رئیس دانشگاه فردوسی مشهد با تأکید بر اینکه آزمون های پایان ترم دانشجویان این دانشگاه مجازی است، گفت: تلاش می کنیم سهم نمره پایان ترم دانشجویان کمتر از 5 باشد.

یافته‌های یک مطالعه نشان می‌دهد که دیابت بارداری می‌تواند یک عامل خطر احتمالی در بروز استرس و تنیدگی‌های پس از زایمان باشد و زنانی که دچار دیابت بارداری هستند، استرس بیشتری را تجربه می‌کنند.

در پی انتشار گزارش "هشتگ‌هایی که خبرساز شدند / دادخواهی اساتید دانشگاه آزاد در فضای مجازی" روی خروجی ایسنا، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان کرمان با بیان اینکه این بخشنامه برای دانشگاه آزاد اسلامی یک نقطه قوت است گفت: این بخشنامه یک اقدام موثر در بهبود شیوه معیشت اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی بوده است.