دوشنبه 17 اردیبهشت 1403

آموزشی خبرگزاری ایسنا

آموزشی خبرگزاری ایسنا

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران درباره مقالات منتشر شده از ایران در پایگاه web of science در زمینه کووید -19 گفت: ایران با 786 مقاله مرتبط با کووید -19 در جایگاه سیزدهم قرار دارد و 2.3 درصد مقالات مربوط به این بیماری توسط ایران منتشر شده است. این در شرایطی رخ داده است که دانشگاه‌های ما واقعا از لحاظ مالی در مضیقه بوده‌اند.

عضو فرهنگستان علوم پزشکی درباره زمان پایان بحران کووید -19 گفت: طبق مدل‌های بیولوژیکی‌ای که محققان در دنیا ارائه کردند، طول این بحران دو سال تا دو سال و نیم است که یک سال آن گذشته و باید یک الی یک سال و نیم دیگر نیز طی شود تا این وضعیت پایان یابد. بسته به روش‌های پیشگیرانه باید تعداد مرگ‌ومیر را کاهش دهیم.

ارتش ایالات متحده در جستجوی دستیابی به بالگردهای برقی عمودپرواز بی سر و صدا است که همانطور که از نامش پیداست، در عین برقی و بی صدا بودن، قادر به بلند شدن و فرود عمودی نیز باشد.

"منظومه دوگانه اشعه گاما"(Gamma-ray binaries) سیستمی از ستارگان پرجرم و پرانرژی و ستاره‌های فشرده هستند. آنها هنگام مشاهده با نور مرئی همانند ستاره‌های سفید مایل به آبی درخشان به نظر می‌رسند. هنگام مشاهده آنها با اشعه ایکس و اشعه گاما، ویژگی‌های آنها به شدت با سایر منظومه‌های دوگانه متفاوت است.

محققان موفق به ساخت یک دماسنج ابررسانای مینیاتوری شده اند که بیش از 1200 عدد از آن می‌تواند روی قطعه سیلیکونی 3 اینچی قرار گیرد و دمای زیر یک کلوین را اندازه گیری کند.

مدیر طرح توسعه نوآوری ها و فناوری‌های حوزه زمین شناسی، معدن و صنایع معدنی معاونت علمی ریاست جمهوری از اجرای طرحی برای حمایت از ایده‌های نوآورانه حوزه توسعه زمین شناسی و ژئوتوریسم خبر داد.

نظام رتبه‌بندی "تایمز" دانشگاه‌های جهان را بر اساس میزان اشتغال‌پذیری فارغ‌التحصیلان آنها رتبه‌بندی کرد.

سخنگوی سازمان سنجش آموزش کشور از ثبت نام بیش از 118 هزار داوطلب در آزمون ورودی مقطع دکتری نیمه متمرکز (Ph.D) سال 1400 خبر داد و گفت: مهلت ثبت نام در این آزمون 12 آذر ماه پایان می پذیرد.

شرکت رباتیک"کاناواس"(Canvas) که در سال 2017 تأسیس شد اخیرا یک بازوی رباتیک مجهز به چند حسگر طراحی کرده است که فرایند نصب دیوارهای پیش ساخته را به صورت خودکار انجام می‌دهد.

با استفاده از ارزیابی زبان بدن در جلسات کاری خواهیم دانست که آیا دور هم جمع شدن‌ها در جلسات کاری اتلاف وقت است یا ثمربخش بوده است.

دانشمندان احتمالا بتوانند در آینده حسگرهایی قابل حمل و پوشیدنی را برای شناسایی ویروس‌ها و باکتری‌های موجود در محیط توسعه دهند.

شرکت خودروسازی "تسلا" ممکن است امکان دسترسی از راه دور به دوربین‌های سیستم خودران خودروهای خود موسوم به "اتوپایلت" را برای کاربران فراهم کند تا بفهمند که خودروی آنها وقتی در پارک است، چه اتفاقی برایش می‌افتد.

محققان دانشگاه صنعتی امیرکبیر موفق به بررسی عددی جریان خون و تحلیل آن شدند که در مهندسی پزشکی و ساخت رگ‌های مصنوعی کاربرد دارد.

یک ویروس دستکاری شده که "سلاح مخفی" نامیده می‌شود، می‌تواند از سیستم ایمنی بدن که موجب می‌شود درمان ناکارآمد شود، عبور کند و با انواع سرطان مبارزه کند.

دانشگاه‌های کانادا اعلام کردند که کلاس‌های آنلاین سبب شده تعداد ثبت‌نام دانشجویان پاره وقت افزایش یابد.

نتایج یک مطالعه آینده‌نگر نشان می‌دهد که در میان کودکان و نوجوانان مبتلا به میگرن، اضافه‌وزن با تعداد بیشتری از حملات میگرن و علائم اضطراب جدایی (واکنش اضطرابی در کودکی که از مادر خود جدا می‌شود) مرتبط است.