چهارشنبه 19 اردیبهشت 1403

آموزشی خبرگزاری ایسنا

آموزشی خبرگزاری ایسنا

نتیجه بررسی مدارک مرحله اول آزمون فلوشیپ پزشکی سال 1400 از روز شنبه 29 خرداد اعلام می شود.

محققان راهی ایجاد کرده‌اند که به وسیله‌ی آن می‌توان سطح فلز مایع را به گونه‌ای تنظیم کرد که نور را پراکنده یا بازتاب کند. این فناوری می‌تواند روزی به ساخت آینه‌های الکتریکی یا دستگاه‌های نوری قابل کنترل کمک کند.

رئیس دانشگاه تهران با تاکیدبراینکه فعالیت‌های بین رشته‌ای اولویت و سیاست جدی دانشگاه است، است: فکر نمی‌کنم هیچ دانشگاهی در کشور مانند دانشگاه تهران وسعت و زمینه‌های فعالیت دانشجویان را فراهم کرده باشد.

پژوهشگران آمریکایی در بررسی جدید خود سعی دارند تا رادیوداروها و نانوذرات را برای مقابله با سرطان به کار ببرند.

پیشرفت در فناوری پوشیدنی در حال تغییر دادن شکل و نحوه زندگی و کار انسان‌ها است. ساعت‌های هوشمند و گوشی‌های بی‌سیم و در بخش مراقبت‌های بهداشتی دستگاه‌های متداول مانند انژکتورهای پوشیدنی، پچ‌های نظارت بر الکتروکاردیوگرام (نوار قلب)، سمعک‌ها و موارد دیگر از جمله فناوری‌های پوشیدنی هستند که در جهان امروز بسیار کاربردی هستند.

دانشگاه علوم پزشکی تهران فراخوان تبادل دانشجو با دانشگاه سانتیاگو د کامپوستلا اسپانیا برای مدت پنج ماه را اعلام کرد.

تحقیقات جدید نشان می‌دهد رشته‌های کهکشانی که بیش از صدها میلیون سال نوری طول دارند، می‌توانند بزرگ‌ترین اجرام در حال چرخش در جهان باشند.

آژانس فضایی آمریکا (ناسا) قصد دارد یک تلسکوپ پیشرفته شکار کننده سیارک موسوم به "نقشه بردار NEO" بسازد که برای شناسایی هر سیارک ناشناخته‌ای که احتمال برخورد با سیاره ما را دارد، ساخته خواهد شد.

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری با بیان اینکه در صورت عدم تامین دوز دوم واکسن کرونا از واکسن‌های داخلی با پلتفرم مشابه خارجی تزریق خواهد شد، گفت: برای دوز دوم واکسن سینوفارم که مبتنی بر پلتفرم ویروس غیر فعال است، می‌توان از واکسن برکت و برای واکسن‌های "آسترازنیکا" و "اسپوتنیک" نیز از واکسن تولید شده در انستیتو پاستور تزریق کرد و مشکلی ایجاد نخواهد کرد.

ربات‌ها از آن دسته از فناوری‌های نوظهور هستند که با ظهورشان تغییرات گسترده‌ای را در تمام جوامع ایجاد کرده‌اند و در بسیاری از موارد باعث صرفه‌جویی در وقت و انرژی انسان‌ها شده‌اند و حال کارهایی را که زمانی انجام آنها توسط موجوداتی غیر از انسان ناممکن به نظر می‌رسید، انجام می‌دهند.

دفترچه راهنمای ثبت‌نام در آزمون استخدام پیمانی دانشگاه ها، موسسات آموزشی، پژوهشی و پارک های علم و فناوری وزارت علوم برای سال 1400 اصلاح شد.

یکی از محققان کشور با همکاری پژوهشگرانی از کشور اسپانیا روشی را برای تقویت و کنترل دقیق اثر کشش کولمبی در نقطه‌های کوانتومی که به عنوان یکی از مسائل مورد توجه محققان فیزیک ماده چگال نظری و تجربی بوده است، ارائه کرده اند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی از تصویب رشته کارشناسی‌ارشد روابط‌عمومی در شورای تحول و ارتقای علوم انسانی خبر داد و گفت: روابط‌عمومی و امور اجتماعی، روابط‌عمومی و امور بین‌الملل، روابط‌عمومی و امور فرهنگی، روابط‌عمومی و صنعت و بازرگانی و روابط‌عمومی و رسانه‌های اجتماعی 5 گرایش این رشته است.

خنده از عجیب‌ترین واکنش‌های احساسی و هیجانی است که همواره از اثرات مفید آن بر خوب شدن حال آدم سخن گفته شده است. حالا محققان کشور برتاثیر این عامل مهم در بهبود شفقت به خود و همچنین پایین آمدن قند خون در سالمندان دیابتی تأکید کرده‌اند.

پژوهشگران آمریکایی در بررسی جدید خود، روشی را به کار گرفته‌اند که می‌تواند وضوح تصویربرداری را افزایش دهد و به تشخیص زودهنگام آلزایمر کمک کند.

کلیه طرح‌های پژوهشی و پایان‌نامه‌های حوزه زیستی گروه‌های پزشکی و گروه‌های غیرپزشکی جهاددانشگاهی قبل از آغاز باید نسبت به اخذ کد اخلاق از کارگروه / کمیته‌های اخلاق در پژوهش جهاددانشگاهی اقدام کنند.